Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

Något jag ändå vidhåller är att jag fortfarande tycker att det borde vara bättre koll i kabinen på vilka som är statuskunder och undrar om man tex även på LH säger till en HON att hen inte finns med på listan.

Vissa flighter är det 20-30 statuspax och då är det nog svårt att komma ihåg och hålla koll. Ibland är det säkert fel i systemet som gör att det inte dyker upp.

Sen är det väl inte heller så svårt att lägga fram kortet på bordet eller något. För att underlätta för personalen, den gesten uppskattas enormt har jag förstått det som.

Vissa flighter är det 20-30 statuspax och då är det nog svårt att komma ihåg och hålla koll. Ibland är det säkert fel i systemet som gör att det inte dyker upp.
På "konsultbussen" ARN-CPH på morgon och kvällsavgångarna är det nog betydligt fler än så. Där är väl ungefär hälften guld och resten diamant och pandion, SAS Plus sträcker sig till rad 18-20, alla står i priokön. :)

Sen är det väl inte heller så svårt att lägga fram kortet på bordet eller något. För att underlätta för personalen, den gesten uppskattas enormt har jag förstått det som.

Det är inga problem att visa upp kortet och det är klart att det är mänskligt att fela, men jag vill nog ändå påstå att det finns något strukturellt fel när man från SAS sida misslyckas så ofta med att ge recognition till sina Diamantmedlemmar. Självklart så skulle inte heller jag komma på tanken att begära kompensation för detta men jag är av den bestämda uppfattningen att SAS måste skärpa till sig här.

Om man har registrerat sitt EB nummer i bokningen och att det inte är något tekniskt strul så bör all info finnas på de passagerarlistor som personalen har tillgång till.

När jag flög med Shenzhen airlines fick jag som Star gold recognition av dem. Efter boarding completed gick en från Cabin crew igenom planet och med listan som utgångspunkt stannade hon vid varje status passagerare hälsade oss välkomna ombord, gav oss en tidning och en våtservett samt frågade vad man ville ha att dricka när serveringen senare skulle börja. Jag tror att vi var runt 10 personer med status på den flighten. Alla i economy. Ett enkelt och uppskattat sätt att ge/få recognition på. Märkligt om inte SAS skulle kunna klara av något liknande, även med 20-30 diamantpassagerare ombord.

Dom bryr sig inte om Diamonds - så är det bara.
Pushas nu på förmånssidan att visa kortet är ack så viktigt. Återfinns under rubriken "Under flygningen" :oops:

SAS skrev:
  • Kostnadsfria drycker i SAS Go när vi erbjuder försäljning ombord.*
    Tveka inte att tala om för kabinpersonalen att du är ombord genom att visa upp ditt Diamant-kort eller din Diamant-status i SAS App.
* Gäller för dig och en vän eller upp till fyra familjemedlemmar som sitter tillsammans med dig, med undantag för alkoholhaltiga drycker på inrikesflygningar.

Det är inga problem att visa upp kortet och det är klart att det är mänskligt att fela, men jag vill nog ändå påstå att det finns något strukturellt fel när man från SAS sida misslyckas så ofta med att ge recognition till sina Diamantmedlemmar. Självklart så skulle inte heller jag komma på tanken att begära kompensation för detta men jag är av den bestämda uppfattningen att SAS måste skärpa till sig här.

Om man har registrerat sitt EB nummer i bokningen och att det inte är något tekniskt strul så bör all info finnas på de passagerarlistor som personalen har tillgång till.

När jag flög med Shenzhen airlines fick jag som Star gold recognition av dem. Efter boarding completed gick en från Cabin crew igenom planet och med listan som utgångspunkt stannade hon vid varje status passagerare hälsade oss välkomna ombord, gav oss en tidning och en våtservett samt frågade vad man ville ha att dricka när serveringen senare skulle börja. Jag tror att vi var runt 10 personer med status på den flighten. Alla i economy. Ett enkelt och uppskattat sätt att ge/få recognition på. Märkligt om inte SAS skulle kunna klara av något liknande, även med 20-30 diamantpassagerare ombord.
Problemet är att det är betydligt mycket fler ebg och högre på de flesta av sas flighter, dessutom är det många svenskar som inte alls vill ha sådan uppmärksamhet medan andra vill ha den.
Finns ju väldigt lite tid innan takeoff att gå och prata med passagerare då det måste göras efter boarding completed.

Att de ska ha bättre koll kan jag hålla med om, men att springa runt med en lista med 30 diamonds och 50 guld på är inte hållbart. Att få med sig Ipad ut verkar ju komplicerat vid servering också då det inte finns något bra ställe att ha den.

Problemet är att det är betydligt mycket fler ebg och högre på de flesta av sas flighter, dessutom är det många svenskar som inte alls vill ha sådan uppmärksamhet medan andra vill ha den.

Procentuellt sätt ska man väl snarare jämföra HON med pandion. Och där är vad jag förstått sas faktiskt bättre än på diamonds (Däremot om de är lika bra som Lufthansa kan jag inte avgöra)

Sas diamond är nog snarare jämförbart med senator hos Lufthansa om man räknar procent av resande osv. Nu brukar Lufthansa vara rätt bra på senator recognition också tycker jag men jag har ingen aning om hur det ser ut på deras rena pendlar linjer. Någon som har direkt erfarenhet av det?

Inget wifi på SK903 22 aug (minns inte vilken kärra det var) och likadant på SK904 28 aug (LN-RKS)
Fick 3000 poäng för SK903 och väntar nu med spänning på hur mycket det blir för SK904 (EBD, flög i Plus)

• Gilla
Reactions: Gus
Inget wifi på SK903 22 aug (minns inte vilken kärra det var) och likadant på SK904 28 aug (LN-RKS)
Fick 3000 poäng för SK903 och väntar nu med spänning på hur mycket det blir för SK904 (EBD, flög i Plus)

Flög med samma kärra från EWR häromdagen (den 26:e) och då sa dem ”wi-fi fungerar inte, det kommer de lösa i Stockholm så snart vi kommer dit”.

Det gjorde de uppenbarligen inte alltså.

Toppen