Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

palmen

Moderator
Skulle säga att den monetära kompensation om €600 uteblir i detta fall. Jag var på samma flight som @P.Larsson mellan ARN-CPH och anledningen till förseningen var väder. På grund av åska och blixtrar så tog flygledningen ett beslut att inga flygplan fick tankas under en längre stund och därmed så blev vår flight försenad.
OK, tolkade det som att det var försenat pga bagagestrul. Men är det pga åskan och vädret så har man ju inget case.

I övrigt är jag inne på din linje angående att sas faktiskt gjort det man kan förvänta sig vad det gäller en situation som denna.
Att bagaget kommer bort är ju dock beklagligt men just nu sånt blir det ju ingen ersättning för utöver eventuella inköp man gjort. För annan ersättning får man titta på sina försäkringar och jobbet borde ju ha något someone täcker sådant här.
 

henke12

Medlem
Jag förstår inte varför @P.Larsson är upprörd på SAS i detta läge.

Fakta:
  • SAS har en flygning försenad så att @P.Larsson inte kommer fram till destination.
  • SAS bokar om(2h kö är vad det är..Det är sommar och många som vill vara lediga och resa) till lämpligt flyg
  • @P.Larsson miste sin gångplats som han förbokat vid biljettbokningen
  • Nästa flygbolag(Austrian) tappar bort väskan
  • Shit happens såsom väskor blir sena.
  • Hemförsäkring/kortförsäkring täcker inköp av kläder vid försenat bagage.
  • Åska diskvalificerar EG261/04

Frågor:
  • Vad skulle SAS gjort annorlunda för att din väska inte skulle komma bort? Varför pratar du inte med Austrian om det istället?

  • Vid ombokning till annan avgång hänger inte platsreservation med. Det är sen gammalt. Hängde du på låset på incheckningen? Frågade du i gaten om du kunde få byta till en gångplats? Frågade du ombord om det fanns någon gångplats du kunde få? Det finns inga garantier att din förbokade sittplats blir din, det står i condition of carriage(typ).

  • Var bagaget taggat till PVG eller Xian? Du ska göra rapport på slutdestination dit väskan är taggad. Inte på "hemmaflygplatsen" i Sverige.
  • Last carrier ansvarar för sökning/spårning av förlorat/försenat bagage

  • Varför blandar du in att du är medlem på BC? (för övrigt brott mot forumreglerna att ha flera användare)

  • Varför bråkar du inte med Austrian för att stolen gjort att du fått ont efter 5h om det nu var så jävligt?

  • Vad vill du ha kompensation för?

Tips:
  • Kontakta din hemförsäkring och kortförsäkring för ersättning för försening/försenad bagage/utlägg för mat/dryck.
  • Läs mer på BC för att lära dig mer hur IRROPS hanteras och hur vi medvetna resenärer hanterar situationerna :)
 

P.Larsson

Medlem
Okej, jag tolkade din primära fråga som vad du borde kunna få för ersättning för din situatiuon. Precis som du påpekar är SAS välidigt inkonsekventa när det gäller ersättning och det beror tydligen helt på vem som handlägger samt vem som frågar, och kanske även hur hen frågar. Att säga att du antangligen kommer bli erbjuden 10k eller 100k för just din situation skulle vara en ren gissning. Eftersom alla värderar sina poäng olika så är säkert begreppet rimligt också väldigt subjektivt. Vad tycker du är rimligt? Vid vilken poängsumma skulle du känna att du blivit kompenserad nog? Kommunisera sedan detta till Diamondsupporten.

Det jag reagerade på i ditt inlägg var fingervisningen till detta forum, vilket jag inte tyckte hjälpte din situation. Jag uppfattade det mer som ett gnäll på att andra fått ersättning för skitsaker snarare än att prata klarttext och skriva "Jag förväntar mig betydligt högre kompensation än det som brukar utgå vid trasigt wifi, IFE, bla bla bla".

PS: Jag vet att du inte bad om åsikter om detta, men det fick du ändå :)

Hoppas det löser sig, ska bli intressant att se vad dom erbjuder dig!

Jag har absolut inget emot åsikter, egentligen varken åsikter eller kritik, så länge den är konstruktiv.

Nu har jag fått i mig lite käk, fått en dusch och äntligen lite rena kläder på mig och känner mycket mer till freds.

