Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

Jag är medlem på Businessclass forumet där kompensation efter en flygning utan wifi ger kompensation, där en trasig IFE enhet, där man inte kan titta på film är en stor "tragedi"...

På vilket sätt tyckte du att detta kvalificerade sig i ditt kompensationsmejl? Om du hade varit upprörd över att dom nekat dig ersättning skulle jag kunna förstå att man i affekt pekar på någon annan och säger "han fick ju!", även om det säkert inte hade hjälpt. Men nu har dom ju inte nekat dig ännu?Tänker du att detta ska ökar dina chanser att få ersättning, eller sticker det i ögonen att andra fått det?

Goddagens,

Har varit medlem här på Businessclass en längre tid, dock inte varit inloggad på länge...

Vad skulle man kunna förvänta sig i följande ärende, samt var skall man vända sig?
Jag har ringa "Diamondservice" vilket är detsamma som att ringa vanliga kundtjänst... Fick prata med en trevlig, men tyvärr helt okunnig kille på engelska, som hänvisade mig till ett nummer som var "suspended without forward" men där de också nämnde att det tidigare tillhörde SAS premiumservice...

Följande mail har jag skickat till ebretro@sas.se

"God morgon till er på ebretro.

Jag har varit i kontakt med det servicenummer som finns i min SAS-APP och angett mitt EBD-nr men aldrig fått någon mail till något gällande de fakto att jag vill få tag på premiumservice.
Däremot har jag tidigare (2016) haft en jättetrevlig kontakt med EBD service i Köpenhamn och de var oerhört duktiga och snabba på att lösa problem.

Nåväl, nedan kan ni läsa mitt mail jag skrev till Bagport igår och mycket riktigt har väskan nu äntligen återfunnits och den hämtas nu (12:00 lokal tid) fredagen den 3/8 av personal från Hilton Hotel Xi'an.

Då har jag varit utan ombyte, verktyg och övrigt sedan jag landade 20 timmar sent på flygplatsen i Xi'an i tisdags den 31/7.

Jag är inte en passagerare som normalt höjer min röst, klagar eller påpekar ersättning.
Jag är väldigt förstående för problem och strul som uppkommer, samt naturligtvis att ni som läser detta inte har något att göra med vad som inträffat.
Tyvärr känns det ibland som att de som höjer rösten högs är de som får bäst ersättning... Jag är medlem på Businessclass forumet där kompensation efter en flygning utan wifi ger kompensation, där en trasig IFE enhet, där man inte kan titta på film är en stor "tragedi"...

Nåväl, låt mig berätta för er vad som hänt mig, så av avvaktar jag ert förslag på kompensation (jag förväntar mig en värdig kompensation i detta fall)

Vid incheckning söndag den 29/7 var bagagehanteringssystemet trasigt, vilket gjorde att incheckningsproceduren tog betydligt mycket längre tid än normalt. Min flight från ARN-CPH (SK1407) var försenad ett par timmar, vilket medförde att jag landade efter att flight SK997 från CPH-PVG redan avgått.
Efter knappa två timmar i kö till servicedisken fick jag reda på att jag skulle flyga med Austrian, via Wien med OS302 dagen efter (måndag den 30/7) därefter OS075 från VIE-PVG (Jag reser alltid med gång-plats då jag inte är den minsta personen och så var också mitt flyg bokat med SAS. Däremot fick jag med Austrian inte någon gång-plats utan istället plats 39K som på deras 777 betyder sista raden och fönsterplats... Där man inte kan vinkla sätet ordentligt, folk som springer då toalett och dylikt ligger i anslutning till sätesraden. Dessutom är sätesbredden på Dessa säten inte samma som SAS. Efter 5 minuter hade jag ont i benen som var ihoptryckta ordentligt och flighten varade i över 10 timmar!), sedan flög jag vidare till min sista anhalt som var Xi'an.
Mitt Bagage skulle anlända i PVG, men något bagage kom aldrig.
Jag pratade med lost luggage i PVG och de meddelade att jag skulle anmäla i XIY att mitt bagage var förlorat, då de ej visste om bagaget kunde gått hela vägen (från början incheckat hela vägen)

Vi har haft en väldigt varm sommar i Sverige i år, dock är det inte i närheten av vad vädret är här i Xi'an. Därför packade jag ner massor av kläder i mitt incheckade bagage, då jag vet att jag byter kläder minst två gånger/dag. Vi har haft runt 40 grader inne i verkstaden där jag jobbar... Jag har dock inte haft något ombyte, då jag bara haft en uppsättning med kläder.
Det är ju bara att köpa kläder, ja jo, men när man är av större modell finns det inte kläder att köpa överallt i Kina... Deras Large är som en S-M i Sverige... Jag har XXL i Sverige, det finns inte här...

