Senaste nytt

SAS ger kapten sparken

Är det inte lite udda att enbart expressen har skrivit om det hittills? Det känns ju som en arbetsmarknadsmässigt ganska stor nyhet. Och expressen är väl inte de som brukar sitta tightast med facken...
Den Expressen-journalisten som skrivit artikeln har jobbat upp en god insyn i just SAS, och har skrivit en del på det temat.

Exakt så.

Pilotfacket skriver om ärendet på Instagram:

För de som inte har instagram:

Pressmeddelande 28 augusti 2026
SAS avskedar facklig ordförande i strid med lagen
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden (SAS) har idag med omedelbar verkan avskedat ordföranden för SAS-sektionen i Svensk Pilotförening (SPF), flygkapten Mattias Åman Thiel, som representerar drygt 400 medlemmar i SAS.
SAS har inte lämnat några skäl för avskedet. Under överläggning enligt 30 § LAS har SAS påstått att den förtroendevalde inte har utfört sitt fackliga uppdrag på schemalagd tid, isolerat till nio enstaka dagar under de senaste tre åren.
SPF avvisar bestämt SAS grundlösa påståenden. SPF har visat SAS underlag som styrker att Mattias Åman Thiel under de aktuella dagarna utfört sitt fackliga arbete i enlighet med den praxis som i decennier gällt för förtroendevalda i såväl SAS som andra svenska flygbolag. Det fackliga arbetet utförs inte under arbetsgivarens ledning och kontroll, och för flygande personal kan fackligt arbete av uppenbara skäl inte regelmässigt utföras på den ordinarie arbetsplatsen.

Jag får lite intrycket att han har varit typ ledig men inte rapporterat det som ledighet utan som om han jobbat fackligt. Tex suttit på Mallis istället för på det fackliga kontoret. Företaget har säkert sagt ifrån ’inte OK’ men det har han helt sonika struntat i med hänvisning till att ’så har jag alltid gjort’

SAS fälls kanske i arbetsdomstolen men jag har svårt att se att han får tillbaka jobbet, han får det dessutom nog rätt svårt att få ett pilotjobb i framtiden

Snarare att han har utfört fackligt arbete på lediga dagar. Svårt för en pilot att utföra fackligt arbete på jobbet samtidigt som han flyger ett flygplan.

Snarare att han har utfört fackligt arbete på lediga dagar. Svårt för en pilot att utföra fackligt arbete på jobbet samtidigt som han flyger ett flygplan.
Jag utgår ifrån att han haft avsatt tid för det. Sedan är det en lite unik situation vad gäller arbetsplatsen, men ingen facklig representant kan rimligtvis utföra sitt fackliga arbete samtidigt som de utför sitt vanliga arbete. De har avsatt tid för det. Däremot är det betydligt lättare schemamässigt att "placera ut" sådan avsatt tid om man är vanlig kontorsarbetare än det är som tex pilot eller busschaffis.

Vid det laget blir du istället ombokad med AF eller KL.

Bra att få en heads up dock. Om det här är tveksamt ur pilotfackets synpunkt så gör det såklart underverk för samarbetsviljan och den var stor redan innan...

Toppen