Finnair? Nja, jag vet inte det...
Det har alltid varit populärt att spekulera på de två tillsammans, men bolagen har alltid varit väldigt olika varandra. Där de överlappat varandra är på problem-sidan, typ med höga kostander.
CAPA har massor av artiklar på ämnet. En bild därifrån som visar på likheter och olikheter i kostnadsbilden är denna:
![]()
där y-axel är unit costs and ex fuel unit costs (cost per ASK, EUR cent), 2010 to 2012
och x-axel är average stage length (km).
Dvs där de båda "ligger på samma linje" men där Finnair har betydligt längre stage length. I klarspråk - mycket större andel longhaul.
Nu har ju Finnair bantat bort mycket av det, och är betydligt mer likt SAS, dvs sitter med ett stort kort-distans nät som mer och mer bara servar hemma-marknaden.
Finnairs långdistans trafik är mycket liten i jämförelse med förut. OCH den har ingen fördel längre. Det finns ingen fördel för någon i Europa att flyga via Helsingfors, i EUs nordöstra hörn, till någon destination. Alla andra hubbar är bättre.
Att slå samman dessa båda enheter, som i huvudsak bedriver europa-trafik från 3-4 nordiska huvudstäder? Nja. Finns inget där som inte LCC gör bättre.
IAG som ny ägare skulle iofs kunna lägga ner det mesta av direkt-trafiken och mata London. På samma sätt skulle LH kunna mata Frankfurt. Men varken SAS eller Finnair erbjuder något i långdistans som inte de andra redan har.
Vid ett bortfall av SAS kommer vi säkerligen se mer Lufthansa, AF och IAG på Arlanda. Men det behöver man ju inte köpa hela flygbolaget för att åstadkomma.