Jag tror att ni kan sätta er in i hur en från början trevlig flight till Xi'an via ARN-CPH-PVG-XIY (19 timmars resa) och att jag i samma veva blir EBD igen...
Förvandlades till a week from hell ARN-CPH-VIE-PVG-XIY (39 timmars resa) med helt annan sätesplacering som har orsakat mig smärta, ett bagage utan verktyg som jag behöver för att göra färdigt mitt jobb vilket gjort att jag nu ändrat min hemresa fram till måndag den 6/8 med SK998 och förlorar min värdefulla tid med min familj, jag har saknat kläder att använda och blivit låst till mitt hotellrum undertiden tvättning pågått...

Jag avvaktar nu ert svar på vilken kompensation ni tycker verkar vettig i följande situation?

Många hälsningar från
EBD 604xxxxxx
P. Larsson
Tel. 0736-xxxxxx
E-post."
ebretro-mailen är ju till för att efterregistrera Eurobonuspoäng så därifrån lär det väl inte komma något vettigt svar.
Om du är EBD så kan du logga in och hitta diamonds e-postadress här: SAS

Goddagens,

Har varit medlem här på Businessclass en längre tid, dock inte varit inloggad på länge...

Vad skulle man kunna förvänta sig i följande ärende, samt var skall man vända sig?

Först och främst, tråkig situation som uppstått och alltid jobbigt att bli ombokad och vara utan bagage. Tycker dock inte det är särskilt snyggt av dig att klanka ner och minimera andras klagomål och kompensationsanspråk och anse att det du har utsatts för är mycket värre än det som andra varit med om.

Hoppas dock du får skälig kompensation och att allt annat praktisk löser sig för dig.

På vilket sätt tyckte du att detta kvalificerade sig i ditt kompensationsmejl?

Det är mycket elementärt, då man i dessa olika kompensationstrådar läser vitt och brett om hur ett erbjudande kan vara allt från 3-4k poäng, till 30-40k poäng. Med den lilla texten informerar jag helt enkelt att jag är medveten om att kompensationer kan variera stort.

Helt enkelt på ren svenska, att jag inte vill eller orkar få ett förslag på en skitkompensation... Att de försöker med en slamkrypare (kärt barn har många namn)
Jag har suttit ett par timmar i telefon härifrån Kina och orkar nu tyvärr inte ta mer skit helt enkelt!

Jag har fortfarande självklart inte höjt rösten mot någon och kommer troligtvis inte heller så göra, men jag är jävligt trött på skiten som varit och skulle de återkomma med ett bud på 5k poäng så kommer jag be dem dra åt pipsvängen dock finns risken att mitt tålamod då redan runnit över kanten!

Det jag frågar om här är inte vad som lämpar sig, eller inte lämpar sig i ett mail i avseende på kompensation. Utan om någon vänlig själ vet bättre vart man skall vända sig...

För några år sedan var jag i kontakt med Premiumservice i CPH då mitt bagage var borta och då fick jag klockren service, hade både mail och tel till en handläggare.
Dock då jag saknat laptop har jag inte haft en chans att kolla någon e-mail historik över detta...

Men tack ändå för visat intresse i vad jag skrivit.

Mvh /P.Larsson

Först och främst, tråkig situation som uppstått och alltid jobbigt att bli ombokad och vara utan bagage. Tycker dock inte det är särskilt snyggt av dig att klanka ner och minimera andras klagomål och kompensationsanspråk och anse att det du har utsatts för är mycket värre än det som andra varit med om.

Hoppas dock du får skälig kompensation och att allt annat praktisk löser sig för dig.

I mitt mail avser jag absolut inte att klanka ner på någon, eller förminska deras issues.
Jag har inte fått något förslag och inte heller blivit nekad någon ersättning i detta nu.
Jag nämner detta enkomt för att de inte skall börja med ett förslag i botten, utan faktiskt erbjuda en skälig ersättning från start.

Allt gällande bagage har nu under dagen löst sig, fick dock förlänga vistelsen, då jag inte kunnat utföra allt arbete utan rätt verktyg.

Mvh / P.Larsson

Det jag frågar om här är inte vad som lämpar sig, eller inte lämpar sig i ett mail i avseende på kompensation. Utan om någon vänlig själ vet bättre vart man skall vända sig...