Vilken nivå av kompensation som jag anser är skälig vet jag i all ärlighets namn. Skall jag vara ärlig är värdet av 3-4 förlorade dagar tillsammans med min sambo och dotter ovärdeliga i mina ögon då jag reser så pass mycket i tjänsten. Därför vill jag heller inte säga att vid X poäng så är jag nöjd...
Låt oss säga såhär, Hilton här i Xi'an fick planerat strömavbrott vid 23:00 under min första natt, det saknades mjölk till frukost och bacon simmade i sitt eget fett.
Jag påtalade dessa issues (som jag ser som nästan non-issues) En timme gratis helkroppsmassage, en tre-rätters och uppgraderat rum under resterande del av vistelsen samt kostnadsfri upphämtning av mitt bagage när det anlände.
Vad kommer min bild av vistelsen att vara, jo en riktigt härlig service och någon fokus på dessa små issues kommer vara bortblåsta. Jag bad inte om någon kompensation...

Då mitt bagage var försenat senast med SAS klantade jag själv, då mina hemnycklar, bilnyckel (Beta park) låg i incheckat bagage... (Direkt flight Dysseldorf-ARN)
Jag valde att stanna på Radisson Arlandia och dagen efter kom mitt bagage. Jag pratade direkt med Diamond Service och skickade mail, frågade om de ville ha kvittot från Arlandia på 995sek och nämnde också att jag inte hade några andra utlägg då jag fick frukost och lunch på hotellet.
Inget kvitto behövdes och till mitt konto kom 1500sek. Jag trugade inte efter någon kompensation och nämnde det inte ens då jag i detta fall i all ärlighets namn får skylla mig själv (Anledningen till att nycklar låg i incheckat var stress från min sida)
Detta gjorde att jag inte gnällde överhuvudtaget om denna incident, utan snarare kände att de verkligen brydde sig om sina kunder och att de ville att man skulle känna dig positivt överraskad...

Visst kan jag hålla med dig om att sättet jag uttryckte mig på i mailet till SAS var hmmmm tveksamt, men just då när jag skrev detta hade jag fortfarande samma kläder på mig som jag satte på mig 96 timmar tidigare, hade suttit i telefonkö efter telefonkö, av SAS-kundtjänst fått nummer som var avstängda samt "njutit" av andra dagen i rad med 40+ grader i fabriken här i Xi'an...
Jag var vid mina sinnens fulla bruk, men jag skulle nog inte säga att jag var en "happy chappy"

Nu skall jag fokusera på att göra färdigt jobbet under nästkommande dagar och så hoppas jag på en eventless hemresa i början av nästa vecka istället för imorgon då jag skulle flugit hem.

Många hälsningar / P.Larsson
 

palmen

Moderator
Jag har absolut inget emot åsikter, egentligen varken åsikter eller kritik, så länge den är konstruktiv.

Nu har jag fått i mig lite käk, fått en dusch och äntligen lite rena kläder på mig och känner mycket mer till freds.

Vilken nivå av kompensation som jag anser är skälig vet jag i all ärlighets namn. Skall jag vara ärlig är värdet av 3-4 förlorade dagar tillsammans med min sambo och dotter ovärdeliga i mina ögon då jag reser så pass mycket i tjänsten. Därför vill jag heller inte säga att vid X poäng så är jag nöjd...
Låt oss säga såhär, Hilton här i Xi'an fick planerat strömavbrott vid 23:00 under min första natt, det saknades mjölk till frukost och bacon simmade i sitt eget fett.
Jag påtalade dessa issues (som jag ser som nästan non-issues) En timme gratis helkroppsmassage, en tre-rätters och uppgraderat rum under resterande del av vistelsen samt kostnadsfri upphämtning av mitt bagage när det anlände.
Vad kommer min bild av vistelsen att vara, jo en riktigt härlig service och någon fokus på dessa små issues kommer vara bortblåsta. Jag bad inte om någon kompensation...

Då mitt bagage var försenat senast med SAS klantade jag själv, då mina hemnycklar, bilnyckel (Beta park) låg i incheckat bagage... (Direkt flight Dysseldorf-ARN)
Jag valde att stanna på Radisson Arlandia och dagen efter kom mitt bagage. Jag pratade direkt med Diamond Service och skickade mail, frågade om de ville ha kvittot från Arlandia på 995sek och nämnde också att jag inte hade några andra utlägg då jag fick frukost och lunch på hotellet.
Inget kvitto behövdes och till mitt konto kom 1500sek. Jag trugade inte efter någon kompensation och nämnde det inte ens då jag i detta fall i all ärlighets namn får skylla mig själv (Anledningen till att nycklar låg i incheckat var stress från min sida)
Detta gjorde att jag inte gnällde överhuvudtaget om denna incident, utan snarare kände att de verkligen brydde sig om sina kunder och att de ville att man skulle känna dig positivt överraskad...

