SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Äger de inte de fyra(tre) äldsta A330?



Jag har inte sett info om det förr men en av de fyra äldsta har hamnat hos turkiska Air Anka.
 
JacobGBG skrev:Min tolkning var att övriga avtal sägs upp men det kanske var lite väl negativt.Klicka för att utvidga...
Det tror jag det är, med tanke på sista meningen:




Bolaget avser att fortsätta förhandlingarna med vissa andra av sina leasegivare för att åstadkomma ytterligare ändringar i befintliga leasingavtal.Klicka för att utvidga...
 
Minst tre A350 beholdes:




img_6723159287404150703.jpg




SAS enig med leasingselskaper i Irland og Kina om bedre vilkår – analytiker er forsiktig positiv

SAS har sikret nye leieavtaler i Irland og Kina. – Et skritt i riktig retning, sier Sydbank-analytiker Jacob Pedersen.


favicon.ico


www.dn.no
 
Ytterligare överenskommelse annonserades idag.

Handlar om tre widebody plan leasade från BoCOM.

Framgår inte vilka plan det handlar om i meddelandet, men åtminstone två av de nyare A330 ser ut att vara från den motparten om det kan vara en ledtråd.
 
Ska jag behöva ansöka via en amerikansk domstol för mitt EU261 claimd SAS så säger jag bara, bye bye SAS oavsett om ni överlever eller inte.
 



Sven skrev:+1, Har krävt kompensation för en försening i somras. Kan det gälla det eller är d?et ett scamKlicka för att utvidga...



trekker skrev:Ska jag behöva ansöka via en amerikansk domstol för mitt EU261 claimd SAS så säger jag bara, bye bye SAS oavsett om ni överlever eller inte.Klicka för att utvidga...


Om detta visar sig vara officiellt från SAS så har de facto EU261 upphört gälla vid resor med SAS.
 
GOTBound skrev:Om detta visar sig vara officiellt från SAS så har de facto EU261 upphört gälla vid reser med SAS.Klicka för att utvidga...


Er det krav fra pre petition - altså 5.juli - eller etter? Krav før chapter 11 kan tenkes å avregnes på lik linje med annen gjeld på det tidspunktet.
 
RickardG skrev:Kan det vara kopplat till att man har en voucher hos SAS?Klicka för att utvidga...


Jag har också fått mailet, har businesskonto men ingen voucher.



Har dock inte hunnit läsa igenom det, men det känns som att man är ute efter att stryka en del skulder genom att hoppas på att de man är skyldig pengar inte orkar med processen. Det är ett bra sätt att se till att underleverantörer aldrig mer vill arbeta med en.
 
Mattias Holmén skrev:Jag har nu upptäckt att informationen har gått ut till mitt konto som är knutet till SAS For Business. Dvs inte till mig som privatperson.Klicka för att utvidga...


Alla som har någon sorts fordringar på ett företag i en sån här process måste meddelas. IANAL men jag misstänker att kombinationen av att äga poäng via ett business konto gör en till målsägare.
 
Mmm, jag har businesskonto och en utestående voucher men inga andra fordringar på SAS som jag känner till. Kanske finns några gamla SAS Credits som ligger och skvalpar sen länge.
 
pep skrev:Måske ikke den rigtige tråd? SAS bløder stadig:SAS-regnskab viser stort milliardunderskudSAS opnåede et underskud efter skat på knap 4,8 milliarder danske kroner i det seneste regnskabsår.nyheder.tv2.dkKlicka för att utvidga...
Här finns länken till rapporten för 4:e kvartalet, vilket är augusti till oktober med SAS brutna räkenskapsår tillika de tre kalendermånaderna efter strejken:





Q4 2022: TRANSFORMATIONSPLANEN FORTSÄTTER OCH VIKTIGA MÅL NÅS - SAS




favicon-32x32.png


www.sasgroup.net






SAS satsar på positiv signalering i rapporten men jag tycker siffrorna är något bekymrande. Under de här tre månaderna har de legat på drygt 70% av 2019 års kapacitet (mätt som säteskilometer) och i stort sett samma kabinfaktor (ca 77% på kvartalet som helhet). Trots det gör de en förlust på 1,7 miljarder på en omsättning på 10,7 miljarder, d.v.s. SAS har hittills inte lyckats få till någon lönsam månad sedan pandemin. Kanske är det kostnadsläget - dollarkurs och oljepris - som spökar en del. Men det ser ju onekligen ut som att kostnadsminskningarna ännu inte lyckats få resultatet upp till nollnivån. Och man kan ju undra om det finns så mycket mer att hämta vad gäller kapacitetsåterhämtning under kommande månader, när flottan minskat en del och trafiken på Asien drabbats av lockdowns, stängt luftrum och krig. Så där väldigt mycket högre kommer de kanske inte heller med kabinfaktorn, och konkurrensen i kombination med det ekonomiska läget gör det nog svårt att höja priserna särskilt mycket (om man samtidigt vill få in fler passagerare).



Den finansiella prognosen (s. 10 i rapporten) är intressant:




SAS förväntar sig att intäkterna kommer att uppgå till cirka 40 miljarder SEK under räkenskapsåret 2022/2023 samt återgå till nivåerna före covid-19- pandemin under räkenskapsåret 2024/2025. Under räkenskapsåret 2025/2026 förväntas intäkterna uppgå till cirka 49 miljarder SEK.Vidare förväntar sig SAS att resultat före skatt, exklusive vinster eller förluster relaterade till chapter 11-processens slutförande förräkenskapsåret 2022/2023 kommer att uppgå till en förlust på cirka 4-5 miljarder SEK. Bolaget förväntar sig att nå positivt resultat före skatt (EBT) under räkenskapsåret 2023/2024 som ökar till cirka 3-4 miljarder SEK under räkenskapsåret 2025/2026, motsvarande en EBT-marginal på cirka 6-8 procent då SAS FORWARD-planen förväntas ha implementerats fullt ut.Klicka för att utvidga...


Så en liten vinst först under räkenskapsåret 2023/2024 (= november 2023-oktober 2024).
 
Därav att de är i rekonstruktion för att åtgärda skuldbördan, för att ha en chans att inkomsterna från verksamheten ska slå igenom på vinst och inte bara dränkas i finansiella poster? Omvärdering baserat på valutakurs av redovisad skuld i leasingavtal stod väl för 1,2 av de 1,7 miljarderna i förlust, om jag förstod det hela rätt.
 
Nu har domstolen i USA till sist godkänt kollektivavtalet med piloterna.




b6ff744f-ab2b-471f-803b-9a02e2bad0d2




Domstol ger grönt ljus till SAS-avtal | SvD

En domstol i New York har godkänt flygbolaget SAS kollektivavtal med pilotföreningarna. ”Dagens godkännande återspeglar stödet och bidraget från piloterna i det fortsatta arbetet med vår transformationsplan SAS Forward, som är nödvändig för att bygga ett starkt och konkurrenskraftigt SAS för en...


favicon-32x32.png


www.svd.se
 
Back
Top