Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

aikelo

Medlem
Idag på GOT-CPH så ropades det ut att go light resande skulle få till manuell hantering. Jag frågade inte varför, men min qr-kod scannades aldrig. Fick säga mitt namn och blev avbockad i datorn?
 

Hachans

Medlem
Vem vet, de kanske har tänkt införa olika boarding-grupper så småningom. Först Plus/Guld, sen vanliga economy och sist light. Då borde det bli hyfsat enkelt att kolla bagaget inom respektive boarding-grupp.

Det är ju precis så de gör. Och är den egentliga anledningen till att Guld/Diamond fortsatt har handbagaget inkluderat.

De som köper en biljett utan stort handbagage hamnar i sista gruppen. Då behöver man ju inte kontrollera om de har en stor väska eller inte. Det ger sig på flygplanet. Får de plats i bagagehyllan så är det roligt, men annars kan man säga till dem att den måste vara på golvet. Det är ingen som lider av att de råkar få plats i hyllan just den gången.

Men om man börjar blanda in prioboarding i det hela blir det krångligt. För vem vill stå och kolla guldpaxens väskor och vem som har rätt att lägga i hyllan och inte? Därför är det lättare för alla inblandade att man låter Guld fortsatt ta med sig ett stort bagage. Alternativet vore ju att placera guldpaxen också i sista gruppen, och ni kan ju tänka er förvirringen där. Och så lanserar man det som ny spännande förmån, istället för att erkänna att alternativet är för jobbigt. Lite som att polera en bajskorv.
 

FFlash

Medlem
Jaha, har tydligen missat denna.

Vi 3 åker med go light till Agp via cph och såg i boardingpasset av mina polare de inte har carryon tillåtna som satuslösa medans jag som diamond har det.
Trist. Vi hade planerat ta med endast kabinväskor. Hur vad det nu med incheckat bagage som diamond (har inte checkat in väskor på 10 år typ), om jag tillåts typ checka in polarens väska för att gå runt denna?
 

palmen

Moderator
Jaha, har tydligen missat denna.

Vi 3 åker med go light till Agp via cph och såg i boardingpasset av mina polare de inte har carryon tillåtna som satuslösa medans jag som diamond har det.
Trist. Vi hade planerat ta med endast kabinväskor. Hur vad det nu med incheckat bagage som diamond (har inte checkat in väskor på 10 år typ), om jag tillåts typ checka in polarens väska för att gå runt denna?
Nej, diamond får inte checka in något på go light, men de får ta en väska i kabinen.
 

mha321

Medlem
Någon som noterat om SAS är igång med att kontrollera detta?
Jag hörde tydligt utrop i en gate jag gick förbi idag där man påpekade att alla med grupp f måste checka in hand baggage om de har något och komma fram till disken och göra det i förhand. Har inte koll på vart det flyget gick.

Jag hörde inte något motsvarande vid min egen gate (inrikes idag) men jag ska erkänna att jag inte lyssnade alls utan satt i gaten mitt emot som var tom och jobbade så jag kan definitivt ha missat det....
 

TomJ

Medlem
Sist jag flög för ett par veckor sen var det några som kallades fram för att checka in sitt handbagage. Antar att det är detta. De var dock tvungna att göra det själva via hemsidan/appen och betala för det där. De kunde inte göra det i gaten alltså. Lite bråttom var det också så det stod några desperata resenärer vid gaten och knappade i mobilerna när boardingen påbörjades.
 
Toppen