Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

folo

Medlem
Vad menas med ny nätverksprincip?

Låter som dåliga nyheter för ARN oavsett vad som händer.

Börjar själv fundera i banorna att de lägger ner widebody på alla hubbar utom CPH. ARN/OSL får leva med de USA-destinationer A321LR fixar. Kanske går nån A350 (som stått parkerad annars) med 100% frakt nu när fraktpriserna är galna.

Mälardalingarna får helt enkelt leva med att det blir färre direktflighter på långresor och konkurrensen är inte direkt stekhet. Finnair är väl påväg att dra sig tillbaka från ARN och Norwegian/Norse Atlantic satsar på OSL.
 

Hachans

Medlem
Mycket som är oklart, vilket kanske inte är förvånande i det här läget.
Kostnadssänkning med 7,5 miljarder per år vid vilken verksamhetsvolym, eller om man så vill "jämfört med vad"? Vissa kostnader är ju fasta, andra rörliga med verksamhetsvolymen och oljepriset lär vara svårt för SAS att förhandla. Att gå break-even vid en mindre verksamhet (uttryckt t.ex. som % av volymen 2019 i ASK) betyder ett mindre SAS.
Vad menas med ny nätverksprincip? Lägga ner en eller två hubbar? Undvika övernattning på outstation? Sluta flyga longhaul? Sluta flyga på destinationer som är för små för en A320neo? Något helt annat?

Jag skulle tro och hoppas detta är spiken i kistan för long haul från Stockholm och Oslo. Fokus på Köpenhamn blir mycket bättre. De kan fortsätta flyga från Stockholm om någon betalar dem för det. En stor del av Europaflygen tror jag också kommer flytta till Köpenhamn, framförallt de som konkurrerar med andra flygbolag typ Frankfurt och Paris. ARN får den provinshuvudstadsstämpel/regionalflygplats de förtjänar, medan Köpenhamn stärks. Tror det blir bra för hela Skandinavien.

Stockholm kommer vara bas för de där gamla Embraer-häckarna de skulle skaffa för korta hopp inom Skandinavien och Sverige. Och så stärker man upp anslutningarna till Köpenhamn.
 
Mycket som är oklart, vilket kanske inte är förvånande i det här läget.
Kostnadssänkning med 7,5 miljarder per år vid vilken verksamhetsvolym, eller om man så vill "jämfört med vad"? Vissa kostnader är ju fasta, andra rörliga med verksamhetsvolymen och oljepriset lär vara svårt för SAS att förhandla. Att gå break-even vid en mindre verksamhet (uttryckt t.ex. som % av volymen 2019 i ASK) betyder ett mindre SAS.
Vad menas med ny nätverksprincip? Lägga ner en eller två hubbar? Undvika övernattning på outstation? Sluta flyga longhaul? Sluta flyga på destinationer som är för små för en A320neo? Något helt annat?
Sluta flyga Longhaul är nog det dummaste man kan göra med tanke på intäkter för cargo. Kan nämna att jag bakom kulisserna i logistikkretsen hör höga klagomål över att SAS satt in A321LR på CPH-IAD då fordonsindustrin flög mycket innan här. Nu får allt skeppas via New York där man sedan lastar allt på lastbil ner till Virginia m.m.

Till skillnad mot A330 som kan lasta upp emot 30 ton frakt kan A321LR max lasta 3-4st lastpallar á 79kg styck på grund av allt bagage som skall med osv maskinen är mycket mindre.
 

Xilan

Medlem
Jag skulle tro och hoppas detta är spiken i kistan för long haul från Stockholm och Oslo. Fokus på Köpenhamn blir mycket bättre. De kan fortsätta flyga från Stockholm om någon betalar dem för det. En stor del av Europaflygen tror jag också kommer flytta till Köpenhamn, framförallt de som konkurrerar med andra flygbolag typ Frankfurt och Paris. ARN får den provinshuvudstadsstämpel/regionalflygplats de förtjänar, medan Köpenhamn stärks. Tror det blir bra för hela Skandinavien.

Stockholm kommer vara bas för de där gamla Embraer-häckarna de skulle skaffa för korta hopp inom Skandinavien och Sverige. Och så stärker man upp anslutningarna till Köpenhamn.

Jag tänker också att det kan bli som du skriver. Och därför hoppas jag att Sverige och Wallenberg INTE är med i nyemissionen. Det är inte statens uppdrag att säkra jobb i Köpenhamn. Antingen betalar vi och får inget för det, eller så betalar vi inte och SAS går möjligen i konkurs
Om SAS går i konkurs kommer andra bolag fylla tomrummet. Eurowings har redan börjat.
 

SK989

Medlem
Jag skulle tro och hoppas detta är spiken i kistan för long haul från Stockholm och Oslo. Fokus på Köpenhamn blir mycket bättre. De kan fortsätta flyga från Stockholm om någon betalar dem för det. En stor del av Europaflygen tror jag också kommer flytta till Köpenhamn, framförallt de som konkurrerar med andra flygbolag typ Frankfurt och Paris. ARN får den provinshuvudstadsstämpel/regionalflygplats de förtjänar, medan Köpenhamn stärks. Tror det blir bra för hela Skandinavien.

