Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

"Frågan är också varför Wallenbergstiftelserna, vilkas pengar egentligen ska gå till forskning, ska satsa på turistflyg till Spanien."

Det kanske låter som en bra slutsats, men jag tror att Malaga (och troligen flera andra spanienlinjer) är dom mest lönsamma i SAS nätverk. Ofta säljs biljetter för 2500-5000 SEK enkel och dom bränslesnåla A320neo planen går i princip fullbokade både ner och upp under många månader per år. Nu till helgen är minst 3 avgångar fullbokade och ströplatser säljs för 5000 kr. Borde generera skapliga vinster till SAS.

upload_2022-2-22_18-19-12.png

Det är relativt få från Finland som flyger västerut och inte flyger Finnair.
.

Få. Jag har inga siffror att backa upp men vet att det tidigare varit hyfsad god mängd folk speciellt från TKU, VAA, TMP samt OUL, även POR och KOK som föredragit SAS via ARN. Även HEL har haft ett gäng som föredragit SAS över Finnair.

Men som jag skriver ”har haft”, jag hoppas denna frånvaro av SAS här i Finland inte förblir permanent.

Du hänvisar till en kommunal sponsring av marknadsföring som fog för att det pågår statlig subventionering och ministerstyre?

Jag har sagt subventionering, inte statlig.
Marknadsföringskostnader är också en del av driva en flyglinje. Alla kostnader som det offentliga tar av ett företag vare sig det är en biograf, idrottsförening eller flygbolag är en subvention. Det är inte svårare än så. Ibland är det reducerade flygplatsavgifter. Ibland tar man notan för marknadsföring.

Att det sker styre av offentligt ägda företag bakom kulisserna får man utgå från att det sker även om det är olämpligt. Jag har svårt att se varför det inte skulle försiggå när så många andra sektorer använder sig av detta när det gäller offentlig inblandning. Konstigt vore det annars om flygsektorn på något magiskt sätt skulle vara immun från lobby bakom kulisserna. Men jag kanske är lite för paranoid.

Ja... vi kan alla diskutera om vad SAS behöver och vad SAS gör fel och vad de gör rätt :rolleyes:

Grunden är dock att det saknas pengar... Så något som hade gjort verklig skillnad är om ALLA här bokade några flygresor med SAS istället och bidrog med en slant! Jag väntar på lönen på torsdag sen blir det att boka någon tur bara för att jag gillar SAS och älskar att flyga! :)

Om det inte finns ett Geneveflyg att passa från Arlanda eftersom det går från Köpenhamn så är det ju ingen panik.

Ur ett bolagsperspektiv är det ju betydligt bättre att flyga en avgång full än två halvtomma. Och om man inte fyller flygen, lämna det till andra aktörer - eller låt de här regionerna vara med och betala kalaset. Finns ingen mening att flyga på linjer med förlust för ett bolag. Det kan finnas andra poänger med att ha tätare förbindelser, men det blir ju en nota som någon får stå för.

Men som sagt, det finns säkert räknenissar som vet exakt hur många flyg det krävs och hur man skulle kunna fördela om resurserna på annat sätt för bästa utveckling om de får tänka helt fritt.

Tre segment är bara en inställning i deras sökmotor. Det blir ju ofta väldigt många segment när man köper bonusresor och liknande. En mer avancerad sökmotor där man kunde tvinga fram vissa anslutningar hade varit välkommet.

Just Umeå - Geneve som jag reste ofta fanns det innan det blev resepaus (och börjar nog igen till sommaren eller hösten) fyra huvudsakliga alternativ: SAS via Köpenhamn, Lufthansa via Frankfurt eller München, och Swiss via Zürich. Teoretiskt kan man även kanske lägga in Finnair via Helsingfors, men den tidtabellen var aldrig sund. Men SAS via Köpenhamn är bara på banan så länge det är rimlig tidsåtgång (och prissättning) jämfört med de andra alternativen. Att åka 10 eller 16 för ankomst på kvällen gör rätt stor skillnad.

Umeå - Arlanda har underlag för ungefär 6 avgångar per dag hos SAS. Om vi, som även du indikerar, antar att man inte vill flyga med halvtomma plan, innebär en uppdelning mellan Arlanda och Köpenhamn 2+4 eller 3+3 avångar till varje. Och här börjar det bli lite problematiskt för SAS att upprätthålla konkurrenskraft, både för Stockholmsresor där båda konkurrenterna då har bättre tidtabeller, och för anslutningar då det blir fler anslutningar som har orimligt stora väntetider. Om man nu inte har tur och just sin anslutning passar bra till Köpenhamnsflyget.

Jag vet att SAS linjeplanering påstår sig att ha räknat på motsvarande grejer mer än en gång, till exempel för direktlinje Umeå - Göteborg där det går ett rätt stort flöde, kanske motsvarande ett plan om dagen i varje riktning. Men en tur om dagen skulle passa ett fåtal jättebra, och göra det sämre för de som bara fick utglesad trafik och längre väntetider.

Frekvens (tillsammans med pris) är ju i topp när det gäller konkurrenskraft för kollektivtrafik, så att sänka frekvensen öppnar ju upp ordentligt för konkurrenter.

Angående segment så behövs det, speciellt som att den av min arbetsgivare tvingande resebyrå inte har någon bättre sökmotor, så när det behövs fyra segment så blir det ett annat bolag med codeshare hos SAS sista hoppet.

Jag har sagt subventionering, inte statlig.
Marknadsföringskostnader är också en del av driva en flyglinje. Alla kostnader som det offentliga tar av ett företag vare sig det är en biograf, idrottsförening eller flygbolag är en subvention. Det är inte svårare än så. Ibland är det reducerade flygplatsavgifter. Ibland tar man notan för marknadsföring.

Att det sker styre av offentligt ägda företag bakom kulisserna får man utgå från att det sker även om det är olämpligt. Jag har svårt att se varför det inte skulle försiggå när så många andra sektorer använder sig av detta när det gäller offentlig inblandning. Konstigt vore det annars om flygsektorn på något magiskt sätt skulle vara immun från lobby bakom kulisserna. Men jag kanske är lite för paranoid.

Nu har du slagits för ditt kära CPH tråden igenom. Citeringen gäller inte just detta inlägg utan tidigare om att flytta long haul.

Om du tittar på sida 10 av presentationen så förklaras lite (om än väldigt lite) vad som menas med formuleringen. Det gäller att anpassa sig till marknaden ”mer leisure” men också öppna fler regionala baser för ett mindre behov av wetlease samt fler non-stopflygningar.

https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/2022-q1/Q122_Presentation.pdf

Nu har du slagits för ditt kära CPH tråden igenom. Citeringen gäller inte just detta inlägg utan tidigare om att flytta long haul.

Om du tittar på sida 10 av presentationen så förklaras lite (om än väldigt lite) vad som menas med formuleringen. Det gäller att anpassa sig till marknaden ”mer leisure” men också öppna fler regionala baser för ett mindre behov av wetlease samt fler non-stopflygningar.

https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/2022-q1/Q122_Presentation.pdf

Tack som delar. Sidan 17..jag läser
Further develop customer features
• Unbundling and ancillary services

Oh boy! Om diskussionen om gratis vatten ombord har varit hård, vänta bara nu.. :)

Toppen