Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Hachans

Medlem
Jag förstår inte riktig det här i kontexten med det som diskuterats tidigare?
Menar du att rutterna från ARN/OSL till USA på något sätt är subventionerade? Eller vad är det för fotbojor du pratar om? Eller menar du att t.ex. UME-CPH kommer att fungera bättre utan subventioner än UME-ARN med subventioner (vilket jag naturligtvis inte har en aning om de har, men bara som exempel? Vad menar du?

Inlägget jag svarade på nämnde att man behöver gå tillbaka till 90-talet för att hitta flyglinjer som drevs med förlust, jag menade att man behövde inte titta så långt bak utan det räcker med att titta på inrikeslinjer som SAS upp till relativt nyligen flög på men som de slutat flyga på. Det var det jag menade, inte linjer till USA (vilka kanske är subventionerade, jag vet inte).

Fotbojorna som jag syftade var exempelvis den stora personalstyrkan med sina förmånliga kontrakt eller den politiska prestigen i att flyga från samtliga tre huvudstäder. Med andra ord faktorer som gör att SAS inte kan agera på ett marknadsekonomiskt vettigt sätt i alla lägen.
 

SK989

Medlem
Ja, det är helt korrekt att jag skrev det och det står jag för och argumenterade också varför. Men du bemöter inte argumenten, utan bara att jag kallade Arlanda regionalflygplats. Jag är ledsen om det sved.

Jag tror att du har en idealiserad bild av hur det fungerar. Naturligtvis lägger sig staten i om något de äger inte fungerar. Eller pytsar in pengar. Det må så vara att det inte sitter en minister och bestämmer flygrutter, men jag kan lova dig (med insikt i hur sånt fungerar i min lilla sektor) att sker absolut. Och informellt såklart, eftersom ministerstyre inte ska finnas. Framförallt när det gäller prestigeprojekt. Vi vill gärna tro att sånt inte förekommer men så är det inte.

Det är säkert så att SAS arbetar efter vinstoptimering så långt det är möjligt att göra med de fotbojor de faktiskt har runt ankeln. Att SAS flyger på ställen som inte är affärsmässiga är inte alls något man behöver gå tillbaka och titta särskilt långt efter. Det finns ett stort gäng flygplatser i Sverige som behöver hålla inkommande flyg under armarna för det ska gå att flyga där med nollresultat. SÅ fort subventionerna försvann, så försvann även sas. Får man nu bort några av dessa fotbojor så vore det oerhört dumt att bara fortsätta precis som tidigare då man inte är direkt framgångsrik.
.
Om någon blir kallad idiot och man tar illa vid sig betyder inte det att påståendet om att någon är idiot är sant. Min poäng med att hänvisa till ditt inlägg var du skriver att "Arlanda ska få vad de förtjänar" är för att betona osakligheten i ditt inlägg, inget annat.

Mitt argument är mycket enkelt. Om SAS hade tjänat mer pengar på att lägga ned longhaul från Stockholm och Oslo och flytta all trafik till Köpenhamn hade det skett. Det är som sagt grundläggande i hur ett börsnoterat aktiebolag bedriver sin verksamhet. D.v.s. om SAS skulle tjänat mer pengar på totalen genom att bara ha longhaultrafik från Köpenhamn så hade det skett, i vart fall på sikt sedan de tre skandinaviska staterna släppte sitt majoritetsägande vilket var många år sedan. Jag tycker inte att det behövs så mycket mer argumentation i frågan än så. Om man som du istället menar att SAS inte bedriver sin verksamhet på det sättet utan istället gör andra icke-affärsmässiga överväganden när man bestämmer varifrån man flyger och vart faller nog bevisbördan på den som kommer med ett sådant påstående.

Jag har mycket god insikt i hur statlig styrning av bolag sker. Jag har jobbat på Regeringskansliet (RK) med bl.a. dessa frågor. Min bild av hur statlig styrning fungerar är inte det minsta idealiserad och påståendet om att RK skulle lägga sig i vilka linjer SAS har eller inte har från Arlanda är rent nonsens. I vart fall om vi pratar det här seklet. Det är klart att en aktieägare av statens storlek inte förhåller sig passiv till vad SAS gör men det är definitivt inte på nivån om vilka linjer som går varifrån och vart. Se på SJ - staten äger 100% av aktierna och företaget är inte börsnoterat. Det ger ett mycket större utrymme för staten att som ägare lägga sig i än i ett börsnoterat företag var man är minoritetsägare. Men... RK lägger sig verkligen inte i vilka sträckor SJ kör, om de har X2000 eller SJ3000 som fordon i trafiken till Norrland eller om sista kvällsavgången till Falun ska dras in eller inte. Väldigt många tror att RK lägger sig i sånt och skriver dit och klagar, lite med samma argumentation. "Formellt kanske inte regeringen lägger sig i, men informellt vet man ju hur det är...Klart ni kan bestämma om det där." Nej. Så är det inte.

