För att förtydliga för de som inte följt med dessa rapporter: de månader som SAS inte lämnar kvartalsrapport, lämnar de en resultatrapport till den domstol i New York som hanterar Chapter 11-processen, och samtidigt ett pressmeddelande om detta med några nyckeltal. Till skillnad från en kvartalsrapport gäller denna rapport hela räkenskapsåret så långt, som för SAS del börjar 1 november. Vill man veta hur det (preliminärt) har gått senaste månaden får man alltså ta skillnaden mellan de två senaste rapporterna. (Med tanke på de stora valutakursrörelserna de senaste månaderna kan det finnas en ganska stor valutaeffekt i de månadssiffror man får fram på detta sätt, därför tror jag det är bäst att se det som ett preliminärt resultat.)
Så
@pswe har gjort denna räkneövning, och tagit skillnaden mellan 1 nov 2022-30 juni 2023 och 1 nov 2022-31 maj 2023, medan DI har redovisat summan 1 nov 2022-30 juni 2023, som inkluderar vinterns och vårens förlust.
Det här är faktiskt första gången sedan 2019 som månads- eller kvartalssiffrorna visar vinst, även om det är preliminära siffror! Senast SAS visade vinst i en
kvartalsrapport var perioden augusti-oktober 2019. I och för sig kan man säga att SAS måste gå med vinst några månader över sommaren för att de ska ha en chans att klara sig, eftersom vinterperioden alltid har färre resenärer...
Månad för månad ser siffrorna ut så här om man tar diffen mellan månadsrapporterna, i MSEK:
Juni - intäkter 4457 (RPK * yield = 3897, kabinfaktor 80,5%), resultat +161
Maj - intäkter 3836 (RPK * yield = 3146, kabinfaktor 77,1%), resultat -694
Apr - intäkter 3334 (RPK * yield = 2607, kabinfaktor 75,8%), resultat -227
Mars - intäkter 3145 (RPK * yield = 2459, kabinfaktor 75,7%), resultat -406
Feb - intäkter 2476 (RPK * yield = 1959, kabinfaktor 70,8%), resultat -892
Jan - intäkter 2427 (RPK * yield = 1898, kabinfaktor 67,5%), resultat -1230
Dec 2022 - intäkter 2617 (RPK * yield = 2003, kabinfaktor 71,7%), resultat -975
Nov 2022 - intäkter 2852 (RPK * yield = 2256, kabinfaktor 68,7%), resultat -504
Man kan se att månadssiffrorna för resultatet svänger lite mer än man kunde förvänta sig enbart av intäkterna och kabinfaktorn. Ovan har jag också inkluderat en annan intäktssiffra "RPK * yield" som man kan få genom det månatliga trafiktalen genom att multiplicera RPK (antal betalda passagerarkilometer) med yield (betalt per RPK). Det är alltså SAS ungefärliga passagerarintäkter för månaden, minus "kringförsäljning", och exklusive fraktintäkter, försäljning av Eurobonuspoäng till banker och annat.
Spring nu inte och köp SAS-aktier enbart för att de visar en månadsvinst. Om den pågående kapitalanskaffningen lyckas innebär det fortfarande en lika massiv utspädning av befintliga aktieägares andel i SAS, som det som sagts tidigare.