Stockholm kommer vara bas för de där gamla Embraer-häckarna de skulle skaffa för korta hopp inom Skandinavien och Sverige. Och så stärker man upp anslutningarna till Köpenhamn.
SAS är inte ett danskt flygbolag utan ett skandinaviskt flygbolag. Den största ägaren i SAS är dessutom svenska staten. Att SAS då skulle sluta med såväl long haul från både Sverige och Norge och flytta "en stor del av Europaflygen" till Köpenhamn kommer inte att hända med mindre än att ägarförhållandena i SAS ändras radikalt. Vare sig svenskar eller norrmän kommer att flyga via Köpenhamn i någon större utsträckning för att resa till europeiska destinationer så då skulle SAS tappa en stor del av den skandinaviska marknaden. Sen är det larvigt att skriva att saker som att "Arlanda är en provinshuvudstad/regionalflygplats" - kom med vettiga argument istället för lantlig aversion mot landets huvudstad. Området som Arlanda i grova drag betjänar (Stockholms, Uppsala, Södermanlands och Västmanlands län) har ca 3,5 miljoner invånare - därutöver bör man nog också räkna in delar av Gävleborgs och Örebro län till det område som har Arlanda som primär flygplats. Hela Skåne och hela Själland (d.v.s. inkl. Köpenhamn) har inte fler invånare.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Även om pressmeddelandet tycks vara lite vagt gällande vad de ska göra, gissar jag på att de är långt gångna gällande både det arbetsrättsliga och gällande skulderna med tanke på att de haft Weil och MSA inblandade.
 

igelkotten

Medlem
Jag tänker också att det kan bli som du skriver. Och därför hoppas jag att Sverige och Wallenberg INTE är med i nyemissionen. Det är inte statens uppdrag att säkra jobb i Köpenhamn. Antingen betalar vi och får inget för det, eller så betalar vi inte och SAS går möjligen i konkurs
Om SAS går i konkurs kommer andra bolag fylla tomrummet. Eurowings har redan börjat.

Varför ska Wallenberg investera utefter ett nationalistiskt tänk? Den sfären skulle inte vara där de är nu om de kastade pengar i sjön, vilket det just vore om de skulle investera enbart om SAS fortsätter med ARN som storhubb
 

igelkotten

Medlem
SAS är inte ett danskt flygbolag utan ett skandinaviskt flygbolag. Den största ägaren i SAS är dessutom svenska staten. Att SAS då skulle sluta med såväl long haul från både Sverige och Norge och flytta "en stor del av Europaflygen" till Köpenhamn kommer inte att hända med mindre än att ägarförhållandena i SAS ändras radikalt. Vare sig svenskar eller norrmän kommer att flyga via Köpenhamn i någon större utsträckning för att resa till europeiska destinationer så då skulle SAS tappa en stor del av den skandinaviska marknaden. Sen är det larvigt att skriva att saker som att "Arlanda är en provinshuvudstad/regionalflygplats" - kom med vettiga argument istället för lantlig aversion mot landets huvudstad.

Vad tror du att SAS menar då med ”ny nätverksprincip”? Iaf norrmännen kommer väl inte ha så värst många alternativ rent geografiskt till att flyga via Köpenhamn. Jag tror det kan bli så att alla widebody köra från Köpenhamn, och Oslo och Arlanda har long haul med a321. Vad gäller europaflygen tycker jag mig redan nu se att det inte finns så värst många direktflyg från Arlanda, och definitivt inte dagliga flygningar.
 

Xilan

Medlem
Varför ska Wallenberg investera utefter ett nationalistiskt tänk? Den sfären skulle inte vara där de är nu om de kastade pengar i sjön, vilket det just vore om de skulle investera enbart om SAS fortsätter med ARN som storhubb
Jag skrev att
- jag hoppas att svenska staten och Wallenberg inte är med.
- det är inte svenska statens uppdrag att säkra danska jobb.

Wallenberg investerar naturligtvis efter vad som förväntas ge god avkastning och inte efter nationella hänsyn främst. Därför är det väl ur ett investerarperspektiv att betrakta som en flopp att de hängt med de senaste 10-15 åren.
 

Tomas E

Medlem
Sluta flyga Longhaul är nog det dummaste man kan göra med tanke på intäkter för cargo. Kan nämna att jag bakom kulisserna i logistikkretsen hör höga klagomål över att SAS satt in A321LR på CPH-IAD då fordonsindustrin flög mycket innan här. Nu får allt skeppas via New York där man sedan lastar allt på lastbil ner till Virginia m.m.

Till skillnad mot A330 som kan lasta upp emot 30 ton frakt kan A321LR max lasta 3-4st lastpallar á 79kg styck på grund av allt bagage som skall med osv maskinen är mycket mindre.
A330 (eller A350) är väl tillbaka på IAD till sommaren, eftersom de tre A321LR går åt för BOS, YYZ och sena turen CPH-EWR? Om nu SAS fortfarande flyger då...

Jag håller med dig om att de flesta diskussioner glömmer bort fraktintäkterna och deras ökade betydelse även för "passagerarflygbolag". SAS drog in 1166 mnkr i fraktintäkter räkenskapsåret 2020-21, jämfört med 8785 mnkr i passagerarintäkter inkl charter. 2019-20 var det 877 mnkr i frakt, så siffran har gått upp trots mindre total SAS-trafik.
 
Toppen