Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Hmm, en mulighet jeg ikke har tenkt på før, men kan det tenkes at Virgin (med Delta og evt andre) har sett på caset? SAS kan jo være en god feeder til Virgin på Heathrow og har jo også en base på Heathrow som evt kan utvides litt. Delta er vel heller ikke fremmed for sameierskap..

Vel, vel, ikke mange dager til at vi vet at svaret blir et konsortium med Apollo i lead.

Kul med någon som tänker lite annorlunda. Jag har själv tidigare i tråden sagt att jag tror att vi på sikt får se sammanslagningar som man inte har tänkt på. Kanske inte nu direkt, men en ny ägare tror jag absolut kommer att ha planer för långsiktig utveckling, samarbeten och sammanslagningar. Kanske fler uppköp.

Det kanske inte kommer att se ut exakt så här som du gissar pga rådande regelverk, men något oväntat kommer vi nog se.
 

Ricci

Medlem
Alltid kul att spekulera... :)
Förutom alternativet att Lufthansa som skulle gå in som majoritetsägare (+ danska staten som storägare på 30%) så kunde Lufthansa bytas ut mot AF/KLM i ett förslag.
Ett annat förslag är att IAG går in som majoritetsägare (officiellt "HQ" i Madrid) och Qatar köper in sig med t ex med 10-20% och förstås danska staten som storägare på 30%.
Apollo ser jag bara som en ev kortsiktig storägare för att sedan avyttra sitt ägande till ett flygbolag.
 
Alltid kul att spekulera... :)
Förutom alternativet att Lufthansa som skulle gå in som majoritetsägare (+ danska staten som storägare på 30%) så kunde Lufthansa bytas ut mot AF/KLM i ett förslag.
Ett annat förslag är att IAG går in som majoritetsägare (officiellt "HQ" i Madrid) och Qatar köper in sig med t ex med 10-20% och förstås danska staten som storägare på 30%.
Apollo ser jag bara som en ev kortsiktig storägare för att sedan avyttra sitt ägande till ett flygbolag.

Om man drömmer om Paris hamnar man på någe vis…

Har också i omgångar hoppas på att LH skulle ha förnyat intresse. Känner mig dock rätt pessimistisk inför någon bra lösning ut av detta. En annan flygbolagsgrupp hade redan klivit fram.

SAS skulle verkligen behöva en stark industriell partner oavsett om det är LH, IAG eller KLM/AF. Men tror dessvärre att intresset fortsatt är iskallt.

Med Apollo får vi en ägare som enbart kommer ägna sig åt kostnadsjakt, fortsätta ”race to the bottom” och karva ut de allt mer begränsade värdena som ändå finns.

Det är antagligen ett komplicerat spel på insidan med några få aktörer som ska komma överens - utan gemensamt mål. Därav en icke kommunikation igår.

Hoppas att jag har helt fel!
 

ARN01

Medlem
Är också pessimistisk men hoppas också innerligt att jag har fel. Har ju inte ens ryktats eller kommenterats något om att någon av flyggrupperna skulle vara intresserade. Är ju ingen offentlig process men jämför man med nu aktuella ITA och TAP tycker jag mig se kommentarer här och där att det ”skulle vara intressant”. Tror det blir någon halvdan Apolloversion men hoppas också, om det inte blir en av de större grupperna, att någon stark skandinavisk aktör kommer att dominera (Maersk?) tillsammans med danska staten.
 

011430121

Medlem
Alltid kul att spekulera... :)
Förutom alternativet att Lufthansa som skulle gå in som majoritetsägare (+ danska staten som storägare på 30%) så kunde Lufthansa bytas ut mot AF/KLM i ett förslag.
Ett annat förslag är att IAG går in som majoritetsägare (officiellt "HQ" i Madrid) och Qatar köper in sig med t ex med 10-20% och förstås danska staten som storägare på 30%.
Apollo ser jag bara som en ev kortsiktig storägare för att sedan avyttra sitt ägande till ett flygbolag.
AF/KLM ja är väl inte obekanta bolag för SAS VD
Jag undrar på min kant, har Lufthansa ”råd” att förlora den Skandinaviska marknaden.
IAG får den Nordiska marknaden genom att slå samman Finnair och SAS till AIR NORDIC, Helsingfors bas för flyg österut och Köpenhamn för trafik västerut
Vill den nya finska regeringen behålla de över 50% av ägandet i Finnair.
 
AF/KLM ja är väl inte obekanta bolag för SAS VD
Jag undrar på min kant, har Lufthansa ”råd” att förlora den Skandinaviska marknaden.
IAG får den Nordiska marknaden genom att slå samman Finnair och SAS till AIR NORDIC, Helsingfors bas för flyg österut och Köpenhamn för trafik västerut
Vill den nya finska regeringen behålla de över 50% av ägandet i Finnair.

