mha321
Medlem
Perfekt, då får man ju ett värde i de aktier man har kvar! Annars har jag sett mitt återstående innehav mest som en rolig souvenir från svunna tider....Aktionærene kan vel også få eget toilet ombord?
Perfekt, då får man ju ett värde i de aktier man har kvar! Annars har jag sett mitt återstående innehav mest som en rolig souvenir från svunna tider....Aktionærene kan vel også få eget toilet ombord?
Vi kan dela med de piloter som också är aktieägare. Det är oke.Perfekt, då får man ju ett värde i de aktier man har kvar! Annars har jag sett mitt återstående innehav mest som en rolig souvenir från svunna tider....
En bra fråga, tror inte det, utan att ändringar i avtal träder i kraft löpande efter en mängd separata förhandlingar. Säker är jag däremot inte, för leasingavtal m.m. är inte offentliga. Men som bekant har enstaka leasingbolag redan tagit några flygplan och sagt ajöss. SAS Connect och SAS Link (som ska vara billigare i drift än SAS Scandinavia) står också för en successivt ökande andel av flygningarna i takt med att nya A320neo placeras hos Connect och bättre begagnade E195 hos Connect, samt CAE får tag på personal. All kostnadsminskning är en del av rekonstruktionen, som bygger på att SAS ska ha kvar en verksamhet som bär sig och som inte ser ut att omedelbart gå i konkurs.Siffrorna lär ju dessutom se rejält annorlunda ut på utgiftssidan när/om SAS kommer ut ur rekonstruktionen. Alla omförhandlade leasingavtal, ändrade skulder, etc applicerar väl först från dagen när rekonstruktionen är klar?
En bra fråga, tror inte det, utan att ändringar i avtal träder i kraft löpande efter en mängd separata förhandlingar. Säker är jag däremot inte, för leasingavtal m.m. är inte offentliga. Men som bekant har enstaka leasingbolag redan tagit några flygplan och sagt ajöss. SAS Connect och SAS Link (som ska vara billigare i drift än SAS Scandinavia) står också för en successivt ökande andel av flygningarna i takt med att nya A320neo placeras hos Connect och bättre begagnade E195 hos Connect, samt CAE får tag på personal. All kostnadsminskning är en del av rekonstruktionen, som bygger på att SAS ska ha kvar en verksamhet som bär sig och som inte ser ut att omedelbart gå i konkurs.
Siffrorna lär ju dessutom se rejält annorlunda ut på utgiftssidan när/om SAS kommer ut ur rekonstruktionen. Alla omförhandlade leasingavtal, ändrade skulder, etc applicerar väl först från dagen när rekonstruktionen är klar? Eller så misslyckas rekonstruktionen, och även då ser utgifter och intäkter rätt annorlunda ut.
Verkar vara ny info men inte ändrad tidplan för processen fram till bud från nya investerare 18 sep (eller 25 sep om det blir auktion).Vill ha ännu mer tid eller är detta gammal info som släpat?
SAS: Vi har kontaktat hundratals investerare
Flygbolaget SAS ber om mer tid från en amerikansk domstol för att lägga fram sin räddningsplan. Om den inte godkänns, kan en konkursprocess i Sverige bli nödvändig. Det rapporterar norska Aftenposten och E24.borsvarlden.com
Verkar vara ny info men inte ändrad tidplan för processen fram till bud från nya investerare 18 sep (eller 25 sep om det blir auktion).
Istället är det en tidsplan med diverse steg som sker efter 18 sep, och som innebär att Chapter 11-processen kan fortsätta längre än tidigare antagit, med ny Ch 11-plan 8 nov och accept från kreditgivare för planen till 8 jan. Denna begäran avgörs av domaren 16 aug.SAS har kontaktet hundrevis av investorer. Men trenger enda mer tid for å legge frem sin redningsplan.
SAS ber domstolen i USA om utsatt frist til å legge frem sin redningsplan. Det kan også bli nødvendig med en egen konkursbehandling i Sverige.e24.no
SAS försöker tydligen få till ett budförfarande mellan intresserade investerare, d.v.s. ge Apollo Global Management konkurrens.
Edit: E24 anger också att amerikanska Apollo har gett upp tanken på att kunna äga mer än 50% av SAS aktier (och citerar en paywall-artikel i Berlingske Tidene), d.v.s. de har upptäckt att EU-reglerna faktiskt gäller. Det enda märkliga är väl att de någonsin trodde något annat.