SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Rebel skrev:Nu förstår jag inte riktigt…. SAS och lönsamma linjer????Klicka för att utvidga...


Det kan ha varit en överdrift men grejen är såklart den att om SAS inte är lönsamma någonstans har de inte livets rätt.



Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag. Det är inte som att företaget erbjuder en sån fantastisk tjänst. Det gäller för övrigt båda sidor av argumentet.



Mediamarkt är precis på väg bort från den svenska marknaden och kommer vara bortglömda inom ett år. Skulle SAS gå i konkurs kommer de också vara bortglömda av allmänheten inom kort. Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.
 
Fredrik skrev:Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.Klicka för att utvidga...
Det är med viss oro jag ser på framtiden då mitt jobb är beroende av ett nätverksbolag med hyggliga föbindelser till en rätt stor mängd sekundära städer i Europa (Geneve, Hamburg, Manchester, Ljubljana, etc), med utgång från Umeå. Om det är SAS, Lufthansa, Finnair, eller KLM gör mig inte så mycket egentligen (förutom att Schipol och Helsingfors är rätt eländiga flygplatser), men varken Norwegian, BRA, eller Ryanair är alternativ för en majoritet av mina resor.
 
Fredrik skrev:Det kan ha varit en överdrift men grejen är såklart den att om SAS inte är lönsamma någonstans har de inte livets rätt.Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag. Det är inte som att företaget erbjuder en sån fantastisk tjänst. Det gäller för övrigt båda sidor av argumentet.Mediamarkt är precis på väg bort från den svenska marknaden och kommer vara bortglömda inom ett år. Skulle SAS gå i konkurs kommer de också vara bortglömda av allmänheten inom kort. Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.Klicka för att utvidga...


Det är precis vad jag argumenterat för tidigare. Låt SAS försvinna. Det är ingen naturlag att vi måste ha ett flygbolag där vi kan prata svenska med personalen medan vi flyger till de svensktalande byarna i Spanien.



De lönsamma linjerna fylls av någon annan som du säger. BRA kanske flyttar till Arlanda och blir någon connecting partner till andra bolag. Ryan, norsken och Eurowings är i faggorna redan. Finnair kanske blir kreativa med orterna norröver. Ronneby och Ängelholm kanske blir utan flyg men staten får handla upp ifall det är viktigt.
 
Fredrik skrev:Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag.Klicka för att utvidga...


För en majoritet här är väl EGENTLIGEN en stor anledning till oron, mig inkluderat, helt enkelt att man har "investerat" mycket i SAS. Poäng/lojalitet, kreditkort, uppbokade resor etc. Att det sedan är ett minst sagt tunt argument/fullkomligt ointressant för en borgenär, skattebetalare eller riktig investerare håller nog de flesta med om.
 
Fredrik skrev:Det kan ha varit en överdrift men grejen är såklart den att om SAS inte är lönsamma någonstans har de inte livets rätt.Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag. Det är inte som att företaget erbjuder en sån fantastisk tjänst. Det gäller för övrigt båda sidor av argumentet.Mediamarkt är precis på väg bort från den svenska marknaden och kommer vara bortglömda inom ett år. Skulle SAS gå i konkurs kommer de också vara bortglömda av allmänheten inom kort. Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.Klicka för att utvidga...
Det som i mina ögon främst blir en försämring skulle vara att det blir svårt att få genomgående biljetter från Sverige om det i huvudsak blir Norwegian och Ryan som tar över flertalet linjer. Om bolaget heter SAS eller något annat är inte viktigt för min del, men att slippa åka på separata biljetter, samt att få möjlighet att samla bonuspoäng till en allians är något jag värdesätter.
 
Fredrik skrev:Det kan ha varit en överdrift men grejen är såklart den att om SAS inte är lönsamma någonstans har de inte livets rätt.Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag. Det är inte som att företaget erbjuder en sån fantastisk tjänst. Det gäller för övrigt båda sidor av argumentet.Mediamarkt är precis på väg bort från den svenska marknaden och kommer vara bortglömda inom ett år. Skulle SAS gå i konkurs kommer de också vara bortglömda av allmänheten inom kort. Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.Klicka för att utvidga...
Det är ganska enkelt - det blir en stor förlust för Sverige utanför Stockholm att inte ha ett lokalt nätverksbolag med fokus på landet. Kommer KLM/LH/BA ta över alla linjer som SAS flyger inom Skandinavien till sin hub? Flyger man ofta är det rätt skönt att ha en bokning till exempel, och ska man då behöva flyga via Amsterdam och man flyger Umeå - Oslo känns det helt iskallt måste jag erkänna, om nu KLM ens tar linjen.



