Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Finnair? Nja, jag vet inte det...
Det har alltid varit populärt att spekulera på de två tillsammans, men bolagen har alltid varit väldigt olika varandra. Där de överlappat varandra är på problem-sidan, typ med höga kostander.

CAPA har massor av artiklar på ämnet. En bild därifrån som visar på likheter och olikheter i kostnadsbilden är denna:
CASKvLength.PNG


där y-axel är unit costs and ex fuel unit costs (cost per ASK, EUR cent), 2010 to 2012
och x-axel är average stage length (km).

Dvs där de båda "ligger på samma linje" men där Finnair har betydligt längre stage length. I klarspråk - mycket större andel longhaul.
Nu har ju Finnair bantat bort mycket av det, och är betydligt mer likt SAS, dvs sitter med ett stort kort-distans nät som mer och mer bara servar hemma-marknaden.
Finnairs långdistans trafik är mycket liten i jämförelse med förut. OCH den har ingen fördel längre. Det finns ingen fördel för någon i Europa att flyga via Helsingfors, i EUs nordöstra hörn, till någon destination. Alla andra hubbar är bättre.

Att slå samman dessa båda enheter, som i huvudsak bedriver europa-trafik från 3-4 nordiska huvudstäder? Nja. Finns inget där som inte LCC gör bättre.

IAG som ny ägare skulle iofs kunna lägga ner det mesta av direkt-trafiken och mata London. På samma sätt skulle LH kunna mata Frankfurt. Men varken SAS eller Finnair erbjuder något i långdistans som inte de andra redan har.

Vid ett bortfall av SAS kommer vi säkerligen se mer Lufthansa, AF och IAG på Arlanda. Men det behöver man ju inte köpa hela flygbolaget för att åstadkomma.
 
Alltid kul att spekulera... :)
Förutom alternativet att Lufthansa som skulle gå in som majoritetsägare (+ danska staten som storägare på 30%) så kunde Lufthansa bytas ut mot AF/KLM i ett förslag.
Ett annat förslag är att IAG går in som majoritetsägare (officiellt "HQ" i Madrid) och Qatar köper in sig med t ex med 10-20% och förstås danska staten som storägare på 30%.
Apollo ser jag bara som en ev kortsiktig storägare för att sedan avyttra sitt ägande till ett flygbolag.

Enig, spekulering er gøy. Min personlige preferanse er
1.IAG
2.Air France - KLM
3.Lufthansa Group

Av den enkle grunn at IAG har kun felles valuta ikke statusprogran (=Eurobonus kan tilpasses Norden) og ingen ønske om å kanalisere masse transfer til LHR.

Air France-KLM har en premium strategi på CDG og må redusere på AMS hvilket betyr at det er rom for CPH. Flying Blue tror jeg derimot ikke ville fungert for meg.

Lufthansa ville gitt mange flere valgmuligheter mellom Norden og DACH+Brussel, men bonusprogrammet er ikke bra og jeg tror CPH ville svekkes i det konsernet. LHG har for mange hubs som hungrer etter transfertrafikk.
 
Frågan är om detta påverkar försäljningen SAS och överlevnad.
Kan göra, då AF/KLM förlorade en europeisk partner i ITA som nu Lufthansa nu integrera.
Lufthansa vill förstås "försvara" sina *A partners i Europa, men är de beredda att betala vad det kostar och har de ork/tid att göra det?
AF/KLM söker nya europeisk partners efter ITA..
ITA har jag läst någonstans att de vill expandera på Iberiska halvön dvs lättast att kanske då köpa ett flygbolag till..

Helt klart att det kan påverka. :)
 
29 sep 2023. 21:28

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Enligt norska Aftenpostens källor pågår det en budstrid över vem som ska bli flygbolaget SAS nya storägare. Det är en grupp, där det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo ingår, och en annan grupp, bestående av deltagare som Aftenposten inte lyckats identifiera, som budstriden sker mellan.

Tidsfristen för att lägga bud på nya aktier i SAS utgick i tisdags. Om det inte behövdes en budgivning skulle bolaget senast i torsdags ha skickat beskedet till en konkursdomstol i USA.

Att SAS inte skickade något sådant är en tydlig indikation på att en budgivning pågår, enligt Aftenposten.

Vid en budgivning, som skulle pågå till den 2 oktober, har SAS till den 5 oktober att meddela domstolen vilket bud som vann.

Aftenposten skriver därtill att tidningen talat med oberoende källor, som hävdar att det råder en "rejäl budstrid för de nya aktierna".

Aktierna det handlar om härstammar från SAS arbete för att ta in 9,5 miljarder kronor i eget kapital, en betydande del av räddningsplanen SAS Forward.

I maj tidigare i år rapporterade Reuters att Apollo övervägde att ta en majoritetsandel i det krisande flygbolaget.

Casper Sirén +46 8 5191 7926

Nyhetsbyrån Direkt
 
En fråga till er som vet, att det är budgivning, vad är det som det budas om? Hur mycket pengar de ska pytsa in till SAS (9.5 eller 10.5 miljarder kronor), eller hur mycket värde som ska lämnas till de gamla aktieägarna (utspädning med 99% vs 99.9%)? Något tredje variant?
 
Toppen