Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

hco

Medlem
Perfekt, då får man ju ett värde i de aktier man har kvar! Annars har jag sett mitt återstående innehav mest som en rolig souvenir från svunna tider....
Vi kan dela med de piloter som också är aktieägare. Det är oke.

Anko får bara komma in om han ber snällt (han har väl inga aktier..?) =P

Får ta upp det på nästa stämma.
 

maswan

Medlem
Siffrorna lär ju dessutom se rejält annorlunda ut på utgiftssidan när/om SAS kommer ut ur rekonstruktionen. Alla omförhandlade leasingavtal, ändrade skulder, etc applicerar väl först från dagen när rekonstruktionen är klar? Eller så misslyckas rekonstruktionen, och även då ser utgifter och intäkter rätt annorlunda ut.
 

Tomas E

Medlem
Siffrorna lär ju dessutom se rejält annorlunda ut på utgiftssidan när/om SAS kommer ut ur rekonstruktionen. Alla omförhandlade leasingavtal, ändrade skulder, etc applicerar väl först från dagen när rekonstruktionen är klar?
En bra fråga, tror inte det, utan att ändringar i avtal träder i kraft löpande efter en mängd separata förhandlingar. Säker är jag däremot inte, för leasingavtal m.m. är inte offentliga. Men som bekant har enstaka leasingbolag redan tagit några flygplan och sagt ajöss. SAS Connect och SAS Link (som ska vara billigare i drift än SAS Scandinavia) står också för en successivt ökande andel av flygningarna i takt med att nya A320neo placeras hos Connect och bättre begagnade E195 hos Connect, samt CAE får tag på personal. All kostnadsminskning är en del av rekonstruktionen, som bygger på att SAS ska ha kvar en verksamhet som bär sig och som inte ser ut att omedelbart gå i konkurs.

Det som händer när rekonstruktionen är någorlunda klar är att själva konkursskyddet (som är det förklarande amerikanska begreppet för Chapter 11) upphör, så då måste SAS kunna betala sina löpande räkningar. Då upphör också behovet att få godkännande av domstolen för olika beslut, och då kommer vi inte längre att få några månadssiffror gällande ekonomin, utan bara kvartalssiffror. Men de månatliga trafiktalen säger också en hel del.

Så det finns knappast någon stor kostnadsminskning per månad som plötsligt träder i kraft när SAS slutar att lyda under Chapter 11. Däremot kan kapitaltillskott i höst (efter den pågående "budgivningen") minska räntekostnaderna, om vissa lån kan lösas, t.ex. bryggfinansieringen ("debtor-in-possession"-lån) från gamfonden Apollo om 350 miljoner USD. (SAS har avstått från att använda andra halvan om ytterligare 350 miljoner.) När det tecknades angavs DIP-lånet ligga på SOFR + 9% (förutom vissa andra avgifter), vilket just nu är 14%.
 
Last edited:

maswan

Medlem
En bra fråga, tror inte det, utan att ändringar i avtal träder i kraft löpande efter en mängd separata förhandlingar. Säker är jag däremot inte, för leasingavtal m.m. är inte offentliga. Men som bekant har enstaka leasingbolag redan tagit några flygplan och sagt ajöss. SAS Connect och SAS Link (som ska vara billigare i drift än SAS Scandinavia) står också för en successivt ökande andel av flygningarna i takt med att nya A320neo placeras hos Connect och bättre begagnade E195 hos Connect, samt CAE får tag på personal. All kostnadsminskning är en del av rekonstruktionen, som bygger på att SAS ska ha kvar en verksamhet som bär sig och som inte ser ut att omedelbart gå i konkurs.

OK, jag hade något vagt minne av att förhandlingarna med de som SAS var skyldiga pengar, dvs långivare, leasingbolag, etc låg i ett "inget är klart förrän allt är klart", men jag kan ha helt missuppfattat det också.
 

intuition

Medlem
Helt utan insikt i det här falet så kan jag tänka sig att en leverantör säger "OK, vi kan tänka oss att förändra avtalen på det här sättet, men vi kräver att få reda på hur förhandlingarna går med de andra, innan vi slutligen gör förändringen".

En leverantör/kreditgivare vill ju knappast subventionera de andra leverantörerna/kreditgivarna.
 

WF789

Medlem
Siffrorna lär ju dessutom se rejält annorlunda ut på utgiftssidan när/om SAS kommer ut ur rekonstruktionen. Alla omförhandlade leasingavtal, ändrade skulder, etc applicerar väl först från dagen när rekonstruktionen är klar? Eller så misslyckas rekonstruktionen, och även då ser utgifter och intäkter rätt annorlunda ut.

Ganske sikker på at du har rett når det gjelder leasingkostnader. Vet ikke for de andre punktene
 

Tomas E

Medlem
Vill ha ännu mer tid eller är detta gammal info som släpat?
Verkar vara ny info men inte ändrad tidplan för processen fram till bud från nya investerare 18 sep (eller 25 sep om det blir auktion).
Istället är det en tidsplan med diverse steg som sker efter 18 sep, och som innebär att Chapter 11-processen kan fortsätta längre än tidigare antagit, med ny Ch 11-plan 8 nov och accept från kreditgivare för planen till 8 jan. Denna begäran avgörs av domaren 16 aug.
SAS försöker tydligen få till ett budförfarande mellan intresserade investerare, d.v.s. ge Apollo Global Management konkurrens.

Edit: E24 anger också att amerikanska Apollo har gett upp tanken på att kunna äga mer än 50% av SAS aktier (och citerar en paywall-artikel i Berlingske Tidene), d.v.s. de har upptäckt att EU-reglerna faktiskt gäller. Det enda märkliga är väl att de någonsin trodde något annat.
 
Last edited:

infosky

Medlem
Verkar vara ny info men inte ändrad tidplan för processen fram till bud från nya investerare 18 sep (eller 25 sep om det blir auktion).
Istället är det en tidsplan med diverse steg som sker efter 18 sep, och som innebär att Chapter 11-processen kan fortsätta längre än tidigare antagit, med ny Ch 11-plan 8 nov och accept från kreditgivare för planen till 8 jan. Denna begäran avgörs av domaren 16 aug.
SAS försöker tydligen få till ett budförfarande mellan intresserade investerare, d.v.s. ge Apollo Global Management konkurrens.

Edit: E24 anger också att amerikanska Apollo har gett upp tanken på att kunna äga mer än 50% av SAS aktier (och citerar en paywall-artikel i Berlingske Tidene), d.v.s. de har upptäckt att EU-reglerna faktiskt gäller. Det enda märkliga är väl att de någonsin trodde något annat.

Finns också intervju med tidigare SAS-chefen, ”Wallenbergarna sviker bolaget”, säger han till Di Weekend.

 
Toppen