Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

intuition

Medlem
Jag funderade också på det en stund, men värdet i bolaget är väl namnet så har svårt att tro det.
Typ vem minns bolaget Snowflake?

Men som öknamn blir det perfekt Das(s) och SKIT ...
 

pswe

Medlem
En fundering,
Kan allt detta resultera i att SAS blir DAS?
Danish airline system. Allt för att rädda Kastrup.
Om norrmännen lämnar bolaget kan de ju knappast fortsätta som SAS, Scandinavian airline system.
Beror nog på vad du menar med lämna, i dagsläget finns inget Statligt norskt ägande i bolaget.
 
En fundering,
Kan allt detta resultera i att SAS blir DAS?
Danish airline system. Allt för att rädda Kastrup.
Om norrmännen lämnar bolaget kan de ju knappast fortsätta som SAS, Scandinavian airline system.
SAS kommer aldrig byta namn, i värsta fall så slutar SAS bara vara en förkortning och bolaget heter SAS istället. Jämför med EY (f.d. Ernst & Young) som numera heter EY (alltså inte en förkortning).
 
  • Gilla
Reactions: hco
Vad kommer danska staten att göra? Det är så klart också svårt att gissa, men jag tror att de anser sig ha mer att förlora på att ge upp SAS och därför kommer att gå in med mer pengar. Jag hoppas dock att jag har fel, för jag tror att det bästa för SAS är om båda staterna minskar sitt ägande.

Tyvärr så verkar det som att jag fick rätt. Jag tror inte att det är bra för SAS med ökat statligt ägande, oavsett vilken stat.

Frågan är ju hur ett ökat danskt ägande kommer att påverka för oss resenärer? Troligtvis inte jättemycket. De lönsamma linjerna från/till Oslo och Arlanda (långdistans, såväl som inrikes och Europa) kommer man troligtvis att fortsätta med, medan de olönsamma stängs, men så bör det väl vara redan idag. Långdistansflygningarna har ju till största delen redan koncentrerats till Kastrup, så det lär väl inte ändras.

Som boende i Malmö så är Kastrup min hemmaflygplats, oavsett vem som äger SAS, eller ens oavsett om SAS existerar eller inte. Så det kommer inte heller att ändras.

Det enda jag befarar är att den andel svenskt och norskt som idag finns på SAS, dvs. gällande språk, sortiment ombord, personal etc. byts ut mot mer och mer danskt. Då kommer "hemmakänslan" att avta och då kan jag lika gärna flyga Lufthansa, KLM eller liknande. När jag ser ett SAS plan på en flygplats utomlands så känns det lite som hemma, lite som en representant för Sverige i mitt fall. Det är väl den känslan som gör att jag väljer SAS idag, men om den går förlorad med ett danskt ägande så ser jag ingen anledning att inte välja billigare alternativ.
 

TasselT

Medlem
Tyvärr så verkar det som att jag fick rätt. Jag tror inte att det är bra för SAS med ökat statligt ägande, oavsett vilken stat.

Frågan är ju hur ett ökat danskt ägande kommer att påverka för oss resenärer? Troligtvis inte jättemycket. De lönsamma linjerna från/till Oslo och Arlanda (långdistans, såväl som inrikes och Europa) kommer man troligtvis att fortsätta med, medan de olönsamma stängs, men så bör det väl vara redan idag. Långdistansflygningarna har ju till största delen redan koncentrerats till Kastrup, så det lär väl inte ändras.

Som boende i Malmö så är Kastrup min hemmaflygplats, oavsett vem som äger SAS, eller ens oavsett om SAS existerar eller inte. Så det kommer inte heller att ändras.

Det enda jag befarar är att den andel svenskt och norskt som idag finns på SAS, dvs. gällande språk, sortiment ombord, personal etc. byts ut mot mer och mer danskt. Då kommer "hemmakänslan" att avta och då kan jag lika gärna flyga Lufthansa, KLM eller liknande. När jag ser ett SAS plan på en flygplats utomlands så känns det lite som hemma, lite som en representant för Sverige i mitt fall. Det är väl den känslan som gör att jag väljer SAS idag, men om den går förlorad med ett danskt ägande så ser jag ingen anledning att inte välja billigare alternativ.
Svenska Polarrullen har ju redan bytts ut mot Dansk oätligt skräp....:(

/ TT
 
Toppen