När du pratar om inrikessubventionerad trafik förstår jag inte alls vad du syftar på. Det finns 1) subventionerad trafik som Trafikverket upphandlar och 2) subventionerade flygplatser som antingen drivs av staten genom Swedavia eller av kommuner/kommunala bolag. Trafikverkets upphandlade trafik innebär att flygbolaget får betalt av staten för att täcka upp förlusterna för att driva trafiken. Det gäller bl.a. vissa linjer från Arlanda till Värmland och till övre Norrland. SAS kör ingen sådan trafik och har mig veterligt inte gjort det på många år om ens någonsin (i Sverige, i Norge är det annorlunda). När det gäller subventionerade flygplatser är de subventionerade på så sätt att förlusten täcks upp av ägaren (d.v.s. Swedavia eller kommunen/kommunalt bolag). Om subventionen till en flygplats upphör så läggs i regel flygplatsen ned och då upphör all linjetrafik dit och då kan varken SAS eller någon annan flyga dit. Nämn gärna vilken flygplats du tänker på i Sverige som har med sakfrågan att göra. Jag väntar med spänning på ett exempel. Det enda exempel på när en kommun gått in och subventionerat ett flygbolag som jag har hört om var när Nyköpings kommun betalade Ryanair för "reklam" på flygplanen som gick till Skavsta. Det ledde till att Nyköpings kommun fick betala böter för otillåtet statsstöd.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Om någon blir kallad idiot och man tar illa vid sig betyder inte det att påstående om att någon är idiot är sant. Min poäng med att hänvisa till ditt inlägg var du skriver att "Arlanda ska få vad de förtjänar" är för att betona osakligheten i ditt inlägg, inget annat.

Mitt argument är mycket enkelt. Om SAS hade tjänat mer pengar på att lägga ned longhaul från Stockholm och Oslo och flytta all trafik till Köpenhamn hade det skett. Det är som sagt grundläggande i hur ett börsnoterat aktieföretag bedriver sin verksamhet. D.v.s. om SAS skulle tjänat mer pengar på totalen genom att bara ha longhaultrafik från Köpenhamn så hade det skett, i vart fall på sikt. Jag tycker inte att det behövs så mycket mer argumentation i frågan än så. Om man som du istället menar att SAS inte bedriver sin verksamhet på det sättet utan istället gör andra icke-affärsmässiga överväganden när man bestämmer varifrån man flyger och vart faller nog bevisbördan på den som kommer med ett sådant påstående.

Jag har mycket god insikt i hur statlig styrning av bolag sker. Jag har jobbat på Regeringskansliet (RK) med bl.a. dessa frågor. Min bild av hur statlig styrning fungerar är inte det minsta idealiserad och påståendet om att RK skulle lägga sig i vilka linjer SAS har eller inte har från Arlanda är rent nonsens. I vart fall om vi pratar det här seklet. Det är klart att en aktieägare av statens storlek inte förhåller sig passiv till vad SAS gör men det är definitivt inte på nivån om vilka linjer som går varifrån och vart. Se på SJ - staten äger 100% av aktierna och företaget är inte börsnoterat. Det ger ett mycket större utrymme för staten att som ägare lägga sig i än i ett börsnoterat företag var man är minoritetsägare. Men... RK lägger sig verkligen inte i vilka sträckor SJ kör, om de har X2000 eller SJ3000 som fordon i trafiken till Norrland eller om sista kvällsavgången till Falun ska dras in eller inte. Väldigt många tror att RK lägger sig i sånt och skriver dit och klagar, lite med samma argumentation. "Formellt kanske inte regeringen lägger sig i, men informellt vet man ju hur det är...Klart ni kan bestämma om det där." Nej. Så är det inte.

När du pratar om inrikessubventionerad trafik förstår jag inte alls vad du syftar på. Det finns 1) subventionerad trafik som Trafikverket upphandlar och 2) subventionerade flygplatser som antingen drivs av staten genom Swedavia eller av kommuner/kommunala bolag. Trafikverkets upphandlade trafik innebär att flygbolaget får betalt av staten för att täcka upp förlusterna för att driva trafiken. Det gäller bl.a. vissa linjer från Arlanda till Värmland och till övre Norrland. SAS kör ingen sådan trafik och har mig veterligt inte gjort det på många år om ens någonsin (i Sverige, i Norge är det annorlunda). När det gäller subventionerade flygplatser är de subventionerade på så sätt att förlusten täcks upp av ägaren (d.v.s. Swedavia eller kommunen/kommunalt bolag). Om subventionen till en flygplats upphör så läggs i regel flygplatsen ned och då upphör all linjetrafik dit och då kan varken SAS eller någon annan flyga dit. Nämn gärna vilken flygplats du tänker på i Sverige som har med sakfrågan att göra. Jag väntar med spänning på ett exempel. Det enda exempel på när en kommun gått in och subventionerat ett flygbolag som jag har hört var när Nyköping kommun betalade Ryanair för "reklam" på flygplanen som gick till Skavsta. Det ledde till att Nyköpings kommun fick betala böter för otillåtet statsstöd.

Eftersom du fortsatt hänger upp dig på Arlanda som provinsflygplats och du antingen inte vill eller kan bemöta argument, så lämnar jag diskussionen med Dig här.
 

