Det hoppas jag innerligt INTE händer. Det är möjligt att det statliga ägandet hjälpte till att rädda SAS genom pandemin, men sett över de senaste decennierna ser det för mig ut som att det statliga ägandet är en del av problemet (personalen tror ständigt att skattebetalarna ska rädda bolaget från dagens flygmarknad) snarare än en del av lösningen.För oss skåningar kanske det blir mer fokus på Kastrup också så kanske svenska politikerna blir mer intresserade att äga SAS igen.
Tycker att dagens besked från Danmark är positivt, vilket dels beror på att man går med på att kovertera skulder till eget kapital (vilket även det kom besked från Sverige för några dagar sedan), dels beror på att man från danskt håll även vill öka ägandet till max 30%.
Att både den danska och svenska staten går med på att kovertera skulder till eget kapital, är ju mycket viktigt för SAS och nog en förutsättning för att bolaget ska locka nya investerare.
Eftersom den svenska staten nöjer sig med att enbart kovertera skulder till eget kapital, kommer den svenska statens ägarandel att minska väsentligt i jämförelse med tidigare. Per 2022-05-31 ägde den svenska och danska staten lika mycket i procent (21,8 % vardera (43,6 % totalt). Eftersom den svenska staten inte kommer att investera mera kapital i SAS, kan det bli en rejäl "utspädning". Om så blir fallet, blir nog den svenska och danska statetens totala ägarandel lägre än idag. Det är svårt att sia om hur det blir, därav "kan" och "nog", men en lägre procentuell statlig ägarandel kan locka nya långsiktiga investorer.
Shareholders - SAS
Hoppas att vi får mer positiva nyheter inom det närmaste. Blir intressant att se om familjen Wallenberg ökar sitt ägande. SAS är ju även mycket viktigt för Norge, så det ska bli intressant att se om norska staten öppnar för ägande eller om andra norska investerare dyker upp i ägarlistan så småningom.
Nej sas var väl på allvar viktigt för Norge under den tiden som sas innefattade widerøe. Men nu med widerøe som helt fristående bolag som kan skriva interline med vem som helst är det väl snarare widerøe som är det viktiga bolaget för Norge.Når det gjelder Norge så blir det mer riktig å si at Norge er viktig for SAS snarere enn at SAS er viktig for Norge.
SAS tjener bra med penger i Norge, og det aller meste av SAS kapasitet ville blitt erstattet på kort tid av andre. Norwegian tilbyr det aller meste SAS tilbyr i Norge, til og med interlining med Widerøe. På flere destinasjoner tilbyr Norwegian høyere frekvens, og Widerøre bedre avganger. Flyr har en så lenge bedre service og produkt enn SAS, men ingen bevist model.
SAS er fin som en motvekt til Norwegian, og er bedre alternativ en at Ryanair begynner å fly innlands, men å si at SAS er veldig viktig er å overdrive.
Danska staten vill gällande SAS konvertera skulder till eget kapital, och verka för att ägandet ska öka till max 30 %.
Som skäl nämns bl.a. Köpenhamns flygplats betydelse för Danmark, och att man vill säkra danska intressen.
Staten vil eftergive gæld i SAS trods turbulente tider | Penge | DR