Hej! Jag sitter för närvarande i Seattle och väntar på flyget till Keflavik. Jag skulle egentligen ha flugit hem med SK946 från Chicago ikväll, men SAS har ställt in det flyget och bokat om mig med Icelandair. På SAS hade jag uppgraderat mig från Go till Plus genom Plusgrade men nu är jag tillbaka i ekonomi på båda flygningarna med Icelandair. EU-kompensation kan jag inte få eftersom jag kommer fram till Stockholm utan någon större försening men frågan är om jag kan få någon slags ersättning för nedgraderingen? Eller är det bättre att bara försöka få tillbaka poängen som drogs för Plusgrade? För jag kan väl knappast få både och? Till saken hör också att tidtabellen med Icelandair passar mig betydligt sämre; istället för en längre mellanlandning med lounge i Chicago tidigt på kvällen kommer jag byta plan i Reykjavik tidigt på morgonen isländsk tid, så sömnen under resan blir ju inte av samma längd eller kvalitet som med SAS-flyget. Men det kanske inte SAS tar så mycket hänsyn till?
När avgår flyget från Seattle?
När skulle planet, enligt ursprunglig bokning, avgått från Seattle?
Detta kan påverka din rätt till kompensation.
När avgår flyget från Seattle?
När skulle planet, enligt ursprunglig bokning, avgått från Seattle?
Detta kan påverka din rätt till kompensation.
Är det inte ankomst som spelar roll i slutändan?
Det tror jag?
för att citera @kaktusen:Det tror jag?
Läs EU261/2004 i länken ovan, där finns även ett stycke om downgrade.Det jag undrar är om jag kan/bör försöka få någon slags kompensation för att jag inte får flyga i Plus, eller om det är bättre att bara begära tillbaka Plusgrade-poängen?
Nej, varför skulle det finnas det? Du har ju gått med på den här ombokningen och får då anses ha accepterat de tider som kommer med sagda ombokning. Du kunde ha valt att vänta tills det fanns en stol ledig på någon flygning som passade dig bättre men det valde du att inte göra. Här är en god anledning till att alltid ha minst en backup flight, med routing och tider som man föredrar, om nu ens bokade förstahandsval går bort av någon anledning.Samt om det ö.h.t kan finnas något case utifrån att mellanlandningen är sämre timad än i min ursprungliga bokning.