Kvar får vi ett land med mycket sämre infrakstruktur för tjänsteresor och alla städer utanför Stockholm blir mindre intressanta att etablera sig i då de kommer få sämre kommunikationer. Dessutom lär många svenska städer få sämre utbud även till Stockholm då många linjer kan hjälpas till av att det finns en efterfrågan av folk som ska vidare.



Men det är inte bara Sverige utanför Stockholm som påverkas negativt. Vi har som affärsresenärer i Stockholm ett relativt bra utbud till flera städer som möjliggörs över att ett nätverksbolag har hub här och med det de fördelarna som gers såsom status för lounge/fast track/uppgraderingar m.m. Affärsresande kommer helt enkelt bli mer omständigt och vi får ett sämre utbud.



Jag vet att SAS har försämrat sin service och sitt utbud men det är fortfarande ett nätverksbolag som har en större hub i Sthlm vilket man ska vara väldigt tacksam för att man har om man reser mer än till solen någon gång om året. Jämförelsen med mediamarkt är tyvärr helt fel då de konkurrerar med företag som har en identisk produkt, vilket inte är fallet här.
 
Håller helt med om svårigheterna att resa från Sverige. Men den viktigaste aspekten för landet Sverige och svenska företag är att det också blir svårare att åka åt andra hållet. Intresset för utländska investeringar lär minska när det inte går att ta sig till och titta på de platser där investering i en fabrik skall ske eller man dundrar att flytta en regional ledningshub till. I teorin kanske detta inte borde spela så stor roll, men i den verkliga världen är det människor som tar beslut och de påverkas av sina privata preferenser och erfarenheter. Titta bara på hur danskarna alltid (och framgångsrikt) har lyft fram just sina goda förbindelser med övriga världen som ett sätt att få investeringar.
 
DRG skrev:Håller helt med om svårigheterna att resa från Sverige. Men den viktigaste aspekten för landet Sverige och svenska företag är att det också blir svårare att åka åt andra hållet. Intresset för utländska investeringar lär minska när det inte går att ta sig till och titta på de platser där investering i en fabrik skall ske eller man dundrar att flytta en regional ledningshub till. I teorin kanske detta inte borde spela så stor roll, men i den verkliga världen är det människor som tar beslut och de påverkas av sina privata preferenser och erfarenheter. Titta bara på hur danskarna alltid (och framgångsrikt) har lyft fram just sina goda förbindelser med övriga världen som ett sätt att få investeringar.Klicka för att utvidga...
Håller helt med dig i detta. Har många exempel på att man flyttat HK från en mindre ort till närhet av Kastrup, Arlanda eller Landvetter för att man har utländska ägare som tycker det är smidigare att flyga in till orten direkt istället för att köra ex antal mil från det man landat. Om dessa möjligheter försvinner blir det färre etableringar av utländska företag och även investringar i redan utlands ägda bolag.
 