Jag har också haft funderingar kring Finnair. Jag tror att de kommer att finnas med i diskussionerna och i framtida planer på något sätt.
Jag tror att ytterligare sanering och konsolidering kommer att ske inom den europeiska flygbranschen, men jag är inte övertygad om att det är de tre stora flygbolagsgrupperna som tar de stora initiativen eller stegen till det.

En annan pinne i brasan. Apollo äger ju redan ett flygblag, Kommer detta att bli en bricka i spelet? De har ju mest Nordamerika fokus med hub i, som det verkar, Minneapolis/S:t Paul. De har visserligen en partner i IcelandAir men SAS med sina många flygningar mellan norden och USA/Kanada kanske också har en plats där?
 

Tomas E

Medlem
En annan pinne i brasan. Apollo äger ju redan ett flygblag, Kommer detta att bli en bricka i spelet? De har ju mest Nordamerika fokus med hub i, som det verkar, Minneapolis/S:t Paul. De har visserligen en partner i IcelandAir men SAS med sina många flygningar mellan norden och USA/Kanada kanske också har en plats där?
Du syftar alltså på Sun Country Airlines (SY), som jag aldrig hade hört talas om förut och som Wikipedia beskriver som "American ultra-low-cost passenger and cargo airline, and the eleventh largest in the US by passengers carried".
Jag är rätt säker på att svaret är nej. Apollo Global Management är en gamfond, inte en flygbolags- eller resekoncern. Apollos innehav är inte långsiktiga eller branschmässiga ("industriella" på svengelska) och jag har svårt att se några synergier mellan SAS och Sun Country Airlines. Möjligen kan Apollo tycka att de har nytta av kunskaper från det bolaget om de skulle gå in i SAS och angripa kostnadsstrukturen med yxa och motorsåg. (Men nu kan de ju inte bli majoritetsägare eftersom de är amerikaner.) Apollo har tydligen haft ägande i Sun Country Airlines sedan 2017, vilket låter länge för en gamfond, men de sålde en minoritetsandel till Amazon Air 2019 och börsnoterade bolaget 2021, vilket trots allt ser ut som att försäljningen av innehavet är förberett.

Edit: men jag håller med @ARN01 om att avsaknaden av rykten om andra intressenter än Apollo Global Management är lite märkligt. Det kan bero endera på att det inte finns andra, eller på att vi pratar om europeiska private equity-bolag som håller en låg profil, eller möjligen på att SAS har lyckats hålla informationen i en så liten krets inom bolaget att inga sladdertackor fått reda på något.
 
Last edited:

flierman

Medlem
Det känns som ingenting kan bli sämre med nya ägare. Sista jag flög var det Baltiskt flygplan och besättning och på nästa sträcka Spansk besättning, ingen kunde något skandinaviskt språk eller ta betalt i poäng. Känns som man flyger med ett lågprisbolag i Östeuropa när man åker med SAS numera.
 

intuition

Medlem
Finnair? Nja, jag vet inte det...
Det har alltid varit populärt att spekulera på de två tillsammans, men bolagen har alltid varit väldigt olika varandra. Där de överlappat varandra är på problem-sidan, typ med höga kostander.

CAPA har massor av artiklar på ämnet. En bild därifrån som visar på likheter och olikheter i kostnadsbilden är denna:
CASKvLength.PNG


där y-axel är unit costs and ex fuel unit costs (cost per ASK, EUR cent), 2010 to 2012
och x-axel är average stage length (km).

Dvs där de båda "ligger på samma linje" men där Finnair har betydligt längre stage length. I klarspråk - mycket större andel longhaul.
Nu har ju Finnair bantat bort mycket av det, och är betydligt mer likt SAS, dvs sitter med ett stort kort-distans nät som mer och mer bara servar hemma-marknaden.
Finnairs långdistans trafik är mycket liten i jämförelse med förut. OCH den har ingen fördel längre. Det finns ingen fördel för någon i Europa att flyga via Helsingfors, i EUs nordöstra hörn, till någon destination. Alla andra hubbar är bättre.

Att slå samman dessa båda enheter, som i huvudsak bedriver europa-trafik från 3-4 nordiska huvudstäder? Nja. Finns inget där som inte LCC gör bättre.

IAG som ny ägare skulle iofs kunna lägga ner det mesta av direkt-trafiken och mata London. På samma sätt skulle LH kunna mata Frankfurt. Men varken SAS eller Finnair erbjuder något i långdistans som inte de andra redan har.
 
Toppen