Visst kan jag hålla med dig om att sättet jag uttryckte mig på i mailet till SAS var hmmmm tveksamt, men just då när jag skrev detta hade jag fortfarande samma kläder på mig som jag satte på mig 96 timmar tidigare, hade suttit i telefonkö efter telefonkö, av SAS-kundtjänst fått nummer som var avstängda samt "njutit" av andra dagen i rad med 40+ grader i fabriken här i Xi'an...
Jag var vid mina sinnens fulla bruk, men jag skulle nog inte säga att jag var en "happy chappy"

Nu skall jag fokusera på att göra färdigt jobbet under nästkommande dagar och så hoppas jag på en eventless hemresa i början av nästa vecka istället för imorgon då jag skulle flugit hem.

Många hälsningar / P.Larsson
Ett lite tips framöver om det skiter sig fler ggr. Ta gärna upp det direkt på forumet så finns det nog många som kan hjälpa till och ge råd, med största sannolikhet har någon varit med om något liknande också.
Forumet är ovärderligt enligt mig när saker skiter sig då forumet kan agera som någon att hålla i handen och man känner sig inte ensam mot världen.

Förhoppningsvis går din resa hem betydligt mer smärtfritt och utan komplikationer.
 

P.Larsson

Medlem
Jag förstår inte varför @P.Larsson är upprörd på SAS i detta läge.

Fakta:
  • SAS har en flygning försenad så att @P.Larsson inte kommer fram till destination.
  • SAS bokar om(2h kö är vad det är..Det är sommar och många som vill vara lediga och resa) till lämpligt flyg
  • @P.Larsson miste sin gångplats som han förbokat vid biljettbokningen
  • Nästa flygbolag(Austrian) tappar bort väskan
  • Shit happens såsom väskor blir sena.
  • Hemförsäkring/kortförsäkring täcker inköp av kläder vid försenat bagage.
  • Åska diskvalificerar EG261/04

Frågor:
  • Vad skulle SAS gjort annorlunda för att din väska inte skulle komma bort? Varför pratar du inte med Austrian om det istället?

  • Vid ombokning till annan avgång hänger inte platsreservation med. Det är sen gammalt. Hängde du på låset på incheckningen? Frågade du i gaten om du kunde få byta till en gångplats? Frågade du ombord om det fanns någon gångplats du kunde få? Det finns inga garantier att din förbokade sittplats blir din, det står i condition of carriage(typ).

  • Var bagaget taggat till PVG eller Xian? Du ska göra rapport på slutdestination dit väskan är taggad. Inte på "hemmaflygplatsen" i Sverige.
  • Last carrier ansvarar för sökning/spårning av förlorat/försenat bagage

  • Varför blandar du in att du är medlem på BC? (för övrigt brott mot forumreglerna att ha flera användare)

  • Varför bråkar du inte med Austrian för att stolen gjort att du fått ont efter 5h om det nu var så jävligt?

  • Vad vill du ha kompensation för?

Tips:
  • Kontakta din hemförsäkring och kortförsäkring för ersättning för försening/försenad bagage/utlägg för mat/dryck.
  • Läs mer på BC för att lära dig mer hur IRROPS hanteras och hur vi medvetna resenärer hanterar situationerna :)

Mycket konstruktiv och även lite mindre konstruktiv kritik.
Jobbar du på SAS?
Tänkte på "Shit happens såsom väskor blir sena."

Min väska var taggad till XIY och det anmäldes på slutdestinationen hos sista carrier, i detta fall Air China.
Att kontakta Air China i Xi'an för att få någon som helst hjälp, ja det låter ju bra...
Jag pratar tyvärr inte tillräckligt bra Kinesiska för att kunna kommunicera gällande ett ärende. Däremot gjordes en rapport på slutdestinationen så som det skall vara.

