Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Tillbaka på förlustbanan och inget nytt gällande nytt kapital. Fortsatt rysare och man sitter själv på alldeles för mycket poäng, resor och engagemang. Dock är väl allt förhoppningsvis bara svårtolkat och del i någon större plan (greppar efter konspiratonsteorier) men de massiva förlusterna sedan, och under, pandemin är nästan faschinerande för att inte säga en bedrift. Framförallt när konkurrenter visar på det motsatta senaste året.

Tillbaka på förlustbanan och inget nytt gällande nytt kapital. Fortsatt rysare och man sitter själv på alldeles för mycket poäng, resor och engagemang. Dock är väl allt förhoppningsvis bara svårtolkat och del i någon större plan (greppar efter konspiratonsteorier) men de massiva förlusterna sedan, och under, pandemin är nästan faschinerande för att inte säga en bedrift. Framförallt när konkurrenter visar på det motsatta senaste året.

Så vinsten var med andra ord bara en blipp. Fint att lyckas med förlust mitt i högsäsongen. Som du säger verkligen en bedrift!

En rejäl förlust under augusti enligt det man kan beräkna genom att ta skillnaden mellan senaste månadsredovisning (nov-aug) och kvartalsrapporten (nov-juli) avseende "periodens resultat", 1005 mnkr! De senaste månadssiffrorna varierar upp och ner på ett sätt som inte riktigt ser ut att matcha trenden i månadernas intäkter. Maj och augusti har större förluster än man kanske kunde vänta från de övriga månadssiffrorna, och juli en större vinst. Juni ser mer rimligt ut.

Augusti - intäkter 4065 mnkr (RPK * yield = 3562 mnkr, kabinfaktor 78,8%), resultat -1005
Juli - intäkter 4880 (RPK * yield = 4261, kabinfaktor 85,7%), resultat +1363
Juni - intäkter 4457 (RPK * yield = 3897, kabinfaktor 80,5%), resultat +161
Maj - intäkter 3836 (RPK * yield = 3146, kabinfaktor 77,1%), resultat -694
Apr - intäkter 3334 (RPK * yield = 2607, kabinfaktor 75,8%), resultat -227
Mars - intäkter 3145 (RPK * yield = 2459, kabinfaktor 75,7%), resultat -406
Feb - intäkter 2476 (RPK * yield = 1959, kabinfaktor 70,8%), resultat -892
Jan - intäkter 2427 (RPK * yield = 1898, kabinfaktor 67,5%), resultat -1230
Dec 2022 - intäkter 2617 (RPK * yield = 2003, kabinfaktor 71,7%), resultat -975
Nov 2022 - intäkter 2852 (RPK * yield = 2256, kabinfaktor 68,7%), resultat -504

En gissning är att månadssiffrorna inte är periodiserade på samma sätt som en regelrätt års- eller halvårsredovisning, d.v.s. betalningar som sker kvartalsvis/halvårsvis/årsvis är inte "utjämnade" mellan månaderna. Förmodligen är siffrorna i kvartalsredovisningarna mer pålitliga än det som går att räkna ut från Ch 11-månadsredovisningarna.

Uppenbart är att det fortfarande inte är klart hur det kommer att gå för SAS. Jag är fortfarande något mer optimistisk än jag var före sommaren, men jag har inte sett några besked som övertygat mig varken om att SAS garanterat är räddat eller garanterat är kört. Men det kan komma snart. Tyvärr lär vi väl inte få några sådana besked på torsdagens Diamond/Pandion-event, för SAS lär inte få lämna ut kurspåverkande information den vägen.

Nu vet vi ju inte varför det är en stor förlust just i högsäsongen. Kan ju vara så att de valt att bokföra en massa kostnader just då av någon anledning som påverkar resultatet negativt av den anledningen.
Jag tror som sagt tidigare att det är svårt att dra bra slutsatser om kostnaderna efter/om rekonstruktionen blir klar från siffrorna som presenteras nu. Lån, leasing, och jurister hamnar på en annan nivå efteråt. Om det blir tillräckligt mycket bättre för att genera långsiktig vinst har jag ingen aning om, men vi märker väl om en stund om minst en (grupp) investerare tror på det. Intäkter, kabinfaktor, etc däremot borde vara överförbara.

Nu vet vi ju inte varför det är en stor förlust just i högsäsongen. Kan ju vara så att de valt att bokföra en massa kostnader just då av någon anledning som påverkar resultatet negativt av den anledningen.

Visst, men vore ju märkligt när många andra bolag redovisar vinster över sommaren.

Verkar som det händer lite för SAS i Norge.
Att SAS skulle lägga ner linjen till Molde var känt sedan tidigare men nu skriver också check-in.dk att man också lägger ner Bardufoss och Lakselv.

Man säger också upp avtalet med Widerøe Ground Handling på 6st platser i Norge.
(Låst artikel)

Visst, men vore ju märkligt när många andra bolag redovisar vinster över sommaren.
Om andra bolag inte skriver av förluster dessa månader så skiljer det sig ju markant om det är vad sas gjort.

När vi inte vet exakt hur siffrorna är och vad som ligger bakom ska man nog vara försiktig att dra förhastade slutsatser. Kan ju ha varit katastrof, eller bra siffror om tyngts ner av engångsposter osv.

Toppen