Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

eddo

Medlem
Ja, fast lite för många vittnar om att de först blir nekade innan de godkänner claimen numera. Tyvärr tror jag det är en strategi. De allra flesta är inte superpålästa och går vidare med livet.

Till de som är pålästa betalar man ut.
Det verkar onekligen vara en strategi åtminstone i vissa fall. I mina ärenden blandar de och ger, ca hälften har de betalat direkt medan de i resten till en början nekat (trots att de varit solklara). I de ärenden där de inledningsvis nekat och jag vänt mig till ARN har de förhalat processen genom att begära begära förlängd svarstid, men sedan ändå aldrig svarat ARN, och betalat direkt när ARN fattat beslut. Nu blev det kanske lite OT men tycker det är intressant hur de agerar, alla ärenden har varit rätt solklara så verkar helt slumpmässigt vilka ärenden de löser direkt kontra vilka de vill förhala och dra ut på. Varit EBG/EBD under tiden alla claims skickats in så status verkar inte påverka. :rolleyes:
 
Den borde rimligtvis vara mer kostnadseffektiv på så vis att man bara hyr in exakt de flygtimmar som behövs och när man inte behöver den extra kapacitet som Smartlynx ger alls, tex under lågsäsong, så säger man bara upp avtalet. SAS egen personal och egna flygplan har fasta kostnader året om.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Det är väl å andra sidan en sak som ingår i forward. Man har ju förhandlat (och i ett antal fall lyckats) med leasing bolagen om att få avtal som gör att man bara betalar för de timmar som flygplanen faktiskt används (men säkert en högre kostnad under dessa timmar). Likaså har väl just säsongsvariarioner varit en av de hårdaste förhandlingspunkterna med facken.

I de fall man inte får igenom det så är det säkert billigare att outsourca och göra det till någon annans problem. Men då är det ju ett till bolag på vägen som ska ha sin marginal att tjäna in...
 
Toppen