Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

Hej! Jag sitter för närvarande i Seattle och väntar på flyget till Keflavik. Jag skulle egentligen ha flugit hem med SK946 från Chicago ikväll, men SAS har ställt in det flyget och bokat om mig med Icelandair. På SAS hade jag uppgraderat mig från Go till Plus genom Plusgrade men nu är jag tillbaka i ekonomi på båda flygningarna med Icelandair. EU-kompensation kan jag inte få eftersom jag kommer fram till Stockholm utan någon större försening men frågan är om jag kan få någon slags ersättning för nedgraderingen? Eller är det bättre att bara försöka få tillbaka poängen som drogs för Plusgrade? För jag kan väl knappast få både och? Till saken hör också att tidtabellen med Icelandair passar mig betydligt sämre; istället för en längre mellanlandning med lounge i Chicago tidigt på kvällen kommer jag byta plan i Reykjavik tidigt på morgonen isländsk tid, så sömnen under resan blir ju inte av samma längd eller kvalitet som med SAS-flyget. Men det kanske inte SAS tar så mycket hänsyn till?

• Gilla
Reactions: Gus
Hej! Jag sitter för närvarande i Seattle och väntar på flyget till Keflavik. Jag skulle egentligen ha flugit hem med SK946 från Chicago ikväll, men SAS har ställt in det flyget och bokat om mig med Icelandair. På SAS hade jag uppgraderat mig från Go till Plus genom Plusgrade men nu är jag tillbaka i ekonomi på båda flygningarna med Icelandair. EU-kompensation kan jag inte få eftersom jag kommer fram till Stockholm utan någon större försening men frågan är om jag kan få någon slags ersättning för nedgraderingen? Eller är det bättre att bara försöka få tillbaka poängen som drogs för Plusgrade? För jag kan väl knappast få både och? Till saken hör också att tidtabellen med Icelandair passar mig betydligt sämre; istället för en längre mellanlandning med lounge i Chicago tidigt på kvällen kommer jag byta plan i Reykjavik tidigt på morgonen isländsk tid, så sömnen under resan blir ju inte av samma längd eller kvalitet som med SAS-flyget. Men det kanske inte SAS tar så mycket hänsyn till?

När avgår flyget från Seattle?
När skulle planet, enligt ursprunglig bokning, avgått från Seattle?

Detta kan påverka din rätt till kompensation.

När avgår flyget från Seattle?
När skulle planet, enligt ursprunglig bokning, avgått från Seattle?

Detta kan påverka din rätt till kompensation.

Ca fem timmar senare än ursprunglig bokning (hade ursprungligen en ganska lång layover i Chicago), så då blir det väl ingen EU-kompensation?

Är det inte ankomst som spelar roll i slutändan?

Till viss del, men inte enbart.

EU261/2004, artikel 5
"Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det luft- trafikföretag som utför flygningen såvida inte de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga av- gångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden"

Är det inte ankomst som spelar roll i slutändan?

för att citera @kaktusen:
"Föräldrarna hade helt rätt - Bara svaga klagar, lita aldrig på en nykterist, vegan eller vegetarian och tro ska man göra i kyrkan"

Det är inte jättehjälpsamt att tro...

EU 261/2004 gör skillnad på "cancellation" och "delay", så första steget är att ta reda på vilken som gäller. I det här fallet har SAS ställt in planet.

Wikipedia har en bra artikel som är hyggligt lättläst för de flesta:
Flight Compensation Regulation 261/2004 - Wikipedia

Läs under "cancellation", samma sak som @Tonton just klistrade in ovan:
"The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:
. . .
  • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled
  • the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure."

Tack för alla svar! Är ju dock lite av ett sidospår - under förutsättning att vi landar i rimlig tid kan jag som sagt inte få EU-ersättning. Det jag undrar är om jag kan/bör försöka få någon slags kompensation för att jag inte får flyga i Plus, eller om det är bättre att bara begära tillbaka Plusgrade-poängen? Samt om det ö.h.t kan finnas något case utifrån att mellanlandningen är sämre timad än i min ursprungliga bokning.

Det jag undrar är om jag kan/bör försöka få någon slags kompensation för att jag inte får flyga i Plus, eller om det är bättre att bara begära tillbaka Plusgrade-poängen?
Läs EU261/2004 i länken ovan, där finns även ett stycke om downgrade.

Samt om det ö.h.t kan finnas något case utifrån att mellanlandningen är sämre timad än i min ursprungliga bokning.
Nej, varför skulle det finnas det? Du har ju gått med på den här ombokningen och får då anses ha accepterat de tider som kommer med sagda ombokning. Du kunde ha valt att vänta tills det fanns en stol ledig på någon flygning som passade dig bättre men det valde du att inte göra. Här är en god anledning till att alltid ha minst en backup flight, med routing och tider som man föredrar, om nu ens bokade förstahandsval går bort av någon anledning.

Toppen