Om det inte finns ett Geneveflyg att passa från Arlanda eftersom det går från Köpenhamn så är det ju ingen panik.
Ur ett bolagsperspektiv är det ju betydligt bättre att flyga en avgång full än två halvtomma. Och om man inte fyller flygen, lämna det till andra aktörer - eller låt de här regionerna vara med och betala kalaset. Finns ingen mening att flyga på linjer med förlust för ett bolag. Det kan finnas andra poänger med att ha tätare förbindelser, men det blir ju en nota som någon får stå för.
Men som sagt, det finns säkert räknenissar som vet exakt hur många flyg det krävs och hur man skulle kunna fördela om resurserna på annat sätt för bästa utveckling om de får tänka helt fritt.
Tre segment är bara en inställning i deras sökmotor. Det blir ju ofta väldigt många segment när man köper bonusresor och liknande. En mer avancerad sökmotor där man kunde tvinga fram vissa anslutningar hade varit välkommet.
Just Umeå - Geneve som jag reste ofta fanns det innan det blev resepaus (och börjar nog igen till sommaren eller hösten) fyra huvudsakliga alternativ: SAS via Köpenhamn, Lufthansa via Frankfurt eller München, och Swiss via Zürich. Teoretiskt kan man även kanske lägga in Finnair via Helsingfors, men den tidtabellen var aldrig sund. Men SAS via Köpenhamn är bara på banan så länge det är rimlig tidsåtgång (och prissättning) jämfört med de andra alternativen. Att åka 10 eller 16 för ankomst på kvällen gör rätt stor skillnad.
Umeå - Arlanda har underlag för ungefär 6 avgångar per dag hos SAS. Om vi, som även du indikerar, antar att man inte vill flyga med halvtomma plan, innebär en uppdelning mellan Arlanda och Köpenhamn 2+4 eller 3+3 avångar till varje. Och här börjar det bli lite problematiskt för SAS att upprätthålla konkurrenskraft, både för Stockholmsresor där båda konkurrenterna då har bättre tidtabeller, och för anslutningar då det blir fler anslutningar som har orimligt stora väntetider. Om man nu inte har tur och just sin anslutning passar bra till Köpenhamnsflyget.
Jag vet att SAS linjeplanering påstår sig att ha räknat på motsvarande grejer mer än en gång, till exempel för direktlinje Umeå - Göteborg där det går ett rätt stort flöde, kanske motsvarande ett plan om dagen i varje riktning. Men en tur om dagen skulle passa ett fåtal jättebra, och göra det sämre för de som bara fick utglesad trafik och längre väntetider.
Frekvens (tillsammans med pris) är ju i topp när det gäller konkurrenskraft för kollektivtrafik, så att sänka frekvensen öppnar ju upp ordentligt för konkurrenter.
Angående segment så behövs det, speciellt som att den av min arbetsgivare tvingande resebyrå inte har någon bättre sökmotor, så när det behövs fyra segment så blir det ett annat bolag med codeshare hos SAS sista hoppet.