Okej, jag tolkade din primära fråga som vad du borde kunna få för ersättning för din situatiuon. Precis som du påpekar är SAS välidigt inkonsekventa när det gäller ersättning och det beror tydligen helt på vem som handlägger samt vem som frågar, och kanske även hur hen frågar. Att säga att du antangligen kommer bli erbjuden 10k eller 100k för just din situation skulle vara en ren gissning. Eftersom alla värderar sina poäng olika så är säkert begreppet rimligt också väldigt subjektivt. Vad tycker du är rimligt? Vid vilken poängsumma skulle du känna att du blivit kompenserad nog? Kommunisera sedan detta till Diamondsupporten.

Det jag reagerade på i ditt inlägg var fingervisningen till detta forum, vilket jag inte tyckte hjälpte din situation. Jag uppfattade det mer som ett gnäll på att andra fått ersättning för skitsaker snarare än att prata klarttext och skriva "Jag förväntar mig betydligt högre kompensation än det som brukar utgå vid trasigt wifi, IFE, bla bla bla".

PS: Jag vet att du inte bad om åsikter om detta, men det fick du ändå :)

Hoppas det löser sig, ska bli intressant att se vad dom erbjuder dig!

ebretro-mailen är ju till för att efterregistrera Eurobonuspoäng så därifrån lär det väl inte komma något vettigt svar.
Om du är EBD så kan du logga in och hitta diamonds e-postadress här: SAS

Jo att ebretro är till för att efterregistrera poäng är jag medveten om, har dock sökt med ljus och lykta efter "rätt adress" utan att finna.
Hade ju varit smutt att ha det i SAS-appen...

Stort tack herr Österberg, jag skall kika direkt.

Mvh / P.Larsson

@P.Larsson
Du ska inte behöva maila in, SAS har feedback formulär där man enklast tar detta och då får man även ett ärendenummer som man sedan kan hänvisa till. Du hittar dessa formulär under Kontakt på SAS hemsida.
Självklart kan du maila till diamond-mailen som @Jakob Österberg nämner, men det är inte rätt väg för dessa klagomål och du får heller inget ärendenummer och risken att de bara hänvisar dig att fylla i feedback formuläret. Ebretro är som du redan konstaterat dit man kan maila om man fått felaktiga poäng eller saknar poäng för en flygning, inte för att få kompensation. Den är dock outsourcead så det är engelska som gäller ärenden som ska dit.

Eu 261/2004 kan ju eventuellt gälla och den skulle då ge dig 600€ ersättning för att du kom fram mer än 3h sent till din destination. Om flygbolaget kan påvisa att det var extraordinära händelser som gjorde att du blev sen så utgår ingen kompensation. Denna kompensation ansöker du om på samma ställe som du skickar in feedback.
Ersättning för bagage när det är borta brukar man få mot uppvisande av kvitton på utlägg.

Övrig kompensation som du vill få i detta fall med hänvisning till missad tid me dfamilj och andra saker går mer under "goodwill" och jag skulle väl gissa på att det är ett lägre 5-siffrigt belopp i eurobonus-poäng som kan bli aktuellt. Kan ju även vara så att de erbjuder dig 2k poäng eller 50k poäng men det ser jag som mindre troligt. Så höga ersättningar brukar folk aldrig få efter problem med en flygning.

Eu 261/2004 kan ju eventuellt gälla och den skulle då ge dig 600€ ersättning för att du kom fram mer än 3h sent till din destination. Om flygbolaget kan påvisa att det var extraordinära händelser som gjorde att du blev sen så utgår ingen kompensation. Denna kompensation ansöker du om på samma ställe som du skickar in feedback.

Skulle säga att den monetära kompensation om €600 uteblir i detta fall. Jag var på samma flight som @P.Larsson mellan ARN-CPH och anledningen till förseningen var väder. På grund av åska och blixtrar så tog flygledningen ett beslut att inga flygplan fick tankas under en längre stund och därmed så blev vår flight försenad.

Han kan ju alltid försöka i och för sig - men högst troligen blir det ett nej.

En fråga @P.Larsson - Jag förstår att du inte är nöjd, speciellt angående bagaget. Du har mina sympatier då mitt bagage också försvann i några dagar precis. Men om vi bortser från bagaget, hur hur hade du velat att SAS skulle lösa detta från början?

Att du missade flighten beror ju som sagt på orsaker som SAS ej kan påverka. Nu bokade SAS om dig på tidigast möjliga flight till PVG, så att du skulle minimera förseningen. Du kunde ju alltid tackat nej till den ombokningen och försöka få till en annan, om den nu inte passade - exempelvis komma fram senare och flyga med SAS kvällsflight till PVG (om det nu fanns plats på den flighten).

Last edited:
Toppen