Det är inga problem att visa upp kortet och det är klart att det är mänskligt att fela, men jag vill nog ändå påstå att det finns något strukturellt fel när man från SAS sida misslyckas så ofta med att ge recognition till sina Diamantmedlemmar. Självklart så skulle inte heller jag komma på tanken att begära kompensation för detta men jag är av den bestämda uppfattningen att SAS måste skärpa till sig här.
Om man har registrerat sitt EB nummer i bokningen och att det inte är något tekniskt strul så bör all info finnas på de passagerarlistor som personalen har tillgång till.
När jag flög med Shenzhen airlines fick jag som Star gold recognition av dem. Efter boarding completed gick en från Cabin crew igenom planet och med listan som utgångspunkt stannade hon vid varje status passagerare hälsade oss välkomna ombord, gav oss en tidning och en våtservett samt frågade vad man ville ha att dricka när serveringen senare skulle börja. Jag tror att vi var runt 10 personer med status på den flighten. Alla i economy. Ett enkelt och uppskattat sätt att ge/få recognition på. Märkligt om inte SAS skulle kunna klara av något liknande, även med 20-30 diamantpassagerare ombord.