Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

TomJ

Medlem
Ser ut som den lede dansken kommer till SAS räddning! Ja, i det stora hela är de pengarna kanske småpotatis mot värdet av fungerande flygtrafik. (när det inte strejkas)

För oss skåningar kanske det blir mer fokus på Kastrup också så kanske svenska politikerna blir mer intresserade att äga SAS igen.
 

Tomas E

Medlem
För oss skåningar kanske det blir mer fokus på Kastrup också så kanske svenska politikerna blir mer intresserade att äga SAS igen.
Det hoppas jag innerligt INTE händer. Det är möjligt att det statliga ägandet hjälpte till att rädda SAS genom pandemin, men sett över de senaste decennierna ser det för mig ut som att det statliga ägandet är en del av problemet (personalen tror ständigt att skattebetalarna ska rädda bolaget från dagens flygmarknad) snarare än en del av lösningen.
 

varva77

Medlem
Danmarks besked är givetvis goda nyheter men förödande ur strejksynpunkt och inte alls en långsiktig "lösning" eller? Vore intressant att veta vad de menar med "kommer inte utan krav" mer i detalj mer än att "förutsätter att andra är med".
Tyvärr öppnar ju dagens besked för fortsatt strul efter eventuell överlevnad och inte en ordentlig omgörning. Strejken känns nästan som garanterad och bolaget kommer ju inte att kunna stå emot vilket kommer att ge en dålig kompromiss under ett år. Sedan samma visa igen. Danska staten har ju mer eller mindre garanterat mellan raderna att de räddar dem oavsett.
Vore egentligen inte det bästa att de blev helt förstatliga och ses mer eller mindre som övrig infrastruktur och som arbetsmarknadsåtgärd åt vissa (välbetalda) yrkesgrupper. Kanske inte går pga EU regler men dessa halvmesyrer och tillfälliga lösningar är ju bara frustrerande för alla parter och det kostar ju likt förbannat enorma summor. Givetvis ett skämt och inte möjligt men är så enormt frustrerande med alla turer fram och tillbaka.
 

Nahoj

Medlem
Tycker att dagens besked från Danmark är positivt, vilket dels beror på att man går med på att kovertera skulder till eget kapital (vilket även det kom besked från Sverige för några dagar sedan), dels beror på att man från danskt håll även vill öka ägandet till max 30%.

Att både den danska och svenska staten går med på att kovertera skulder till eget kapital, är ju mycket viktigt för SAS och nog en förutsättning för att bolaget ska locka nya investerare.

Eftersom den svenska staten nöjer sig med att enbart kovertera skulder till eget kapital, kommer den svenska statens ägarandel att minska väsentligt i jämförelse med tidigare. Per 2022-05-31 ägde den svenska och danska staten lika mycket i procent (21,8 % vardera (43,6 % totalt). Eftersom den svenska staten inte kommer att investera mera kapital i SAS, kan det bli en rejäl "utspädning". Om så blir fallet, blir nog den svenska och danska statetens totala ägarandel lägre än idag. Det är svårt att sia om hur det blir, därav "kan" och "nog", men en lägre procentuell statlig ägarandel kan locka nya långsiktiga investorer.

Shareholders - SAS

Hoppas att vi får mer positiva nyheter inom det närmaste. Blir intressant att se om familjen Wallenberg ökar sitt ägande. SAS är ju även mycket viktigt för Norge, så det ska bli intressant att se om norska staten öppnar för ägande eller om andra norska investerare dyker upp i ägarlistan så småningom.
 

chrisljo

Medlem
Tycker att dagens besked från Danmark är positivt, vilket dels beror på att man går med på att kovertera skulder till eget kapital (vilket även det kom besked från Sverige för några dagar sedan), dels beror på att man från danskt håll även vill öka ägandet till max 30%.

Att både den danska och svenska staten går med på att kovertera skulder till eget kapital, är ju mycket viktigt för SAS och nog en förutsättning för att bolaget ska locka nya investerare.

Eftersom den svenska staten nöjer sig med att enbart kovertera skulder till eget kapital, kommer den svenska statens ägarandel att minska väsentligt i jämförelse med tidigare. Per 2022-05-31 ägde den svenska och danska staten lika mycket i procent (21,8 % vardera (43,6 % totalt). Eftersom den svenska staten inte kommer att investera mera kapital i SAS, kan det bli en rejäl "utspädning". Om så blir fallet, blir nog den svenska och danska statetens totala ägarandel lägre än idag. Det är svårt att sia om hur det blir, därav "kan" och "nog", men en lägre procentuell statlig ägarandel kan locka nya långsiktiga investorer.

Shareholders - SAS

Hoppas att vi får mer positiva nyheter inom det närmaste. Blir intressant att se om familjen Wallenberg ökar sitt ägande. SAS är ju även mycket viktigt för Norge, så det ska bli intressant att se om norska staten öppnar för ägande eller om andra norska investerare dyker upp i ägarlistan så småningom.

Når det gjelder Norge så blir det mer riktig å si at Norge er viktig for SAS snarere enn at SAS er viktig for Norge.

SAS tjener bra med penger i Norge, og det aller meste av SAS kapasitet ville blitt erstattet på kort tid av andre. Norwegian tilbyr det aller meste SAS tilbyr i Norge, til og med interlining med Widerøe. På flere destinasjoner tilbyr Norwegian høyere frekvens, og Widerøre bedre avganger. Flyr har en så lenge bedre service og produkt enn SAS, men ingen bevist model.

SAS er fin som en motvekt til Norwegian, og er bedre alternativ en at Ryanair begynner å fly innlands, men å si at SAS er veldig viktig er å overdrive.
 

mha321

Medlem
Når det gjelder Norge så blir det mer riktig å si at Norge er viktig for SAS snarere enn at SAS er viktig for Norge.

SAS tjener bra med penger i Norge, og det aller meste av SAS kapasitet ville blitt erstattet på kort tid av andre. Norwegian tilbyr det aller meste SAS tilbyr i Norge, til og med interlining med Widerøe. På flere destinasjoner tilbyr Norwegian høyere frekvens, og Widerøre bedre avganger. Flyr har en så lenge bedre service og produkt enn SAS, men ingen bevist model.

SAS er fin som en motvekt til Norwegian, og er bedre alternativ en at Ryanair begynner å fly innlands, men å si at SAS er veldig viktig er å overdrive.
Nej sas var väl på allvar viktigt för Norge under den tiden som sas innefattade widerøe. Men nu med widerøe som helt fristående bolag som kan skriva interline med vem som helst är det väl snarare widerøe som är det viktiga bolaget för Norge.

Om sas försvinner är väl chansen stor att widerøe skriver ett större interline avtal med någon annan större carrier som tar norrmännen ut i världen (det nya Norwegian räcker inte för att ersätta sas där eftersom de inte har interline med bolag på andra kontinenter eller för transporter dit, tex - men det går ju att skriva snabbare än man kan starta ett nytt flygbolag)
 

ulagun

Medlem
Danska staten vill gällande SAS konvertera skulder till eget kapital, och verka för att ägandet ska öka till max 30 %.

Som skäl nämns bl.a. Köpenhamns flygplats betydelse för Danmark, och att man vill säkra danska intressen.

Staten vil eftergive gæld i SAS trods turbulente tider | Penge | DR

En fundering,
Kan allt detta resultera i att SAS blir DAS?
Danish airline system. Allt för att rädda Kastrup.
Om norrmännen lämnar bolaget kan de ju knappast fortsätta som SAS, Scandinavian airline system.
 
Toppen