Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Intressant!

Vad tror du om att checka in tidigt (+4h iaf) och se vilken boarding-grupp du tilldelas och därefter välja åtgärd efter det?

Under de flygningar jag gjort sedan denna biljettkategori infördes så har jag aldrig sett någon kontroll av handbagage på grupp A/B utan det är först vid F som kontroll sker.
Jag får se hur jag gör, men att betala 120 SEK är inte hela världen. Jag googlade lite snabbt och t ex 2018 vägde de alla kabinväskor på Heathrow ( FlyerTalk Forums - View Single Post - SAS Cabin Baggage ) så saker och ting kan ju ändras tills det är dags för min resa.

Jag får se hur jag gör, men att betala 120 SEK är inte hela världen. Jag googlade lite snabbt och t ex 2018 vägde de alla kabinväskor på Heathrow ( FlyerTalk Forums - View Single Post - SAS Cabin Baggage ) så saker och ting kan ju ändras tills det är dags för min resa.

Ja LHR har en tendens till att bjuda på viktkontroll. Förhoppningsvis hinner någon annan testa kombinationen Go light-light i kombination med guldkort från Star Alliance innan det är dags för din resa. Du får gärna återkoppla i denna tråd när det närmar sig avresa!

Förhoppningsvis hinner någon annan testa kombinationen Go light-light i kombination med guldkort från Star Alliance innan det är dags för din resa.
Detta påminner lite om Avianca och gratis incheckat bagage. Enligt Star Alliance ( Benefits and Privileges - Star Alliance ) ska man få en gratis incheckad väska oavsett biljett hos Avianca, men på Aviancas hemsida ( https://www.avianca.com/otr/en/before-your-trip/prepare-your-baggage/checked/ ) kan man bara välja att knappa in status inom deras eget program för att kolla hur mycket bagage som ingår.

Men när det gäller SAS, skriver de inte på själva boarding passet också ifall stort handbagage ingår eller ej? Så gör ju lågprisbolagen (WizzAir, RyanAir, etc).

Last edited:
SAS har ändrat en direktbokning LHR-CPH till 737-700 och så det lär bli en ombokning LHR-ARN-CPH eller LHR-OSL-CPH så småningom. Betalar man handbagage per segment eller bestäms priset endast av ursprungsflygplats och destinationsflygplats?

SAS har ändrat en direktbokning LHR-CPH till 737-700 och så det lär bli en ombokning LHR-ARN-CPH eller LHR-OSL-CPH så småningom. Betalar man handbagage per segment eller bestäms priset endast av ursprungsflygplats och destinationsflygplats?

Varför skulle du bli ombokad via Stockholm eller Oslo? SAS flyger väl 4-5 gånger/dag mellan London och Köpenhamn så i första hand bli du ombokad på annan direkt flight :)

De har haft detta ett tag på vad de kallar "basic economy" och där kommer de också ombord som "sista boarding group".
Undantag är de med status, de som flyger vidare interkontinentalt samt vissa kreditkortshavare.

Jag tror att SAS nu börjar med detta för att möta konkurrensen från bland annat Ryanair inrikes.
De säljer ju nu SAS GO Light biljetter inrikes vilket inte fanns tidigare.

Är det någon som vet om man får ta med sig ett in checkat bagage på United Basic Economy, om man är EBG Star Alliance Gold.
Jag vet vad det står på hemsidan, men undrar om ngn har riktig erfarenhet??

Är det någon som vet om man får ta med sig ett in checkat bagage på United Basic Economy, om man är EBG Star Alliance Gold.
Jag vet vad det står på hemsidan, men undrar om ngn har riktig erfarenhet??
Vad står det på hemsidan? Jag utgår ifrån att den infon stämmer och att allt annat skulle vara undantag som bekräftar regeln som man inte kan räkna med.

Av egen erfarenhet vet jag att United gärna tar betalt för extra incheckade väskor och det är inte billigt (200$ från USA till Europa).

Vad står det på hemsidan? Jag utgår ifrån att den infon stämmer och att allt annat skulle vara undantag som bekräftar regeln som man inte kan räkna med.

Av egen erfarenhet vet jag att United gärna tar betalt för extra incheckade väskor och det är inte billigt (200$ från USA till Europa).
Det står att first bag free. Men jag kan bara välja economy och inte economy basic i listan.
Det är för resa in usa, LAX-LAS. Det är bara 30Usd extra men bra att veta hur det är, då kan man ju köpa det i förväg. FD4EF4A2-6328-4947-AD7D-9C34520A437C.png

Toppen