Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

ARN01

Medlem
Jag är kanske dum i huvudet. Men hur ökar kostnader som handling och wetlease oväntat?

Det är ju sånt som måste gå att räkna på i förväg? Likaså flygbränsle, köper SAS det till marknadspris varje dag? Priserna på bränsle har ju inte ökat något extremt, snarare gått ner.
Det har ju sagts förut men det är en bedrift hur det alltid är något. Bolag efter bolag har redovisat mångmiljard/"rekord"vinster senaste året. SAS tuffar på med sina miljardförluster... nu är de ju snart igenom ch11 och har de egentligen förbättrat nånting? De har enligt sig själva till stora delar förhandlat om flottan och fått pilot- samt kabinavtal på plats. Ok att de inte kan valuta- eller bränslesäkra, processen är absolut inte gratis men ändå???

Såg detta nu... en delförklaring ivf.
Vissa effektiviseringar som har genomförts kommer inte tas upp i resultatet förrän den pågående rekonstruktionsprocessen enligt chapter 11 i USA är slutförd. Det gäller exempelvis rekonstruktionen av flygplansflottan, uppger vd.
 
Last edited:

Hachans

Medlem

Jaja, den där bittra surgubben har postats några gånger nu och han blir inte mindre bitter eller får mer rätt någon gång. Vi ser ju resultatet av vad han jobbat för nu. Med ytterligare rekordförluster så det är dags att prova nytt.

Det har ju sagts förut men det är en bedrift hur det alltid är något. Bolag efter bolag har redovisat mångmiljard/"rekord"vinster senaste året. SAS tuffar på med sina miljardförluster... nu är de ju snart igenom ch11 och har de egentligen förbättrat nånting? De har enligt sig själva till stora delar förhandlat om flottan och fått pilot- samt kabinavtal på plats. Ok att de inte kan valuta- eller bränslesäkra, processen är absolut inte gratis men ändå???

Såg detta nu... en delförklaring ivf.
Vissa effektiviseringar som har genomförts kommer inte tas upp i resultatet förrän den pågående rekonstruktionsprocessen enligt chapter 11 i USA är slutförd. Det gäller exempelvis rekonstruktionen av flygplansflottan, uppger vd.

Nej, jag håller med. Tycker också det är konstigt att man inte lyckas vända till vinst när så många andra gjort det. Jag menar Lufthansa har vänt till vinst och dessutom betalt tillbaka alla sina Covidpengar.

Och ja, effektiviseringarna kanske inte slår igenom än, men det är ändå kostnader som man skriver är högre än beräknat, inte beräknat höga kostnader som man visste skulle komma. Och med undantag för bränsle och valuta som är svårt att räkna på, så är det konstigt hur man underskattar kostnader i kontrakt man skrivit om wetlease och handling? Antingen måste man gjort rena glädjekalkyler eller så har man usla avtal.
 
Jag är kanske dum i huvudet. Men hur ökar kostnader som handling och wetlease oväntat?

Det är ju sånt som måste gå att räkna på i förväg? Likaså flygbränsle, köper SAS det till marknadspris varje dag? Priserna på bränsle har ju inte ökat något extremt, snarare gått ner.

Jag tror faktiskt att det är tvärtom. Vem vill teckna långa avtal med någon som kanske inte finns kvar om ett halvår eller ett år?
Därför tror jag att avtalen med handling och wetlease också är kortsiktiga och därmed dyrare. Åtminstone så har det säkert varit ny prisförhandling varje eller varannan månad.
 

mha321

Medlem
Vad gäller wetlease så har man väl också fortsatt med smartlynx längre än man sade från början? Och det är väl definitivt mer än det var för ett år sedan, då hade man dem väl inte alls?
 

mha321

Medlem
Och då borde det ju vara billigare, inte dyrare. Varför annars outsourca?
Jag skulle säga att de flesta sin outsourcar får något dyrare, inte billigare, men det är lite off topic just här.

I det här specifika fallet tog man väl in smartlynx för att man helt enkelt inte hade kapacitet inhouse och inte heller möjligheten att bygga ut den snabbt och flexibelt nog.
 
Enligt checkin.dk så blir det inte mycket wetlease till sommaren 2024: "SAS forventer i sommeren 2024 at reducere antallet af wetlease-operatører fra seks i 2023 til blot en eller to. SAS har 21 nye fly på vej og skal snart tage stilling til nyere og større langdistancefly."
 

palmen

Moderator
Och då borde det ju vara billigare, inte dyrare. Varför annars outsourca?
Anko meddelade på diamond träffen att man tog in SmartLynx för att man själv inte hade kapacitet att flyga allt (saknades personal, inte plan).
Alternativen var att ställa in helt eller ta in något annat bolag. Fanns ju inte så mycket att välja på för sas så de fick ta det som erbjöds.

Tror ändå de flesta tycker det är bättre att smartlynx flög alla dessa flighter än att de helt ställts in.

Det hade varit billigare att flyga själva men det går inte trolla fram några hundra extra anställda.
 

Johan Hbg

Medlem
  • Påstår at Avinor er mot lounger på småflyplasser som Stavanger og Trondheim
Kan ju inte stämma, det finns ju redan en väldigt fin lounge i Stavanger, är ju bara SAS som inte köpt in sig där. Alla andra har tillgång.
  • Håper å få ombooking på dagen for EBD inn i appen i løpet av året.
Mycket mycket bra att slippa åka till flygplatsen och riskera att det inte finns kvar / går att genomföra eller dagsform på personal.
  • Ingen ville investere 1,5 milliarder dollar og så skyve bort de mest lojale kundene med å la dem miste poeng eller status. Så vi burde ikke være redde for poeng og status.
Låter ju så klart helt rimligt. Guld for life forever!
 
Toppen