Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Kul att se att de efterlever detta. Vill man ha lite underhållning kan man ju vänta och boarda sist dessutom :cool:

Håller med. Tråkigt med hårda regler kanske men HAR man reglerna ska man följa dem. Det ska inte behöva vara så att man chansar och i 8 fall av 10 funkar det och i 2 fall av 10 blir det kalabalik. Kanske i förlängningen leder till att de som har betalt för att ha med en carry-on verkligen får HA den ombord istället för att tvingas gate-checka den för att planet ju kommer bli fullt...

Håller med. Tråkigt med hårda regler kanske men HAR man reglerna ska man följa dem. Det ska inte behöva vara så att man chansar och i 8 fall av 10 funkar det och i 2 fall av 10 blir det kalabalik. Kanske i förlängningen leder till att de som har betalt för att ha med en carry-on verkligen får HA den ombord istället för att tvingas gate-checka den för att planet ju kommer bli fullt...
Alternativet hade varit att i SAS Go Light ha en rekommendation att inte ha något handbagage så att utrymmet räcker för de som betalat för handbagage och utrymmet.

Man skulle kunna ta ex. Tegnell, som är pensionär nu, och göra en informationsfilm om detta och visa i samband med säkerhets genomgången.

Från CPH förra veckan så informerades det via skyltningen att de i grupp F med handbagage var tvungna att betala för det via hemsidan/appen innan boarding. Var även utrop med samma meddelande.

Hur funkar det om man är två resenärer, och den ena har status. Hamnar båda I den tidigare gruppen och får därmed med sig handbagage, eller får den ena gå på tidigt och den ena sent utan väska?

Hur funkar det om man är två resenärer, och den ena har status. Hamnar båda I den tidigare gruppen och får därmed med sig handbagage, eller får den ena gå på tidigt och den ena sent utan väska?
Tänkte på detta också, om dom är på samma bokning har dom ju samma boardinggrupp.
Så då bör ju väskan vara godkänd även om det inte står det i bokningen.
Men det gäller ju att dom kontrollerar det via boardinggrupp

Upptäckte de här nya bagagereglerna precis då jag skulle boka biljetter... Till saken hör att jag _förra_ sommaren bokade biljetter till Alicante som avgår nu i Maj där jag är tämligen säker på att det stod att handbagage ingick (de gamla reglerna alltså) vid bokningstillfället.

Är det någon som vet om detta slår retroaktivt - eller kommer jag kunna resa med "stort" handbagage nu i Maj, då min biljett bokades före regeländringen?

Vol

Är det någon som vet om detta slår retroaktivt - eller kommer jag kunna resa med "stort" handbagage nu i Maj, då min biljett bokades före regeländringen?
Du kan resa med "stort" handbagage, hade en liknande bokning under påsken och det var inga problem med det större handbagaget.

Du kan också dubbelkolla biljetten och vilken "Baggage allowance" du har för aktuell resa i SAS appen eller på sajten.

Du kan också dubbelkolla biljetten och vilken "Baggage allowance" du har för aktuell resa i SAS appen eller på sajten.

Sas appen åtminstone går *inte* att lita på i den frågan. Det blir ofta fel i det som står där. Är det partner flyg inblandat står det tex fel i 100% av alla de bokningar jag har i appen just nu. Den ligger väl lite närmre sanningen på rena sas bokningar, men jag skulle definitivt inte lita på den. De har något allvarligt fel i systemen som driver den informationen, och har inte klarat av att fixa det på veckor/månader.

• Gilla
Reactions: fcx
Sas appen åtminstone går *inte* att lita på i den frågan. Det blir ofta fel i det som står där. Är det partner flyg inblandat står det tex fel i 100% av alla de bokningar jag har i appen just nu. Den ligger väl lite närmre sanningen på rena sas bokningar, men jag skulle definitivt inte lita på den. De har något allvarligt fel i systemen som driver den informationen, och har inte klarat av att fixa det på veckor/månader.
Ett exempel på detta...

Screenshot_20220428-082707.jpg

Toppen