Jag pratade mycket riktigt med Austrian vid incheckningsdisken i CPH gällande säte och där fanns dock ingen gångplats tillgänglig i min bokningsklass. Jag pratade även med flygvärdinna på planet, de kunde dock inte heller hitta någon ledig gångplats. De hade förövrigt fullt upp med att separera två kvinnor som gav på varandra ganska bra innan vi påbörjade push-back.

Gällande vem jag pratar med om borttappat bagage bör väl vara gällande VART bagaget förlorades??? Efter att ha pratat med SAS erkände de att väldigt många väskor aldrig kom ombord flygen som lämnade Arlanda den 29/7 pga deras bagagehanteringssystem...
Austrian har aldrig hanterat mina väskor i detta fall har SAS samt Finn Air hanterat mina väskor (vilket är väl synligt på den extra taggen på mitt bagage då det anlänt), förklara gärna för mig varför jag skall anklaga Austrian för förlust av bagage?
Last carrier är Air China, dock var den senaste som hanterade mitt bagage SAS och inte Austrian.

Vad SAS skulle gjort för att inte bagaget skulle kommit bort???? Hmmm how about putting it on the plane???
Vad skulle Austrian kunna hjälpa mig med, i detta fall nada!

Varför jag blandar in BC har svarats i tidigare inlägg... Däremot skulle jag inte direkt kalla de fakto att jag nämnde i ett e-mail att jag är medlem på forumet för att bespara mig och SAS besväret med ett erbjudande på 5k poäng...
(Brott mot forumregler att ha flera användare) Mnja då det inte går att återfå mitt lösenord pga captcha inte fungerar (använde mobil och inte dator/laptop) då jag fortfarande inte hade fått min laptop när jag försökte byta lösenord och det var en omöjlighet att få det att fungera. Jag försökte nog bara 5-6ggr, men vill du slänga ut mig pga detta, be my Guest.

Har inte tänkt bråka med Austrian då de är fullständigt medvetna om att deras bakersta sätesrad har mindre lutning med mera. Det finns ju en anledning varför dessa säten är rödmarkerade i seatmaps. Jupp vet att man teoretiskt inte är garanterad sitt säte, väljer dock högaktningsfullt att skita i det Och klagar ändå, varför? Jo för att jag kan!

Mnja som jag också tidigare nämnt är det inte direkt lätt att hitta någon affär som säljer kläder i min storlek här i Xi'an, tyvärr... Hade jag varit i Shanghai eller Peking hade jag kunnat gå till fake market och sytt upp kläder utan problem. Med tanke på att man får en figursydd kostym samt två figursydda skjortor samt ett bälte för 1kkr är det inte dumt. Här i Xi'an vet jag dock inte vars man gör det. Utöver detta är jag här för att jobba och inte shoppa...

Vad jag vill ha kompensation för, läste du inte mitt mail Varför klagar jag? Jo för att jag kan!
Varför vill jag ha ersättning? Jo för att jag kan be om det... Simpelt...

Jag kommer dock att läsa betydligt mer här på BC, då jag varit väldigt inaktiv här de senaste två åren tyvärr...

Observera att mina smileys inte kom med, det var ett gäng... Men funkar tyvärr ej med min mobil...

Många hälsningar//
P.Larsson
 
Last edited:

Berglund

Medlem
@P.Larsson Läser man ditt första inlägg och jämför mot det andra, skulle det likväl kunna vara två olika personer som skrivit dessa. Eftersom hela ditt långa, ursprungliga mail, handlade om en förfrågan om kompensation för ett ärende som inte längre var akut, du hade kommit fram och väskan var på väg, hade jag rekommenderat att vänta lite. Vet man med sig att man är en person som handlar i affekt, då kan det vara läge att ta den där duschen först, eftersom ingenting blev bättre av att du snabbt fick iväg mailet. Att berätta långrandiga historier om var du är medlem, hur vädret är på orten, och liknande är inte vidkommande och jag ser faktiskt inte hur det hjälper dig i sak. Ju mer specifik du är, desto lättare för någon i kundtjänst att hjälpa dig. Nu framstår ditt initiala klagomål mest som en diffus sörja av diverse klagomål som kan bli svår att agera på. Tvärtemot ditt eget ursprungliga syfte. Du skjuter dig själv i foten.

Vidare, om man skriver på ett publikt forum, får man räkna med att folk har åsikter eller kommenterer, det är hela meningen med forum. Huruvida man välkomnar dessa eller inte, tja, har man börjat skriva har man ju onekligen gett sig i leken.

