Senaste nytt

SAS ger kapten sparken

Det är advokater från Mannheimer Swartling som har skött ärendet, så spetskompetens inom arbetsrätt finns definitivt hos dem. Har själva använt dessa vi ett komplicerat fall.

Det är advokater från Mannheimer Swartling som har skött ärendet, så spetskompetens inom arbetsrätt finns definitivt hos dem. Har själva använt dessa vi ett komplicerat fall.
Låter fegt av SAS… men borde också då betyda att det verkligen har de bevisen som krävs. Tråkigt att SAS konstant verkar ha dessa konflikter

Låter fegt av SAS… men borde också då betyda att det verkligen har de bevisen som krävs. Tråkigt att SAS konstant verkar ha dessa konflikter

Låter klokt skulle jag säga. Finns nog inget företag som avskedar en facklig representant och inte tar extern juridisk hjälp först för att inte trampa snett. Hade varit väldigt inkompetent att inte ta rådgivning.

Samtidigt måste denna pilot gjort något som är riktigt fel.
Det är väl inte så att man är untouchable bara för att man är fackligt representant. Kanske han har utnyttjat det på något sätt som man inte bör?

Jag får lite intrycket att han har varit typ ledig men inte rapporterat det som ledighet utan som om han jobbat fackligt. Tex suttit på Mallis istället för på det fackliga kontoret. Företaget har säkert sagt ifrån ’inte OK’ men det har han helt sonika struntat i med hänvisning till att ’så har jag alltid gjort’

SAS fälls kanske i arbetsdomstolen men jag har svårt att se att han får tillbaka jobbet, han får det dessutom nog rätt svårt att få ett pilotjobb i framtiden
Jag tolkar det på samma sätt. Som facklig företrädare har du normalt tid avsatt (ofta vissa dagar) för att sköta dina fackliga uppdrag. SPF har kommenterat på Expressen:
SPF menar att Thiel har agerat i enlighet med gällande praxis och att avskedet är ogrundat.

Praxis behöver inte vara korrekt enligt de regler och riktlinjer som finns. Jag tolkar det precis som du att han haft facklig tid schemalagd men inte utfört det arbetet som ska utföras. I princip att det varit okej tycker facket att man gjort något annat / tagit tid off för att det alltid gjorts. Om man då kanske haft höga krav mot SAS och klagat / kravställt löpande är det kanske inte så konstigt att SAS tycker tydliga regler ska följas för alla involverade.

Kan bara konstatera att man kan ha olika syn på ”spetskompetens”. Har haft med dem att göra i mitt tidigare jobb som förhandlare och jag är inte så imponerad över kunskaperna.

Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Om SAS har stramat åt reglerna kring var och hur schemalagd förtroende tid ska tillbringas. Precis som när kontorsföretag drar in distansarbete, hävdar de sannolikt sin rätt att kräva närvaro enligt schema.

Hittade detta; AD avgjorde nyligen ett uppmärksammat fall (AD 2026 nr 2) där ett avskedande av en heltids facklig förtroendevald faktiskt godkändes just på grund av felaktig tidsrapportering och bristande närvarokontroll.

Nu har det kommit lite mer info dör TV4 har tagit del av ett internt brev från den kickade fackordföranden till medlemmarna. En partsinlaga helt klart, tycker dock slutklämmen är intressant - han manar till strid när kollektivavtalet skall omförhandlas nästa år. Av en fackpamp hade jag åtminstone utåt sätt förväntat mig en en vilja att komma överens med företaget fredligt. Förstår att han är lite putt för att fått kicken men ändå

Attachments

• IMG_6683.png
    IMG_6683.png
    647,4 KB · Visningar: 163
Framgår iaf att det sas hävdade åtminstone I ett skede är att han var utomlands på den för fackligt arbete utsatta tiden. I sig intressant tycker jag -det måste väl vara rätt mycket fackligt arbete som kan ske på distans i det moderna samhället tänker jag. Men det kanske någonstans finns regler om att man inte får?

Sedan bådar det ju inte jättegott att de redan innan det här skedde tydligen har uppmanat medlemmarna att spara pengar till strejk 2027....

Sedan bådar det ju inte jättegott att de redan innan det här skedde tydligen har uppmanat medlemmarna att spara pengar till strejk 2027....
Även om jag var väldigt "oimponerad" av deras strejk 2022 vill jag minnas att pilotföreningen inte har någon strejkkassa (till skillnad från bl.a. LO-förbund), så det är upp till medlemmarna att klara sig på sparpengar vid en strejk. Eftersom de nu ingick ett långt avtal om 5,5 år kan det kanske vara på sin plats att påminna medlemmarna om när det faktiskt kan bli strejk, eftersom det varit ungefär noll risk för det i ett antal år. Givet detta upplägg tycker jag inte det är en så konstig uppmaning.

Minns ni förresten vad det påstods att SAS betydde förr i tiden, när de hade strejker ständigt och jämnt? Står Alltid Stilla.

Toppen