Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

En fråga till er som vet, att det är budgivning, vad är det som det budas om? Hur mycket pengar de ska pytsa in till SAS (9.5 eller 10.5 miljarder kronor), eller hur mycket värde som ska lämnas till de gamla aktieägarna (utspädning med 99% vs 99.9%)? Något tredje variant?
I en tidningsartikel för några månader sedan påstods det att SAS ville få till budstrid så att det skulle bli bättre betalt till nuvarande fordringsägare, gissningsvis genom minskad "haircut" (procentuell nedskrivning av skulder). Om det innebär ett ökat kapitaltillskott eller en minskad ägarandel eller bådadera, vet jag inte. En av de saker som kanske kan påverkas är hur mycket av sina lån som svenska och norska staten får tillbaka.

Hmmm... jag har ställt frågor förr kring detta och alltid fått bra svar, samtidigt som jag nu inser att jag kanske trots allt ännu inte har fattat. :confused:

Jag har uppfatta det som att tanken är att alla som har fordringar på SAS ska gå med på att istället få aktier i nya SAS motsvarande denna summa, dvs man kan se eventuella lån eller andra leveranser som en förskottsbetalning för dessa aktier. Och SAS kommer ur detta helt skuldfria.

De som sedan pytsar in pengar i SAS får då självklart aktier i SAS för dessa pengar. Och SAS kommer ur detta med ett antal miljarder på kontot.

Sedan är ju då frågan om varje krona i fordran på SAS ska vara värd lika mycket som varje krona i investering, dvs. att en miljard i fordran på SAS ger lika många aktier som en miljard investerad i SAS? Är det detta som budstriden handlar om?

Jag har uppfatta det som att tanken är att alla som har fordringar på SAS ska gå med på att istället få aktier i nya SAS motsvarande denna summa, dvs man kan se eventuella lån eller andra leveranser som en förskottsbetalning för dessa aktier. Och SAS kommer ur detta helt skuldfria.
Nej, inte skuldfria, utan med en minskad andel skulder relativt det egna kapitalet (aktier). Exempelvis har vissa leasingavtal förhandlats om, men det är inte så att alla leasingbolag har gått med på att få aktier istället för riktiga pengar.
Ett helt skuldfritt bolag vore för övrigt helt ekonomiskt irrationellt, i princip oavsett bransch. Klart ett flygbolag ska använda möjligheten att låna pengar när de behöver köpa nya flygplan, snarare än att "betala kontant" eller göra en nyemission varje gång. Men då ska de ha tillräckligt bra ekonomi för att kunna låna och betala rimlig ränta.

Nej, inte skuldfria, utan med en minskad andel skulder relativt det egna kapitalet (aktier). Exempelvis har vissa leasingavtal förhandlats om, men det är inte så att alla leasingbolag har gått med på att få aktier istället för riktiga pengar.
Ett helt skuldfritt bolag vore för övrigt helt ekonomiskt irrationellt, i princip oavsett bransch. Klart ett flygbolag ska använda möjligheten att låna pengar när de behöver köpa nya flygplan, snarare än att "betala kontant" eller göra en nyemission varje gång. Men då ska de ha tillräckligt bra ekonomi för att kunna låna och betala rimlig ränta.

Absolut, helt rimligt. Jag tänkte inte på leasingkostnader eller lån för köp av flygplanen, men det är klart, att med rimliga villkor så är ju detta relevanta lån. Jag gissar att det lyser igenom att jag inte är ekonom. :)

Hmmm... jag har ställt frågor förr kring detta och alltid fått bra svar, samtidigt som jag nu inser att jag kanske trots allt ännu inte har fattat. :confused:

De som sedan pytsar in pengar i SAS får då självklart aktier i SAS för dessa pengar. Och SAS kommer ur detta med ett antal miljarder på kontot.

Sedan är ju då frågan om varje krona i fordran på SAS ska vara värd lika mycket som varje krona i investering, dvs. att en miljard i fordran på SAS ger lika många aktier som en miljard investerad i SAS? Är det detta som budstriden handlar om?
Vet inte om det var längre bak i denna tråd det var uppe men minns jag inte fel så är totala skuldberget runt 60 miljarder

Verkligen intressant. Jag gissar fler än mig härifrån B.C lär bänka sig framför skärmen klockan 18.

Blir det danska staten som majoritetsägare och ALL-IN CPH som huvudhub med OSL och ARN som flygskattematarhubbar från SE/NO?

Blir nuvarande aktier värdelösa?

Eller annan ny huvudägare? Långskotten Lufthansa eller annat flygbolag med alliansbyte?

Inte många timmar kvar nu.

Last edited:
Verkligen intressant. Jag gissar fler än mig härifrån B.C lär bänka sig framför skärmen klockan 18.

Blir det danska staten som majoritetsägare och ALL-IN CPH som huvudhub med OSL och ARN som flygskattematarhubbar från SE/NO?

Blir nuvarande aktier värdelösa?

Eller annan ny huvudägare? Långskotten Lufthansa eller annat flygbolag med alliansbyte?

Inte många timmar kvar nu.

Jeg kommer ikke benke meg foran skjermen, av den enkle grunn at jeg er på en SAS flight, hvilket føles bra :)

Jeg tror ikke vi får hele nettverksplan, men CPH blir nok styrket fremover, men ARN og OSL blir fortsatt innenrikshuber med gode forbindelser til hoveddestinasjoner i Europa, samt utvalgt(e) long haul hubs (primært NYC, men også ORD). På lang sikt er det interessant hvor mye regional flyvning som ikke starter i OSL, ARN eller CPH SAS kommer til å drive med.

Nåværende aksjer blir så godt som verdiløst, det er ingen scenario hvor det unngås.

Danske stat kommer maks til å eie 30%, selv tenker jeg IAG hadde vært en interessant eier, og Air France-KLM også, Lufthansa håper jeg å unngå, de tror jeg er en dårlig kultur og strategisk match til tross for Star Alliance koblingen. Det er vel fortsatt svært sannsynlig med Apollo/annen PE som stor eier.

Spennende dag..

Toppen