CarlT skrev:Det är ganska enkelt - det blir en stor förlust för Sverige utanför Stockholm att inte ha ett lokalt nätverksbolag med fokus på landet. Kommer KLM/LH/BA ta över alla linjer som SAS flyger inom Skandinavien till sin hub? Flyger man ofta är det rätt skönt att ha en bokning till exempel, och ska man då behöva flyga via Amsterdam och man flyger Umeå - Oslo känns det helt iskallt måste jag erkänna, om nu KLM ens tar linjen.Kvar får vi ett land med mycket sämre infrakstruktur för tjänsteresor och alla städer utanför Stockholm blir mindre intressanta att etablera sig i då de kommer få sämre kommunikationer. Dessutom lär många svenska städer få sämre utbud även till Stockholm då många linjer kan hjälpas till av att det finns en efterfrågan av folk som ska vidare.Men det är inte bara Sverige utanför Stockholm som påverkas negativt. Vi har som affärsresenärer i Stockholm ett relativt bra utbud till flera städer som möjliggörs över att ett nätverksbolag har hub här och med det de fördelarna som gers såsom status för lounge/fast track/uppgraderingar m.m. Affärsresande kommer helt enkelt bli mer omständigt och vi får ett sämre utbud.Jag vet att SAS har försämrat sin service och sitt utbud men det är fortfarande ett nätverksbolag som har en större hub i Sthlm vilket man ska vara väldigt tacksam för att man har om man reser mer än till solen någon gång om året. Jämförelsen med mediamarkt är tyvärr helt fel då de konkurrerar med företag som har en identisk produkt, vilket inte är fallet här.Klicka för att utvidga...
Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.Klicka för att utvidga...
Känner till tre stora koncerner med styrka på över 250 tusen pers globalt och närmare 100 tusen i Norden som föredrar SAS och/eller star alliance i sin policy.
 
Jag håller helt med de sista inläggen här att finns det inga svenska intressen i nya SAS så kommer också vissa inrikes SAS-linjer att läggas ner.

Men BRA kommer säkert agera då som typ de gjorde med Kalmar.

Men även de större inrikeslinjerna kan få reducerad SAS trafik i Norrland och även Göteborg och Malmö (MMX).
 
Cristoffer Cedergren skrev:Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.Klicka för att utvidga...
Du har en skev selektiv bias.
 
Fortsätt med era personangrepp istället för att diskutera sakfrågan, jag bryr mig inte.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.Klicka för att utvidga...
De få jobbresor jag gör sker inte med något av de bolag du nämner då inget av dom flyger på de destinationer jag åker till, och dit är SAS nästan alltid billigast för min del. Mina kollegor som flyger åker nästan uteslutande med SAS, inte för att de är billigast utan för att tidtabell och antal avgångar passar bäst.



Det finns väldigt många som får flyga SAS enligt resepolicy på sina jobb. Att SAS kör mycket charter på sommaren stämmer ju iofs, men det är inget nytt då det varit så flera år och inget som kommit senast eåren.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.Klicka för att utvidga...


Både mitt nuvarande och föregående bolag (industriella automationsföretag) tillät ej resor med dessa alternativ pga oseriösa återbetalningstider/regler (tjänsteresor ändras ofta) eller för att de bäddar in ytterligare avgifter på faktureringstider som är standard inom industri (60 dagar).



Personligen nyttjar jag ofta SAS, lite dyrare biljett men kan ofta motiveras med kortare restider.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.Klicka för att utvidga...
Jag flyger SAS i jobbet när det är snabbast och priset blir inte så stor skillnad när man annars skall lägga till fast-tryck och bagage med Norwegian (förutsatt att man har status). Wizz och Ryan är inte options eftersom de ofta inte trafikerar mina destinationer och dessutom kostar det arbetsgivaren att ha folk strandade i dagar om det blir strul.
 
Intressant o se varför så många här tror så starkt på SAS när det år för år går åt det motsatta. För det första vill jag nämna att SAS har en högre kostnadsstruktur jämfört med konkurrenter som Ryanair. Detta innebära att de har svårigheter att konkurrera på pris och därmed locka tillräckligt med kunder. SAS har högre driftskostnader på grund av mer komplexa rutter, mer omfattande tjänsteutbud ombord och högre personalkostnader, allt detta påverka SAS förmåga att erbjuda attraktiva priser. Sen att vissa reser med SAS i tjänsten är inte något "wow" för om tillräckligt många reste med SAS så hade bolaget inte behövt CH11. Återigen mynnar detta till att SAS är ett statligt bolag och om staten inte hade backat SAS med pengar så hade företaget gått i ........
 
Det är ju märkligt om så många flyger med SAS i jobbet resten av året, när det inte är chartersäsong, att SAS ändå går med förlust då. En ny ägare kommer behöva slakta kostnader rejält. Hej då lounger, fasttrack, gratis sätesval och extra bagage. Jobbigt att tänka på, jag vet, men det finns ingen annan väg.
 
Back
Top