Senaste nytt

SAS ger kapten sparken

Även om jag var väldigt "oimponerad" av deras strejk 2022 vill jag minnas att pilotföreningen inte har någon strejkkassa (till skillnad från bl.a. LO-förbund), så det är upp till medlemmarna att klara sig på sparpengar vi en strejk.
Nej det är korrekt att de inte har någon strejkkassa så ur den synvinkeln är en generell uppmaning helt rätt men jag får känslan av att de redan i utgångsläget inte har något större intresse av en seriös förhandling.

Frågan är vilken typ av fackordförande som kommer nu, någon som söker samförstånd eller någon som hatar ledningen över allt annat?

• Gilla
Reactions: pep
Såg en länk på flygtorget.se som gick till norska E24, där den norske fackordföranden Roger Klokset berättar att han fått en skriftlig varning av SAS. Detta verkar ha hänt samtidigt som hans svenske motsvarighet Mattias Thiel fick besked om att han avskedas.

Att dessa två saker inträffar samtidigt har jag väldigt svårt att tro är ett sammanträffande. Har vi nu kombinationen av ett sedan tidigare extremt strejkbenäget pilotfack (som åtminstone i Sverige inte "hålls i schack" av att vara med i en facklig centralorganisation) och en arbetsgivare som gått över till en distinkt "icke-skandinavisk" inställning till fack och medarbetare? I så fall har nog sannolikheten ökat ytterligare för pilotstrejk hösten 2027 när avtalet går ut. Suck.

För övrigt kopplar Klokset SAS åtgärder till att många SAS-piloter numera inte ställer upp på att frivilligt "sälja" sina lediga dagar för att täcka SAS personalbehov, vilket SAS verkar misstänka är en koordinerad aktion som facket står bakom.

Last edited:
...

Att dessa två saker inträffar samtidigt har jag väldigt svårt att tro är ett sammanträffande. Har vi nu kombinationen av ett sedan tidigare extremt strejkbenäget pilotfack (som åtminstone i Sverige inte "hålls i schack" av att vara med i en facklig centralorganisation) och en arbetsgivare som gått över till en distinkt "icke-skandinavisk" inställning till fack och medarbetare? I så fall har nog sannolikheten ökat ytterligare för pilotstrejk hösten 2027 när avtalet går ut. Suck.
...
Det stärker ju också tesen att det finns någon sorts praxis av att använda arbetstiden på ett sätt som arbetsgivaren nu inte tycker är OK. Och att en av de två ordförandena har gått så långt i sitt utnyttjande av denna praxis att det enligt arbetsgivarens syn räckt för avsked.

Sedan om praxis är något som utvecklats ensidigt av de fackliga eller om det är något företaget och facket haft en gemensam syn på ursprungligen vet man inte och det är väl det som tvisten kommer att handla om. Typ, Facket: Vi har bara gjort som vi alltid gjort - Företaget: Det har aldrig varit OK och nu har det gått över gränsen.

Jag har inte läst artikeln (betalvägg) men rubriken om "intimidering" och kopplingen till att SAS åtgärder har att göra med en koordinerad aktion andas viss konspirationsteori. Det är säkert ett mycket litet antal anställda som har varit del av den här ev. praxisen. Om bara ordföranden är i position att nyttja en viss regel/praxis och ev. gör det felaktigt är det ju bara ordförande som kan komma ifråga för varning/avsked.

Svårt att just nu veta vem som är värst kålsupare men helt klart är där en polarisering som gör det mycket troligt med konflikt. VD-byte och ev. hårdare attityd från ägarna förbättrar inte läget.

En sak som slog mig nu är att man inte hört något om åtgärder mot danska fackliga företrädare?
Har den ev praxisen inte funnits i Danmark eller har den inte nyttjats på samma sätt?

Jag har inte läst artikeln (betalvägg)
Jag fick iaf upp artikeln om jag godkände cookies, även om det är emot mina principer.

Strides om utsendelsen av liste​

Grunnlaget for det skriftlige varselet mot Klokset er utsendelsen av en ansiennitetsliste over ansatte, som ble sendt ut av paraplyforeningen for de fire pilotforeningene i SAS, SAS Pilot Group. Klokset har ledet den norske SAS-pilotforeningen siden 2021, og SAS Pilot Group siden 2023. I listen kan pilotene å se hvem som skal fly hvilke flygninger og hvem som får opprykk til kaptein eller andre karrieremuligheter. Da kan de også kontrollere at de beholder «sin plass i køen». Slike opprykk og muligheter fordeles etter regler om ansiennitet, forteller han.

– I henhold til tariffavtalen skal den listen lages og publiseres senest 1. juli. Det har SAS gjort selv i alle år, men i år så sendte de listen kun til foreningene.

E24 har sett dokumentasjon på at SAS sendte ut listen i 2025, og at SAS i e-posten for 2026 skriver at utsendelsen av listen vil være «annerledes enn de forrige årene grunnet digitalisering og effektivisering».

Så i detta fall är SAS givna orsak annan. "Brott mot tystnadsplikt" enligt artikeln.

Toppen