Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

fcx

Medlem
Blir intressant att se hur DI och deras Danska bankanalytiker ska vinkla detta.

Plusresultat för SAS i juni, ca MSEK 170.
Kassaflödet plus ca en halv miljard.

Screenshot_20230726-090247.png
 

Tomas E

Medlem
Blir intressant att se hur DI och deras Danska bankanalytiker ska vinkla detta.

Plusresultat för SAS i juni, ca MSEK 170.
Kassaflödet plus ca en halv miljard.

För att förtydliga för de som inte följt med dessa rapporter: de månader som SAS inte lämnar kvartalsrapport, lämnar de en resultatrapport till den domstol i New York som hanterar Chapter 11-processen, och samtidigt ett pressmeddelande om detta med några nyckeltal. Till skillnad från en kvartalsrapport gäller denna rapport hela räkenskapsåret så långt, som för SAS del börjar 1 november. Vill man veta hur det (preliminärt) har gått senaste månaden får man alltså ta skillnaden mellan de två senaste rapporterna. (Med tanke på de stora valutakursrörelserna de senaste månaderna kan det finnas en ganska stor valutaeffekt i de månadssiffror man får fram på detta sätt, därför tror jag det är bäst att se det som ett preliminärt resultat.)

@pswe har gjort denna räkneövning, och tagit skillnaden mellan 1 nov 2022-30 juni 2023 och 1 nov 2022-31 maj 2023, medan DI har redovisat summan 1 nov 2022-30 juni 2023, som inkluderar vinterns och vårens förlust. :)

Det här är faktiskt första gången sedan 2019 som månads- eller kvartalssiffrorna visar vinst, även om det är preliminära siffror! Senast SAS visade vinst i en kvartalsrapport var perioden augusti-oktober 2019. I och för sig kan man säga att SAS måste gå med vinst några månader över sommaren för att de ska ha en chans att klara sig, eftersom vinterperioden alltid har färre resenärer...

Månad för månad ser siffrorna ut så här om man tar diffen mellan månadsrapporterna, i MSEK:

Juni - intäkter 4457 (RPK * yield = 3897, kabinfaktor 80,5%), resultat +161
Maj - intäkter 3836 (RPK * yield = 3146, kabinfaktor 77,1%), resultat -694
Apr - intäkter 3334 (RPK * yield = 2607, kabinfaktor 75,8%), resultat -227
Mars - intäkter 3145 (RPK * yield = 2459, kabinfaktor 75,7%), resultat -406
Feb - intäkter 2476 (RPK * yield = 1959, kabinfaktor 70,8%), resultat -892
Jan - intäkter 2427 (RPK * yield = 1898, kabinfaktor 67,5%), resultat -1230
Dec 2022 - intäkter 2617 (RPK * yield = 2003, kabinfaktor 71,7%), resultat -975
Nov 2022 - intäkter 2852 (RPK * yield = 2256, kabinfaktor 68,7%), resultat -504

Man kan se att månadssiffrorna för resultatet svänger lite mer än man kunde förvänta sig enbart av intäkterna och kabinfaktorn. Ovan har jag också inkluderat en annan intäktssiffra "RPK * yield" som man kan få genom det månatliga trafiktalen genom att multiplicera RPK (antal betalda passagerarkilometer) med yield (betalt per RPK). Det är alltså SAS ungefärliga passagerarintäkter för månaden, minus "kringförsäljning", och exklusive fraktintäkter, försäljning av Eurobonuspoäng till banker och annat.

Spring nu inte och köp SAS-aktier enbart för att de visar en månadsvinst. Om den pågående kapitalanskaffningen lyckas innebär det fortfarande en lika massiv utspädning av befintliga aktieägares andel i SAS, som det som sagts tidigare.
 

pep

Medlem
Fra dr.dk i morges:

SAS tjener penge igen af Jakob Høstrup

Onsdag morgen kan man formentlig høre et lettelsens suk på direktionsgangene hos luftfartsselskabet SAS. Selskabets salgstal for juni viser nemlig, at selskabet for første gang siden fjerde kvartal 2019 tjente penge. Isoleret set lød indtjeningen på 161 millioner svenske kroner i juni. Det svarer til knap105 millioner danske kroner.

Ifølge aktieanalysechef hos Sydbank Jacob Pedersen så markerer resultatet en milepæl for SAS.- Overskuddet er tilmed ikke skabt af en eller anden kunstig valutakursmedvind. Det er rent faktisk, fordi SAS har haft almindelig og helt grundlæggende indtjening, siger Jacob Pedersen. Man skal dog slå koldt vand i blodet, inden man bliver alt for begejstret for resultaterne i juni, mener Jacob Pedersen. - Juni og juli er med afstand de største måneder rent indtægtsmæssigt for SAS. Så de luftfartsselskaber, der ikke kan tjene penge lige nu, overlever ikke, siger Jacob Pedersen.

