Jag tänker också att det kan bli som du skriver. Och därför hoppas jag att Sverige och Wallenberg INTE är med i nyemissionen. Det är inte statens uppdrag att säkra jobb i Köpenhamn. Antingen betalar vi och får inget för det, eller så betalar vi inte och SAS går möjligen i konkurs
Om SAS går i konkurs kommer andra bolag fylla tomrummet. Eurowings har redan börjat.
Jag är inte det minsta orolig för att det ska bli något tomrum efter SAS. Det kommer alltid en annan aktör. Problemet som jag ser det med Stockholm är att man konstant överskattar sin dragningskraft. Det funkar inte att ha flyglinjer som ska förse svenskar med destinationsmål, det måste vara folk som reser på andra hållet också.
SAS är inte ett danskt flygbolag utan ett skandinaviskt flygbolag. Den största ägaren i SAS är dessutom svenska staten. Att SAS då skulle sluta med såväl long haul från både Sverige och Norge och flytta "en stor del av Europaflygen" till Köpenhamn kommer inte att hända med mindre än att ägarförhållandena i SAS ändras radikalt. Vare sig svenskar eller norrmän kommer att flyga via Köpenhamn i någon större utsträckning för att resa till europeiska destinationer så då skulle SAS tappa en stor del av den skandinaviska marknaden. Sen är det larvigt att skriva att saker som att "Arlanda är en provinshuvudstad/regionalflygplats" - kom med vettiga argument istället för lantlig aversion mot landets huvudstad. Området som Arlanda i grova drag betjänar (Stockholms, Uppsala, Södermanlands och Västmanlands län) har ca 3,5 miljoner invånare. Skåne och Köpenhamn inkl. hela Själland har inte fler invånare.
Så är det absolut, det är ett skandinaviskt bolag. Och visst är svenska staten största ägare, men det är knappt. Och med knappa 15% finns det 85% av andra ägare att ta hänsyn till. Därför tar man hänsyn till det som är bäst för Skandinavien, EN nod med anslutningsflyg, det här flernodstänkandet fungerar inte som det är idag. Är målet att rädda SAS så funkar det inte att vifta med argumentet "vi måste ha ett flygbolag som servar oss precis här". Är målet att ha ett nationellt flygbolag så får vi ha det, men det kostar. Jag tycker inte det är värt det. SAS är inget självändamål. Jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om det står Finnair, Eurowings eller BRA på det flygplan som tar till mig platser jag behöver åka.
Och nej, från ett flygbolagsperspektiv är det absolut relevant att prata om Stockholms geografi. Är målet att rädda SAS, så ligger Köpenhamn betydligt bättre till för anslutningsflyg söderifrån som är en stor marknad med folk som även idag behöver åka anslutning till andra storflygplatser för att kunna ta sig ut. Stockholm ligger sjukt avigt till det. Tror du t.ex. att tyskarna i Hamburg eller Stuttgart helst åker två timmar till Stockholm först för att sen flyga över Atlanten, eller tror du att de hellre åker till Köpenhamn? Och tror du i ärlighetens namn att en Umeåbo som ska till New York bryr sig om de får byta i Stockholm eller Köpenhamn? Och Stockholmarna har redan många alternativ att ta sig över pölen idag som inte är SAS.
Nej, en satsning på Köpenhamn är det som kan rädda SAS enligt mig. Är målet att kunna vifta med flaggor, säga att vi har ett eget flygbolag och tvinga flygbolag att flyga dit det inte ger någon vinst så kan vi fortsätta tjafsa om Arlanda. Men från ett flygbolagsperspektiv är Arlanda inte rätt. Och det har inte att göra med någon aversion mot Stockholm och jag har full förståelse för att det svider i ögonen hos många. Men jag vill upprepa det jag sagt ovan, för att flyglinjen ska bära sig räcker det inte med att folk vill flyga därifrån, folk behöver även vilja flyga dit.