Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

RobHK

Medlem
Jag skulle flyga HKG - ARN med SAS, flighten blev cancellerad, jag fick EU261 och ombokad till Lufthansa via Frankfurt. Däremot så kom det bara in EB poäng för benet mellan FRA och ARN. När jag försökte claima i efterhand för HKG - FRA säger systemet att resan är inte berättigad till poäng.

We regret that we are unable to retroactively register points for our partner flight number/s. Our partner has confirmed that your booking class on LH 797 20180609 HKGFRA is not valid for accrual of EuroBonus points.

Hur kan det vara möjligt, det var Economy Plus i bokningsklass E. Försökte maila lokala SAS och kräva poäng, de svarade:

"As nowadays all the ticket missing points should be handled and registered by passenger herself. So you can try to recredit it on website for you again. Hope you can be success this time."

Vad tusan? Hur kan det bli så att systemet säger att man inte får några poäng allls? Och hur kontaktar jag någon som kan fixa det?
 

palmen

Moderator
Jag skulle flyga HKG - ARN med SAS, flighten blev cancellerad, jag fick EU261 och ombokad till Lufthansa via Frankfurt. Däremot så kom det bara in EB poäng för benet mellan FRA och ARN. När jag försökte claima i efterhand för HKG - FRA säger systemet att resan är inte berättigad till poäng. Hur kan det vara möjligt, det var Economy Plus i bokningsklass E. Försökte maila lokala SAS och kräva poäng, de svarade:

"As nowadays all the ticket missing points should be handled and registered by passenger herself. So you can try to recredit it on website for you again. Hope you can be success this time."

Vad tusan? Hur kan det bli så att systemet säger att man inte får några poäng allls? Och hur kontaktar jag någon som kan fixa det?
Du ska kunna få poäng enligt ordinarie routing, ebretro är det du ska kontakta. Har för mig det finns en mail dit, annars kontakta guld supporten om du är EBG. Om allt detta fallerar får du skicka in ett klagomål till sas med vanliga formuläret och förklara att de inte tar emot det på nätet så du måste gå den vägen.
 

RobHK

Medlem
Du ska kunna få poäng enligt ordinarie routing, ebretro är det du ska kontakta. Har för mig det finns en mail dit, annars kontakta guld supporten om du är EBG. Om allt detta fallerar får du skicka in ett klagomål till sas med vanliga formuläret och förklara att de inte tar emot det på nätet så du måste gå den vägen.

Är inte EBG längre, så riktigt krångligt att kontakta SAS.. ..löjligt krångligt. Om någon vet mailen till ebretro vore jag tacksam!
 

Konto93

Medlem
Blev positivt överraskad för senaste klagomålet jag skickade. Åkte BCN-ARN i plus och sätet var sönder så jag fick riktigt ont i ryggen, och då är jag inte ens 30... Fyllde i standardformulären som vanligt och fick svar inom 5 dagar med beklagande och 8 000 poäng vilket jag tycker är en bra kompensation.

Vet inte om det gör någon skillnad men är nybliven EBG (den flygningen bara EBS).
 

NotRyan

Medlem
Blev positivt överraskad för senaste klagomålet jag skickade. Åkte BCN-ARN i plus och sätet var sönder så jag fick riktigt ont i ryggen, och då är jag inte ens 30... Fyllde i standardformulären som vanligt och fick svar inom 5 dagar med beklagande och 8 000 poäng vilket jag tycker är en bra kompensation.

Vet inte om det gör någon skillnad men är nybliven EBG (den flygningen bara EBS).
Grattis, ditt claim hamnade hos en bra handläggare...
 

P.Larsson

Medlem
Goddagens,

Har varit medlem här på Businessclass en längre tid, dock inte varit inloggad på länge...

Vad skulle man kunna förvänta sig i följande ärende, samt var skall man vända sig?
Jag har ringa "Diamondservice" vilket är detsamma som att ringa vanliga kundtjänst... Fick prata med en trevlig, men tyvärr helt okunnig kille på engelska, som hänvisade mig till ett nummer som var "suspended without forward" men där de också nämnde att det tidigare tillhörde SAS premiumservice...

Följande mail har jag skickat till ebretro@sas.se

"God morgon till er på ebretro.

