Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Hachans

Medlem
SK IT har vuxit rejält, hoppas de är kompetentare än den gamla stammen... ;-D

Ett uttryck för det är att SAS digital- och it-avdelning vuxit rejält sedan de stora neddragningarna för två år sedan. Från att ha legat på 120 medarbetare har den nu passerat 200 och fortfarande rekryteras fler – till det kan också adderas ett antal konsulter."

"Och det stannar inte där. Ett mål med det pågående förändringsarbetet, SAS Forward, är att utmana konkurrenterna, ligga steget före och bli ett helt digitaliserat flygbolag."

https://computersweden.idg.se/2.268...konkurrenter--vi-har-en-stor-digital-ambition"


”– Vi har en hög digital ambition – externa konsultbolag har sagt att vi är det bolag som har den största digitala ambitionen i Skandinavien just nu som inte är ett rent teknikbolag.”

Ja, det där måste säkert stämma. Det är helt orealistiskt att ett bolag som vill ha ett annat bolag som kund kan fjäska in sig genom att säga saker som kanske inte är helt sanna.

Men visst, de experimenterar också. Har en familjemedlem som jobbade för Scandit i USA vilka hävdar de har SAS som kund. Nu har hela deras arbetsstyrka fått gå, så de går väl omkull snart. Frågan är ju då vad som händer med deras smarta molnlösningar. Har iofs aldrig sett någon från SAS använda produkten Scandit har sålt till dem så kanske inte är något problem ändå.

 

Tomas E

Medlem
Man kanske inte ska läsa in för mycket i att SAS just utlyst ett Diamond/Pandion-evenemang till 28 september (se annan tråd), men jag kan inte låta bli att lägga märke till att deadline för bud från nya investerare är om några veckor, före detta event. Om SAS såg att det såg så dystert ut i den processen att konkursrisken ökat, tänker jag att de inte skulle bjuda in till en träff med VD just då.
 

Hachans

Medlem
Man kanske inte ska läsa in för mycket i att SAS just utlyst ett Diamond/Pandion-evenemang till 28 september (se annan tråd), men jag kan inte låta bli att lägga märke till att deadline för bud från nya investerare är om några veckor, före detta event. Om SAS såg att det såg så dystert ut i den processen att konkursrisken ökat, tänker jag att de inte skulle bjuda in till en träff med VD just då.

Säger inte att det är så, men SAS har ju en historia av att bjuda in på event, för att sedan dagen efter annonsera drastiska förändringar i Eurobonusprogrammet som de noga inte nämnde under eventet.
 

palmen

Moderator
Säger inte att det är så, men SAS har ju en historia av att bjuda in på event, för att sedan dagen efter annonsera drastiska förändringar i Eurobonusprogrammet som de noga inte nämnde under eventet.
Det har hänt 1 gång för typ 5 år sedan. Tror nog de lärde sig den läxan då med tanke på vilken storm det blev som nådde högsta ledningen.
 

Rickard_O

Medlem
Man kanske inte ska läsa in för mycket i att SAS just utlyst ett Diamond/Pandion-evenemang till 28 september (se annan tråd), men jag kan inte låta bli att lägga märke till att deadline för bud från nya investerare är om några veckor, före detta event. Om SAS såg att det såg så dystert ut i den processen att konkursrisken ökat, tänker jag att de inte skulle bjuda in till en träff med VD just då.
Det du kan läsa in i det är ju att man väljer att hålla det på en plats där man är i tagen att riva en hel del byggnader, just sayin' :rolleyes:
 

LPC123

Medlem
f*an tro det eller ej, de gjorde vinst för för första kvartalet på länge

di.se

"Flygbolaget SAS redovisar en vinst på 457 miljoner kronor under det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det är första gången sedan 2019 som SAS redovisar en kvartalsvinst"
Skön läsning :) kanske kanske att man fått skutan på rätt håll nu?! Håller alla tummar för att detta fortssätter i rätt riktning :)
 

Tomas E

Medlem
Klart bättre än jag hade trott med 461 mnkr i vinst under kvartalet (enligt måttet "periodens resultat", 457 mnkr är EBT), eftersom månadssiffrorna för maj och juni visade -694 resp +161 mnkr, d.v.s. det såg tufft ut att väga upp den stora förlusten i maj. (Månadssiffrorna som släpps motsvarar raden "periodens resultat", därför jämför jag med dem.) Det skulle betyda att juli gett +990 mnkr! Undrar om det inte snarare är så att den stora förlusten för maj har reviderats ner i efterhand - månadssiffror bör vara mer preliminära än kvartalssiffror.


Då finns det nog en god chans till ett positivt resultat Q4 också. Augusti brukar ha nästan lika många resenärer som juli (som brukar vara den bästa månaden) och sep-okt ligger rätt högt, innan det dippar mer rejält i november.
 

Hachans

Medlem
Skön läsning :) kanske kanske att man fått skutan på rätt håll nu?! Håller alla tummar för att detta fortssätter i rätt riktning :)

Det säger ju inte så mycket än att man gör vinst för första gången sen 2019, det var ju pandemi emellan. Hade blivit väldigt förvånad om man återvänt till resenärssiffrorna som rådde innan pandemin, i en högsäsong, utan att göra vinst.

Men är en ljusstrimma på horisonten. Vi får väl se vad annalkande räntehöjningar, dåliga valutakurser och minskade efterfrågan från resenärerna gör med detta. Det är också en tankeställare som SAS får fundera på om man ska vara mer en leisure carrier som satsar på charter och Spanienresor, eller en aktör som är mer aktiv inom affärsresesegmentet och nyttoresorna.
 

LPC123

Medlem
Det säger ju inte så mycket än att man gör vinst för första gången sen 2019, det var ju pandemi emellan. Hade blivit väldigt förvånad om man återvänt till resenärssiffrorna som rådde innan pandemin, i en högsäsong, utan att göra vinst.

Men är en ljusstrimma på horisonten. Vi får väl se vad annalkande räntehöjningar, dåliga valutakurser och minskade efterfrågan från resenärerna gör med detta. Det är också en tankeställare som SAS får fundera på om man ska vara mer en leisure carrier som satsar på charter och Spanienresor, eller en aktör som är mer aktiv inom affärsresesegmentet och nyttoresorna.
Det är ju förvisso sant, men att dom faktiskt äntligen kan visa svarta siffror är posistivt hur man än vrider och vänder på det. Om andra flygbolag lyckats med det tidigare än SAS så har dom ju gjort något fel men nu troligen hittat det och försökt åtgärda felet.

Jo det är ju generellt en dyster tid framför oss men jag tror dock att många kommer prioritera resor ändå och spara in på annat.
SAS har väll sagt att man måste bli bättre på att fånga Spanien resenären som du kallar dom och det kan man väll redan se på destinationer och ombord servicen. Tror ändå att SAS är på rätt väg framåt
 
Toppen