Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Det finns väldigt mycket man kan säga om SAS och varför det går som det går, men kanske dags att se över prissättningen lite? Man kan inte ta betalt som om man har första klass biljetter inom Europa vid bokningar inom 1-2 veckor. Det är ALLTID billigare att flyga med BA via London eller LH via FRA/MUC till ARN från MAN där jag bor vid sena bokningar. Oftast är Business på LH även billigare än GO på SAS.

Det finns väldigt mycket man kan säga om SAS och varför det går som det går, men kanske dags att se över prissättningen lite? Man kan inte ta betalt som om man har första klass biljetter inom Europa vid bokningar inom 1-2 veckor. Det är ALLTID billigare att flyga med BA via London eller LH via FRA/MUC till ARN från MAN där jag bor vid sena bokningar. Oftast är Business på LH även billigare än GO på SAS.
Det där är min erfarenhet också, men det gäller även med viss framförhållning.

Om man som jag oftast utgår från GOT, så finns det väldigt få direktlinjer dit man vill åka. Det kräver då byte någonstans, tex ARN, CPH, FRA, MUC... I vanliga fall (sedan många år) så är Lufthansa alltid billigare än SAS och erbjuder bättre service ombord (minus Mikkeller).
Om jag ändå måste byta någonstans för att komma fram så spelar det inte så stor roll var, dessutom så går det knappt några flyg till CPH längre och ARN är allt som oftast en omväg för Europaresor tidsmässigt (och kass för byten inrikes<->utrikes när T4 används). Lägger man sedan till strejkrisken hos SAS Ground Handling i CPH så är det inte mycket som motiverar mig att välja SAS före allians-konkurrenten, tyvärr.
SAS behöver göra något drastiskt för att komma upp på banan igen, åtminstone för oss som startar på GOT.

Att det sker styre av offentligt ägda företag bakom kulisserna får man utgå från att det sker även om det är olämpligt. Jag har svårt att se varför det inte skulle försiggå när så många andra sektorer använder sig av detta när det gäller offentlig inblandning. Konstigt vore det annars om flygsektorn på något magiskt sätt skulle vara immun från lobby bakom kulisserna. Men jag kanske är lite för paranoid.

Återigen, min fråga är vad du har för belägg för att kunna göra såna här påståenden och ditt svar är att det får vi "utgå ifrån" och att något annat har du "svårt att se"? Jag är helt med på att detta är ett diskussionsforum men jag vill tro att vi bör kunna hålla lite högre nivå än konspirationstrådar på Flashback.

Återigen, min fråga är vad du har för belägg för att kunna göra såna här påståenden och ditt svar är att det får vi "utgå ifrån" och att något annat har du "svårt att se"? Jag är helt med på att detta är ett diskussionsforum men jag vill tro att vi bör kunna hålla lite högre nivå än konspirationstrådar på Flashback.

Basen i Bergen är väl ett exempel på detta:
Establishing new bases
• Expand regional relevance
• Mid-size aircraft to be utilized on smaller routes
More non-stop routes

Champagne i Plus? :rolleyes:
Increased customer preference - Product offering in SAS Plus

SAS1.jpg
SAS 2.jpg

Jag arbetar gentemot andra statliga sektorer, som styrs på liknande sätt så jag bygger detta på egen erfarenhet och om vi någon gång träffas kan jag ge dig en ingående dragning. De som tror att ministrar och andra politiker bara sitter på händerna och inte bakvägen ”föreslår” och ”hintar” till statliga företag hur de ska bete och formulera sig för att få maximalt stöd från politiskt håll är helt fel på det. Det är så det fungerar, och du kan fråga vem som helst som arbetar gentemot statliga företag och myndigheter. Eller mot en kommun för den delen.

Den som arbetar I en kommun eller statlig myndighet kommer givetvis att förneka detta, eller slänga sig med flummiga termer. Vilket inte är konstigt eftersom den typen av styrning anses vara nödvändig.

Jag arbetar gentemot andra statliga sektorer, som styrs på liknande sätt så jag bygger detta på egen erfarenhet och om vi någon gång träffas kan jag ge dig en ingående dragning. De som tror att ministrar och andra politiker bara sitter på händerna och inte bakvägen ”föreslår” och ”hintar” till statliga företag hur de ska bete och formulera sig för att få maximalt stöd från politiskt håll är helt fel på det. Det är så det fungerar, och du kan fråga vem som helst som arbetar gentemot statliga företag och myndigheter. Eller mot en kommun för den delen.
Inkluderar din erfarenhet börsnoterade företag med ett statligt minoritetsägande?

Tipsa gärna oppositionspolitiker och journalister om dina konkreta erfarenheter, så vi kan få lite underhållning i Konstitutionsutskottet och medierna, där utvalda statsråd får löpa gatlopp!

Den som arbetar I en kommun eller statlig myndighet kommer givetvis att förneka detta, eller slänga sig med flummiga termer. Vilket inte är konstigt eftersom den typen av styrning anses vara nödvändig.
Jag skulle ju nu kunna skriva "Med tanke på allt du tidigare hittat på så har jag lite svårt att tro dig. Det bygger jag på egen erfarenhet." ;)

Märker du hur besvärliga sådana argument blir?

Toppen