Jag har varit i kontakt med det servicenummer som finns i min SAS-APP och angett mitt EBD-nr men aldrig fått någon mail till något gällande de fakto att jag vill få tag på premiumservice.
Däremot har jag tidigare (2016) haft en jättetrevlig kontakt med EBD service i Köpenhamn och de var oerhört duktiga och snabba på att lösa problem.

Nåväl, nedan kan ni läsa mitt mail jag skrev till Bagport igår och mycket riktigt har väskan nu äntligen återfunnits och den hämtas nu (12:00 lokal tid) fredagen den 3/8 av personal från Hilton Hotel Xi'an.

Då har jag varit utan ombyte, verktyg och övrigt sedan jag landade 20 timmar sent på flygplatsen i Xi'an i tisdags den 31/7.

Jag är inte en passagerare som normalt höjer min röst, klagar eller påpekar ersättning.
Jag är väldigt förstående för problem och strul som uppkommer, samt naturligtvis att ni som läser detta inte har något att göra med vad som inträffat.
Tyvärr känns det ibland som att de som höjer rösten högs är de som får bäst ersättning... Jag är medlem på Businessclass forumet där kompensation efter en flygning utan wifi ger kompensation, där en trasig IFE enhet, där man inte kan titta på film är en stor "tragedi"...

Nåväl, låt mig berätta för er vad som hänt mig, så av avvaktar jag ert förslag på kompensation (jag förväntar mig en värdig kompensation i detta fall)

Vid incheckning söndag den 29/7 var bagagehanteringssystemet trasigt, vilket gjorde att incheckningsproceduren tog betydligt mycket längre tid än normalt. Min flight från ARN-CPH (SK1407) var försenad ett par timmar, vilket medförde att jag landade efter att flight SK997 från CPH-PVG redan avgått.
Efter knappa två timmar i kö till servicedisken fick jag reda på att jag skulle flyga med Austrian, via Wien med OS302 dagen efter (måndag den 30/7) därefter OS075 från VIE-PVG (Jag reser alltid med gång-plats då jag inte är den minsta personen och så var också mitt flyg bokat med SAS. Däremot fick jag med Austrian inte någon gång-plats utan istället plats 39K som på deras 777 betyder sista raden och fönsterplats... Där man inte kan vinkla sätet ordentligt, folk som springer då toalett och dylikt ligger i anslutning till sätesraden. Dessutom är sätesbredden på Dessa säten inte samma som SAS. Efter 5 minuter hade jag ont i benen som var ihoptryckta ordentligt och flighten varade i över 10 timmar!), sedan flög jag vidare till min sista anhalt som var Xi'an.
Mitt Bagage skulle anlända i PVG, men något bagage kom aldrig.
Jag pratade med lost luggage i PVG och de meddelade att jag skulle anmäla i XIY att mitt bagage var förlorat, då de ej visste om bagaget kunde gått hela vägen (från början incheckat hela vägen)

Vi har haft en väldigt varm sommar i Sverige i år, dock är det inte i närheten av vad vädret är här i Xi'an. Därför packade jag ner massor av kläder i mitt incheckade bagage, då jag vet att jag byter kläder minst två gånger/dag. Vi har haft runt 40 grader inne i verkstaden där jag jobbar... Jag har dock inte haft något ombyte, då jag bara haft en uppsättning med kläder.
Det är ju bara att köpa kläder, ja jo, men när man är av större modell finns det inte kläder att köpa överallt i Kina... Deras Large är som en S-M i Sverige... Jag har XXL i Sverige, det finns inte här...

Jag tror att ni kan sätta er in i hur en från början trevlig flight till Xi'an via ARN-CPH-PVG-XIY (19 timmars resa) och att jag i samma veva blir EBD igen...
Förvandlades till a week from hell ARN-CPH-VIE-PVG-XIY (39 timmars resa) med helt annan sätesplacering som har orsakat mig smärta, ett bagage utan verktyg som jag behöver för att göra färdigt mitt jobb vilket gjort att jag nu ändrat min hemresa fram till måndag den 6/8 med SK998 och förlorar min värdefulla tid med min familj, jag har saknat kläder att använda och blivit låst till mitt hotellrum undertiden tvättning pågått...

Jag avvaktar nu ert svar på vilken kompensation ni tycker verkar vettig i följande situation?

Många hälsningar från
EBD 604xxxxxx
P. Larsson
Tel. 0736-xxxxxx
E-post."
 
Toppen