SK989

Medlem
Eftersom du fortsatt hänger upp dig på Arlanda som provinsflygplats och du antingen inte vill eller kan bemöta argument, så lämnar jag diskussionen med Dig här.
Jag har bemött dina argument - läs innantill i mitt förra inlägg. Grundregeln för ett börsnoterat aktiebolags verksamhet är att bedriva verksamheten på affärsmässiga grunder. Du har däremot inte kommit med något som stöder ditt påstående om att SAS bedriver sin verksamhet på icke affärsmässiga grunder. Jag antar att du inte har några argument och lämnar diskussionen. Inte heller hade du något svar på vad du menade om subventionerad trafik inrikes i Sverige för SAS. Jag gissar att dina argument tröt där också.
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Inlägget jag svarade på nämnde att man behöver gå tillbaka till 90-talet för att hitta flyglinjer som drevs med förlust, jag menade att man behövde inte titta så långt bak utan det räcker med att titta på inrikeslinjer som SAS upp till relativt nyligen flög på men som de slutat flyga på. Det var det jag menade, inte linjer till USA (vilka kanske är subventionerade, jag vet inte).

Fotbojorna som jag syftade var exempelvis den stora personalstyrkan med sina förmånliga kontrakt eller den politiska prestigen i att flyga från samtliga tre huvudstäder. Med andra ord faktorer som gör att SAS inte kan agera på ett marknadsekonomiskt vettigt sätt i alla lägen.

Vad har du för belägg för alla dessa påståenden?
 

Hachans

Medlem
Vad har du för belägg för alla dessa påståenden?

Eh. Personalstyrkans förmåner vore det väl väldigt konstigt om det inte är ett stort lass för SAS att dra, annars hade man väl inte försökt starta nya bolag där man ska anställa billigare personal etc? Det är rätt logiskt. För många företag är personalkostnaden en stor del av utgifterna. Jag anger ingen källa på detta eftersom det är rätt allmänt känt.

Subventionerade flyg. Det är inte ovanligt att flygplatser använder lägre flygplatsavgifter för att locka till sig aktörer. När dessa avgifter återgår till normala nivåer så riskerar man att flygen dras in eftersom det då inte längre är lönsamt. Då kan kommunerna ibland gå in och sponsra. Exempelvis gjorde Karlshamn detta med linjen till Frankfurt från Ronneby till en början. Och när de slutade sponsra den så försvann den från Ronneby. Förlustgarantier utgör också en form av subventioner som kommuner ställer upp med (inte bara till flygbolag såklart). Men såna är svåra att hitta eftersom de i regel är sekretessbelagda och orsakar väldiga rabalder när de avslöjas, som med Norrköpings subventioner till Cimber.

Karlshamn kommer inte sponsra flyglinjen till Frankfurt | SVT Nyheter
 

JacobGBG

Medlem
Subventionerade flyg. Det är inte ovanligt att flygplatser använder lägre flygplatsavgifter för att locka till sig aktörer. När dessa avgifter återgår till normala nivåer så riskerar man att flygen dras in eftersom det då inte längre är lönsamt. Då kan kommunerna ibland gå in och sponsra. Exempelvis gjorde Karlshamn detta med linjen till Frankfurt från Ronneby till en början. Och när de slutade sponsra den så försvann den från Ronneby. Förlustgarantier utgör också en form av subventioner som kommuner ställer upp med (inte bara till flygbolag såklart). Men såna är svåra att hitta eftersom de i regel är sekretessbelagda och orsakar väldiga rabalder när de avslöjas, som med Norrköpings subventioner till Cimber.

Karlshamn kommer inte sponsra flyglinjen till Frankfurt | SVT Nyheter

Du hänvisar till en kommunal sponsring av marknadsföring som fog för att det pågår statlig subventionering och ministerstyre?
 

SK989

Medlem
En enkel, men träffsäker populärekonomisk analys från SVTs ekonomikommentator Kristina Lagerström
”SAS egen kostym har blivit allt mer illasittande”

Jag gillar den här analysen:
"SAS måste satsa på Spanienturister och staten måste fortsätta betala. Det är innebörden i SAS kvartalsrapport i dag."

ungefär så.....
Om staten ska betala för SAS flyg åt turister tycker jag att regeln om högst tre gratis alkoholdrycker i Plus på typiska turistlinjer ska ändras till att bli mer. I vart fall på linjen till Las Palmas då flygtiden är så lång. Annars är jag emot att staten betalar.
 

Tomas E

Medlem
Om staten ska betala för SAS flyg åt turister tycker jag att regeln om högst tre gratis alkoholdrycker i Plus på typiska turistlinjer ska ändras till att bli mer. I vart fall på linjen till Las Palmas då flygtiden är så lång. Annars är jag emot att staten betalar.
Ge nu inte svenska staten och dess IOGT-NTO-politruker idén att de ska ha åsikter om SAS alkoholservering! Du har ju sett under pandemin vad man kan motivera av folkhälsoskäl. Vi har inget att vinna och tre enheter att förlora… :confused:
 
Toppen