Om man vidare vet med sig att man har särskilda klädstorlekar och ska åka runt halva jordklotet - då hade jag sannerligen packat minst två fulla ombyten i mitt ombordbagage! Varje gång jag checkar en väska eller flera, utgår jag lite hårt ifrån att det är sista gången jag ser dem och deras innehåll. Jag räknar alltid med att bli försenad och att behöva övernatta på okänd ort, vilket gör att minst ett helt ombyte ligger med i väskan som aldrig lämnar min sida. I det handbagaget ligger även en extra hemnyckel, en extra mobilladdare, en billig kontantkortstelefon, passkopia, försäkringsbevis och ett kreditkort som aldrig används men som finns här i reserv. Utöver det finns det också $100 USD och €100 EUR i mindre valörer för att kunna betala mig fram om jag blir bestulen.
Det låter oturligt att du blev av med din väska men att inte ha med sig minimum ett helt ombyte i en väska som du ansvarar för själv, det är närmast att be om mer problem om det väl skulle börja strula. Det borde du som van resenär, EBD, ha kunnat planera bättre inför. Det kan ju knappast vara första gången du är ute och åker med så ädel valör på ditt bonuskort?

Har du viktiga verktyg som inte får komma bort eller som är av yttersta vikt för färdigställandet av uppdraget, då hade i varje fall jag noga övervägt att skicka dem separat med kurir såsom Fedex, DHL eller UPS. Visst tappar även dessa bort paket, föremål och blir försenade. Men de blir det i försvinnande liten grad jämfört med nästan vilket flygbolag som helst.

Ditt senaste svar ”för att jag kan” går rakt emot din föresats i det ursprungliga mailet där du vill utge dig för att verkligen inte vara någon som gnäller, nu säger du tvärtemot att du gnäller för att du kan. Det är ett beteende som i längden inte kommer stt gynna dig. Fundera på om du möjligen skulle ha något att vinna på att ändra strategi och tillvägagångssätt här...
 

P.Larsson

Medlem
Skulle säga att den monetära kompensation om €600 uteblir i detta fall. Jag var på samma flight som @P.Larsson mellan ARN-CPH och anledningen till förseningen var väder. På grund av åska och blixtrar så tog flygledningen ett beslut att inga flygplan fick tankas under en längre stund och därmed så blev vår flight försenad.

Han kan ju alltid försöka i och för sig - men högst troligen blir det ett nej.


En fråga @P.Larsson - Jag förstår att du inte är nöjd, speciellt angående bagaget. Du har mina sympatier då mitt bagage också försvann i några dagar precis. Men om vi bortser från bagaget, hur hur hade du velat att SAS skulle lösa detta från början?

Att du missade flighten beror ju som sagt på orsaker som SAS ej kan påverka. Nu bokade SAS om dig på tidigast möjliga flight till PVG, så att du skulle minimera förseningen. Du kunde ju alltid tackat nej till den ombokningen och försöka få till en annan, om den nu inte passade - exempelvis komma fram senare och flyga med SAS kvällsflight till PVG (om det nu fanns plats på den flighten).

Hej Tonton,

Första förseningen var pga bagagehanteringssystemet, iaf enligt SAS egna personal när jag pratade med dem. Däremot som du säger var försening två och tillslut tre pga att tankning ej fick ske pga åskan.

För min del hade jag varit tillräckligt nöjd om de hade fått med mitt bagage från början, tyvärr var det inte enbart mitt bagage som missades, utan även du blev drabbad av detta. Precis som mitt, var ditt bagage fast på ARN och inte CPH antar jag.
Det jag tycker de hade kunnat agera något annorlunda och lite bättre på är helt enkelt att inte vänta med att skicka mitt bagage till slutdestinationen, där jag befinner mig.
Det skickades den 1/8 och ankom den 2/8. Jag lämnade Arlanda den 29/7...
Annat än det är det inte mycket de kan göra...

Jag bad om plats på SAS kärra dagen efter, tyvärr tyckte de att det var bättre att flyga via VIE med Austrian. Jag frågade inte om anledningen till att jag flög med OS var platsbrist på SAS eget plan, eller att OS flög tidigare.