Der er dog et langt stykke vej til at indhente det tab, som SAS har haft i deres nuværende regnskabsår, der startede i november 2022. Fra 1. november til og med juni har SAS sammenlagt tabt næsten 4,8 milliarder svenske kroner. Det svarer til 3,1 milliader danske kroner.
 

Sir Lemon

Medlem
För att förtydliga för de som inte följt med dessa rapporter: de månader som SAS inte lämnar kvartalsrapport, lämnar de en resultatrapport till den domstol i New York som hanterar Chapter 11-processen, och samtidigt ett pressmeddelande om detta med några nyckeltal. Till skillnad från en kvartalsrapport gäller denna rapport hela räkenskapsåret så långt, som för SAS del börjar 1 november. Vill man veta hur det (preliminärt) har gått senaste månaden får man alltså ta skillnaden mellan de två senaste rapporterna. (Med tanke på de stora valutakursrörelserna de senaste månaderna kan det finnas en ganska stor valutaeffekt i de månadssiffror man får fram på detta sätt, därför tror jag det är bäst att se det som ett preliminärt resultat.)

@pswe har gjort denna räkneövning, och tagit skillnaden mellan 1 nov 2022-30 juni 2023 och 1 nov 2022-31 maj 2023, medan DI har redovisat summan 1 nov 2022-30 juni 2023, som inkluderar vinterns och vårens förlust. :)

Det här är faktiskt första gången sedan 2019 som månads- eller kvartalssiffrorna visar vinst, även om det är preliminära siffror! Senast SAS visade vinst i en kvartalsrapport var perioden augusti-oktober 2019. I och för sig kan man säga att SAS måste gå med vinst några månader över sommaren för att de ska ha en chans att klara sig, eftersom vinterperioden alltid har färre resenärer...

Månad för månad ser siffrorna ut så här om man tar diffen mellan månadsrapporterna, i MSEK:

Juni - intäkter 4457 (RPK * yield = 3897, kabinfaktor 80,5%), resultat +161
Maj - intäkter 3836 (RPK * yield = 3146, kabinfaktor 77,1%), resultat -694
Apr - intäkter 3334 (RPK * yield = 2607, kabinfaktor 75,8%), resultat -227
Mars - intäkter 3145 (RPK * yield = 2459, kabinfaktor 75,7%), resultat -406
Feb - intäkter 2476 (RPK * yield = 1959, kabinfaktor 70,8%), resultat -892
Jan - intäkter 2427 (RPK * yield = 1898, kabinfaktor 67,5%), resultat -1230
Dec 2022 - intäkter 2617 (RPK * yield = 2003, kabinfaktor 71,7%), resultat -975
Nov 2022 - intäkter 2852 (RPK * yield = 2256, kabinfaktor 68,7%), resultat -504

Man kan se att månadssiffrorna för resultatet svänger lite mer än man kunde förvänta sig enbart av intäkterna och kabinfaktorn. Ovan har jag också inkluderat en annan intäktssiffra "RPK * yield" som man kan få genom det månatliga trafiktalen genom att multiplicera RPK (antal betalda passagerarkilometer) med yield (betalt per RPK). Det är alltså SAS ungefärliga passagerarintäkter för månaden, minus "kringförsäljning", och exklusive fraktintäkter, försäljning av Eurobonuspoäng till banker och annat.

Spring nu inte och köp SAS-aktier enbart för att de visar en månadsvinst. Om den pågående kapitalanskaffningen lyckas innebär det fortfarande en lika massiv utspädning av befintliga aktieägares andel i SAS, som det som sagts tidigare.
Tack för bra analys! :)
 

HCas

Medlem
Kul att det blir en nyhet av att ett börsnoterat bolag går med vinst (!) en enskild månad, det säger väl allt om vilket skick SAS är i. De företag jag äger aktier i redovisar vanligen vinst varje månad ;)

Och om det nu är vinsterna under sommaren som ska täcka upp för att man går med förlust resten av året så framgår det ju tydligt av @Tomas E :s sammanställning att man har en mycket lång väg kvar.
 

eddo

Medlem
Tack @Tomas E för en intressant sammanställning. Nej, att gå och köpa aktier i ett företag för att de, för ovanlighetens skull, visar vinst en månad ska man nog hålla sig borta ifrån. ;) Men inget förvånar en längre...
 
Toppen