Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Ok, jag trodde det var ett bolag som var noterat och att danska och svenska staten äger 21,8% var dvs att majoriteten av ägarna var icke-statliga.
Det finns tyvärr en hel tråd från förra året, där en stor del av inläggen skrevs just av @Flyer722.

Många statliga myndigheter har avtal med sas och många flyger med dem.
Många företag/myndigheter tillåter Premium Eco på Long haul, då flygs det INTE med ryan/wizz (om man inte är masochist) etc..

Behövs väl egentligen inte ytterligare ett inlägg om vad företag oftast flyger men är inte frågan tvärtom? Inte menat att raljera men har jobbat i 15 år på 5-6 olika bolag där det har rests mycket och jag har ärligt talat knappt stött på en resa som gjorts med low cost eller där det varit del av en resepolicy. Kanske bara haft tur(?) Bodde i USA ett par år och då hände det att vissa från andra bolag åkte Southwest men då var det inget krav utan mer att flygplatsen låg bättre till. Tex Midway kan ju ligga mycket bättre till än Ohare. Ett annat undantag var när vi hade ett kontor 5 min från Gatwick, då var det nog inte populärt om man skulle flugit SAS/BA till Heathrow men testade iof aldrig

Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.
Vi flyger SAS när det går. Förra veckan SAS till destinationen och Norsken hem. Sen till mindre orter i Norrland blir det SAS till Arlanda och Ampapola till Destinationen. Så jo det är nog rätt många som flyger SAS i jobbet

https://www.travelnews.se/juridik/sas-far-ny-deadline/

”Vi vet att SAS betalar runt 22 procent för ett av deras lån på cirka 350 miljoner dollar”, säger Jacob Pedersen.

”Då kan man börja räkna ut hur mycket det kostar att få 100 dagar längre att presentera en ny plan.”

Oavsett om SAS överlever eller inte så tjänar några bra med pengar på lånen och utifrån det så är det självklart de gärna tar ränta i minst 100 dagar till…

Det är med viss oro jag ser på framtiden då mitt jobb är beroende av ett nätverksbolag med hyggliga föbindelser till en rätt stor mängd sekundära städer i Europa (Geneve, Hamburg, Manchester, Ljubljana, etc), med utgång från Umeå. Om det är SAS, Lufthansa, Finnair, eller KLM gör mig inte så mycket egentligen (förutom att Schipol och Helsingfors är rätt eländiga flygplatser), men varken Norwegian, BRA, eller Ryanair är alternativ för en majoritet av mina resor.

Om man tittar på hur det ser ut på andra ställen är det vanligt att bolag blir connecting partners till större bolag och du därför får nätverkseffekten. Det är ingen naturlag. Försvinner SAS kommer garanterat någon annan.

Om man tittar på hur det ser ut på andra ställen är det vanligt att bolag blir connecting partners till större bolag och du därför får nätverkseffekten. Det är ingen naturlag. Försvinner SAS kommer garanterat någon annan.

Intressant med nätverkseffekten och connecting partners. Kan du ge några konkreta exempel på det?

Jag är säkert inte up-to-date på det här, utan jag tänker på när Malev gick omkull så växte Wizz till sig rejält. Men det är fortfarande typ 10 år senare svårt att boka något genomgående ens med Wizz-Wizz. Ser heller inga partners som matar Budapest med flyg som passar in i Wizz tidtabell.

Jag kan alltså flyga Malmö-Tirana med W6 för 300 spänn natten mellan söndag och måndag, men en snabb koll nu tyder på att det inte går att boka något med byte i BUD. Och koordinerar de inte ens sina egna flygningar så blir det nog ännu svårare att få connecting partners.

Så när SAS försvinner kommer säkert någon annan - som kommer att flyga på ett helt annat sätt. Om det blir bättre? Tja...

Intressant med nätverkseffekten och connecting partners. Kan du ge några konkreta exempel på det?

Jag är säkert inte up-to-date på det här, utan jag tänker på när Malev gick omkull så växte Wizz till sig rejält. Men det är fortfarande typ 10 år senare svårt att boka något genomgående ens med Wizz-Wizz. Ser heller inga partners som matar Budapest med flyg som passar in i Wizz tidtabell.

Jag kan alltså flyga Malmö-Tirana med W6 för 300 spänn natten mellan söndag och måndag, men en snabb koll nu tyder på att det inte går att boka något med byte i BUD. Och koordinerar de inte ens sina egna flygningar så blir det nog ännu svårare att få connecting partners.

Så när SAS försvinner kommer säkert någon annan - som kommer att flyga på ett helt annat sätt. Om det blir bättre? Tja...

Finns ju olika koncept. Star Alliance har tex sina connecting partners. Juneyao och Thai Smile. OW har Fiji. Det går att ansluta och få vissa fördelar trots att de inte är medlemmar.

Sen finns ju varianten med bolag som ägs av andra bolag men inte är medlemmar i samma allians som moderbolaget. Eurowings, Transavia etc där det går att ansluta och boka genomgående resor.

Sen finns det ju högvis med partnerskap på olika nivåer, den enklaste är väl codeshare och interlining där det förekommer massor med bilaterala avtal mellan bolag. Du kan ju flyga SAS och ansluta med AA. Eller boka en Copa-resa med AF/KLM (och dessutom tjäna poäng i det fallet).

Så finns viljan finns ett sätt. Och ja, det är ganska troligt att Ryanair försöker knipa delar av point to point inrikes. Men lämnar SAS arenan helt finns det gott om plats även för andra aktörer att ta plats med nya innovativa lösningar.

Och bättre. Ptja, kanske. Beror på för vem och hur man definierar bättre.

Last edited:
Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.
Vad har du för källa till den uppgiften.
Jag får det inte att gå ihop, SAS har fler passagerare per månad än Norwegian, det betyder enligt din källa att de Norwegian har betydligt färre fritidsresenärer än SAS, eller har jag fattat fel?

SK IT har vuxit rejält, hoppas de är kompetentare än den gamla stammen... ;-D

Ett uttryck för det är att SAS digital- och it-avdelning vuxit rejält sedan de stora neddragningarna för två år sedan. Från att ha legat på 120 medarbetare har den nu passerat 200 och fortfarande rekryteras fler – till det kan också adderas ett antal konsulter."

"Och det stannar inte där. Ett mål med det pågående förändringsarbetet, SAS Forward, är att utmana konkurrenterna, ligga steget före och bli ett helt digitaliserat flygbolag."

https://computersweden.idg.se/2.268...konkurrenter--vi-har-en-stor-digital-ambition"

Toppen