Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Jag skulle titta i PDF-filen med e-ticket du fått. Om det finns partnerflyg inblandade skulle jag eventuellt printa denna och ta med om det tydligt står att du får ha handbagage. De få gånger jag har problem med bagage-allowance har ett uppvisat dokument hjälpt enormt, appar och liknande information i "datan" tar många väldigt lätt på, men ett papper är guld värt :)

• Gilla
Reactions: hco
Tänkte på detta också, om dom är på samma bokning har dom ju samma boardinggrupp.
Så då bör ju väskan vara godkänd även om det inte står det i bokningen.
Men det gäller ju att dom kontrollerar det via boardinggrupp

Fru ulagun EBS, själv EBG fick båda boardinggrupp A och 1×8 kilo handbagage vardera när vi flög ut från CPH för några veckor sedan.

Fru ulagun EBS, själv EBG fick båda boardinggrupp A och 1×8 kilo handbagage vardera när vi flög ut från CPH för några veckor sedan.
Hade två vänner på en bokning på långfredagen, stod att dom hade litet bagage, men hade ju boardinggrupp A, så i praktiken borde dom ju klara sig om man aldrig kollar bagage i rätt boardinggrupp.
Men sen kan ju heller aldrig lite på att det är prioboarding, men det borde väl bli bättre i framtiden om man ska börja lyckas ta betalt för handbagage som är felaktiga!

Intressant datapunkt till detta, sambon ska flyga hem från Bologna ikväll via Köpenhamn.
I incheckningsdisken vägrade dom checka in henne om hon inte betalade 29€ för sitt handbagage, även fast hon kunde visa på sin bokning att hon hade rätt till 2 carry on på flyget med hjälp av sin status.
Så förhoppningsvis går hon väl plus när både arbetsgivare och SAS har gjort rätt sig för sig efter detta :p

Någon som noterat om SAS är igång med att kontrollera detta?

De kontrollerer det... Jeg fløj SAS Plus forrige uge København til Stockholm med boarding group A men nåede først til boarding i den sidste gruppe med min hånd baggage som ikke passer under sædet. Efter at jeg havde scannet mit boarding pass i den automatiske gate var der inden jeg fik lov at gå videre om bord med min hånd baggage manuel kontrol af mit boarding pass.

SAS CPH-MUC, när de ropade upp att boarding skulle börja tyckte jag de sa att de som hade boarding grupp F (eller om det var D) behövde gå in på en hemsida och boka och betala för att ha med sig en väska.

Intressant datapunkt till detta, sambon ska flyga hem från Bologna ikväll via Köpenhamn.
I incheckningsdisken vägrade dom checka in henne om hon inte betalade 29€ för sitt handbagage, även fast hon kunde visa på sin bokning att hon hade rätt till 2 carry on på flyget med hjälp av sin status.
Så förhoppningsvis går hon väl plus när både arbetsgivare och SAS har gjort rätt sig för sig efter detta :p
Vad är det för status som ger rätt till 2 handbagage?

Handbagage – Storleks- och viktgränser | SAS

Mig veterligen är det 1 handbagage på samtliga biljetter/statusar inom Eu

Såvida man inte ansluter till en långflygning.

Vet iofs inte var ni bor! :)

Har ni varit med om att de faktiskt mäter väskan i light? Jag reser med en rygga som får plats under stolen utan problem, men är större än måtten. Åker alltid med den med wizz o Ryan när man bli tvungen o flyga med dom, o har aldrig betalat för handbagage.

Nej, och jag skulle bli väldigt överraskad om SAS någonsin skulle göra det. Jag reser ofta med en liknande ryggsäck som dig, teoretiskt så är vissa mått för stora men när man har mjuk väska så hade den ändå klarat ett test: att stoppa i den i en sån box som de ibland har vid gaten har för att visualisera måtten.

De väskor som många i denna tråden blir irriterad över att SAS möjligtvis ibland släpper igenom är 55x40X23, roll-ons som tar 8-12kg, dessa behöver de knappt mäta för att stoppa/ta betalt för då deras volym är typ 3 gånger för stor.

Har ni varit med om att de faktiskt mäter väskan i light? Jag reser med en rygga som får plats under stolen utan problem, men är större än måtten.

Toppen