Mvh / P.Larsson
 

P.Larsson

Medlem
@P.Larsson Läser man ditt första inlägg och jämför mot det andra, skulle det likväl kunna vara två olika personer som skrivit dessa. Eftersom hela ditt långa, ursprungliga mail, handlade om en förfrågan om kompensation för ett ärende som inte längre var akut, du hade kommit fram och väskan var på väg, hade jag rekommenderat att vänta lite. Vet man med sig att man är en person som handlar i affekt, då kan det vara läge att ta den där duschen först, eftersom ingenting blev bättre av att du snabbt fick iväg mailet. Att berätta långrandiga historier om var du är medlem, hur vädret är på orten, och liknande är inte vidkommande och jag ser faktiskt inte hur det hjälper dig i sak. Ju mer specifik du är, desto lättare för någon i kundtjänst att hjälpa dig. Nu framstår ditt initiala klagomål mest som en diffus sörja av diverse klagomål som kan bli svår att agera på. Tvärtemot ditt eget ursprungliga syfte. Du skjuter dig själv i foten.

Vidare, om man skriver på ett publikt forum, får man räkna med att folk har åsikter eller kommenterer, det är hela meningen med forum. Huruvida man välkomnar dessa eller inte, tja, har man börjat skriva har man ju onekligen gett sig i leken.

Om man vidare vet med sig att man har särskilda klädstorlekar och ska åka runt halva jordklotet - då hade jag sannerligen packat minst två fulla ombyten i mitt ombordbagage! Varje gång jag checkar en väska eller flera, utgår jag lite hårt ifrån att det är sista gången jag ser dem och deras innehåll. Jag räknar alltid med att bli försenad och att behöva övernatta på okänd ort, vilket gör att minst ett helt ombyte ligger med i väskan som aldrig lämnar min sida. I det handbagaget ligger även en extra hemnyckel, en extra mobilladdare, en billig kontantkortstelefon, passkopia, försäkringsbevis och ett kreditkort som aldrig används men som finns här i reserv. Utöver det finns det också $100 USD och €100 EUR i mindre valörer för att kunna betala mig fram om jag blir bestulen.
Det låter oturligt att du blev av med din väska men att inte ha med sig minimum ett helt ombyte i en väska som du ansvarar för själv, det är närmast att be om mer problem om det väl skulle börja strula. Det borde du som van resenär, EBD, ha kunnat planera bättre inför. Det kan ju knappast vara första gången du är ute och åker med så ädel valör på ditt bonuskort?

Har du viktiga verktyg som inte får komma bort eller som är av yttersta vikt för färdigställandet av uppdraget, då hade i varje fall jag noga övervägt att skicka dem separat med kurir såsom Fedex, DHL eller UPS. Visst tappar även dessa bort paket, föremål och blir försenade. Men de blir det i försvinnande liten grad jämfört med nästan vilket flygbolag som helst.

Ditt senaste svar ”för att jag kan” går rakt emot din föresats i det ursprungliga mailet där du vill utge dig för att verkligen inte vara någon som gnäller, nu säger du tvärtemot att du gnäller för att du kan. Det är ett beteende som i längden inte kommer stt gynna dig. Fundera på om du möjligen skulle ha något att vinna på att ändra strategi och tillvägagångssätt här...

Tjenare Berglund,

Mitt första mail har jag inte bifogat här, utan skickat till bag@sas.se det jag bifogat här är mitt andra mail som jag hade för avsikt att vidarebefordra till SAS premiumservice.
Min förfrågan var framförallt vart jag kunde vända mig, pga att jag har försökt ringa flertalet gånger och majoriteten av gångerna går det inte att komma fram, varken till kundservice eller till lost luggage.
Anledningen till att jag vänt mig till bag@sas.se är som jag tidigare svarat på fått förklarat för mig av SAS egen personal att det var mest troligt att väskan var kvar på ARN och aldrig levererats till CPH med mitt första flyg. Detta är även konfirmerat...

Jag fick ett utmärkt svar av Österberg här på forumet hur jag kunde gå till väga.

Att folk har åsikter och kommer med kommentarer har jag inget emot, folk får tycka och tänka precis som de vill. Vi lever i ett fritt land där vi har den rättigheten.
Varför du tycker att jag skjuter mig själv i foten, eller binder ris åt egen rygg när jag svarar att jag väljer att klaga för att jag kan klaga förstår jag dock inte...
Motsäger inte det du precis förklarat för mig?

Nåväl självklart har jag ett ombyte med mig i handbagaget, dock endast ett komplett ombyte och inte arbetskläder, för dessa väger en hel del och jag varken kan eller får packa alla mina arbetskläder i handbagaget (vikt samt utrymmesproblem)
Att jag har kontanter, kreditkort och dylikt med mig är självklart, även detta är inget jag ens nämnt...
Mobiltelefon har jag aldrig med någon extra, utan köper en lokalt om man blir bestulen eller dylikt, då man aldrig har alla ägg i samma korg (eller alla pengar på samma ställe)
Jag har ungefär 50-60 flyg/år (24 legs såhär långt denna kvalificeringsperiod med SAS) många har dock varit inrikes i Kina och skulle jag varje gång jag flyger ta farväl av allt jag checkat in samt räkna med att det aldrig dyker upp... Ja då hade jag inte fortsatt med mitt arbete.

Jag bokade min resa fredag den 27/7 då vi fick en akut situation här i Xi'an och det fanns helt enkelt inte tid att skicka verktygen med UPS/FedEx/DHL tiden det tar med 3C godkännande i tullen i Kina är löjlig och det är t.o.m värre att försöka skicka med dokumentation för att skicka det hem igen. Små mekaniska delar/verktyg under ett värde av RMB5000 går bra att skicka och tar då endast 3-5 dagar.

Får en kund akuta problem, ja då åker vi dit och tar med oss verktygen. Ja vi har kollat med tullen på flygplatsen (i ankommande land) och det är inga problem att ta med sig verktygen dit och sedermera hem igen.

Du kommer nog se över tid att jag i mina poster inte direkt klagar allt för mycket, utan är ganska saklig, dock är jag ibland lite känslig när det gäller vissa saker hahaha...

Många hälsningar//
P.Larsson
 

palmen

Moderator
Jag bad om plats på SAS kärra dagen efter, tyvärr tyckte de att det var bättre att flyga via VIE med Austrian. Jag frågade inte om anledningen till att jag flög med OS var platsbrist på SAS eget plan, eller att OS flög tidigare.
Du har rätt att välja vad som passar dig bäst, inget som flygbolaget kan bestämma över. Detta finns med i 261/2004 förordningen att du ska kunna bli ombokad till något du tycker är bra.

Vad de gäller bagage så fungerat detta tyvärr så att det är sista operatör som bär ansvaret även om det var sas som inte kunde last det. Kan ju vara så att de inte han lasta i Stockholm om ni skulle komma iväg pga vädret. Då brukar det vara bättre att dra utan bagage än att alla blir ännu mer försenade och fler connections mm missas samt att personal kan få slut på arbetstid.
 

P.Larsson

Medlem
Du har rätt att välja vad som passar dig bäst, inget som flygbolaget kan bestämma över. Detta finns med i 261/2004 förordningen att du ska kunna bli ombokad till något du tycker är bra.

Vad de gäller bagage så fungerat detta tyvärr så att det är sista operatör som bär ansvaret även om det var sas som inte kunde last det. Kan ju vara så att de inte han lasta i Stockholm om ni skulle komma iväg pga vädret. Då brukar det vara bättre att dra utan bagage än att alla blir ännu mer försenade och fler connections mm missas samt att personal kan få slut på arbetstid.

Jag kommer absolut läsa på mer m.a.p EU261/2004, känner att man har mycket att vinna på att vara väl påläst redan där. Tackar för tipset.

Sista operatör i detta fall är då Air China, som utförde leg PVG-XIY och det var naturligtvis även där jag rapporterade om saknat bagage vid ankomst till slutdestinationen.
Att sedan få någon information därifrån har visat sig omöjligt.
När man ringer och trycker "For English press X" ja den personalen kunde säkert mer engelska än den som intervjuade dem för dess position, nu skall jag självklart inte dra alla över en kant. Däremot vet vi alla att de som kan tillräckligt bra Engelska i 99% av fallen jobbar med något helt annat och bättre betalt än att svara i kundservice åt ett flygbolag. Att enbart ge dem ett taggnr kan ta allt från 1 till 5 minuter och trots det vet man inte om det blev helt rätt...

Jag fick iaf tillräckligt med information från SAS den gången jag fick tag på rätt tjej på andra sidan luren, för att förstå att mitt bagage aldrig lämnat ARN. Därefter skrev jag till bag@sas.se, det var hennes eget råd, där de konfirmerade att den gått till Helsingfors med Finn Air och därifrån till Xian med ett annat Finn Air flyg.
 
Toppen