SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Hachans skrev:Ja och åtminstone Ryanair har tränat sig på svensk inrikestrafik. Tar nog ungefär tio minuter från det att ett konkursbesked kommer från SAS tills Ryanair har trollat fram ett inrikesnät.Klicka för att utvidga...
Några linjer fler än idag lär det bli definitivt. Men tunna linjer är de knappast intresserade av, möjligen någon enstaka avgång per vecka. Ett heltäckande inrikesnät från Ryan känns osannolikt.



Men en uppdelning mellan Ryan på de större linjerna och tex bra expanderande på de tunna linjerna är väl rätt sannolik.
 
mha321 skrev:Några linjer fler än idag lär det bli definitivt. Men tunna linjer är de knappast intresserade av, möjligen någon enstaka avgång per vecka. Ett heltäckande inrikesnät från Ryan känns osannolikt.Men en uppdelning mellan Ryan på de större linjerna och tex bra expanderande på de tunna linjerna är väl rätt sannolik.Klicka för att utvidga...


Tror de kniper SAS lägen ungefär rakt av med kanske vissa justeringar. Det är ju linjer som SAS trafikerar marknadsmässigt. Den upphandlade trafiken kanske ökar också på de linjer som inte bär sig, där lär vi inte se Ryan.
 
Hachans skrev:Kommer konkurrensmyndigheter att godkänna ett sånt uppköp om de redan köpt upp ITA? Kan det bli för stort?Klicka för att utvidga...
För stort på vilken marknad? Det känns som att det är en god bit kvar innan Lufthansa har en dominerande position i Europeiskt flyg som helhet, även med ITA, TAP, och SAS. Bara AFKLM och IAG borde räcka till, och LCC:erna ligger utöver det. Eller är flyg mellan Skandinavien och Tyskland en nisch som myndigheterna bryr sig i?
 
Lufthansa äger Brussels, Swiss, Austrian, Air Dolomito och Eurowings. Utöver det stora på både cargo och teknik (Lufthansa Technik). Med ITA blir det näst störst i EU väl efter Ryan?
 
942be2b3-793b-4006-9fdd-dd55acfa829a-png.142689
 


En sån här bild illustrerar rätt bra hur detta forum trots allt är lite av en bubbla. De flesta av oss skulle inte tänka tanken att flyga med RyanAir, EasyJet eller Wizz om det inte gjordes under hot av att få våra fastTrack privilegier indragna.



För den stora massan så är dock dessa flygbolag första alternativen och kan inte ens tänka sig att betala de där extra tusenlapparna för vad de upplever som marginella fördelar.
 
JacobGBG skrev:En sån här bild illustrerar rätt bra hur detta forum trots allt är lite av en bubbla. De flesta av oss skulle inte tänka tanken att flyga med RyanAir, EasyJet eller Wizz om det inte gjordes under hot av att få våra fastTrack privilegier indragna.För den stora massan så är dock dessa flygbolag första alternativen och kan inte ens tänka sig att betala de där extra tusenlapparna för vad de upplever som marginella fördelar.Klicka för att utvidga...
Bra poäng, otroligt förvånad att Turkish är så stora också, samt Vueling större än Air France.. what!



När tar budget-flygen över longhaul?
 
JacobGBG skrev:En sån här bild illustrerar rätt bra hur detta forum trots allt är lite av en bubbla. De flesta av oss skulle inte tänka tanken att flyga med RyanAir, EasyJet eller Wizz om det inte gjordes under hot av att få våra fastTrack privilegier indragna.För den stora massan så är dock dessa flygbolag första alternativen och kan inte ens tänka sig att betala de där extra tusenlapparna för vad de upplever som marginella fördelar.Klicka för att utvidga...
Det beror på när man bokar. Tre månader innan kanske Ryan är billigast, men några veckor i förväg brukar det vara tvärtom när man väger in bagage och andra extrakostnader.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Lufthansa äger Brussels, Swiss, Austrian, Air Dolomito och Eurowings. Utöver det stora på både cargo och teknik (Lufthansa Technik). Med ITA blir det näst störst i EU väl efter Ryan?Klicka för att utvidga...
Och för att bli problem för konkurrensmyndigheterna ska de väl upp nånstans i en tredjedel av marknaden eller mer, inte 10-15%?
 
JacobGBG skrev:En sån här bild illustrerar rätt bra hur detta forum trots allt är lite av en bubbla. De flesta av oss skulle inte tänka tanken att flyga med RyanAir, EasyJet eller Wizz om det inte gjordes under hot av att få våra fastTrack privilegier indragna.För den stora massan så är dock dessa flygbolag första alternativen och kan inte ens tänka sig att betala de där extra tusenlapparna för vad de upplever som marginella fördelar.Klicka för att utvidga...


Även om jag inte gör det ofta så har jag inget emot att boka en billig LCC biljett. Jag vill helst betala så lite som möjligt. Ofta är det med poäng men annars funkar Ryan också.
 
Skillnaden mellan SAS och LCC har ju nästintill plånats ut i vissa fall. Det är en sak om Ryanair innebär att flyga Skavsta-Frankfurt Hahn med avgång 06:30 eller 23:15 komplett med högljudd försäljning av scratchcards och elektroniska cigg, men skillnaden i upplevelse mellan billigaste SAS Go och Ryan på en rutt som Arlanda-Sturup är väl däremot närmast 0 idag?
 
HCas skrev:Skillnaden mellan SAS och LCC har ju nästintill plånats ut i vissa fall. Det är en sak om Ryanair innebär att flyga Skavsta-Frankfurt Hahn med avgång 06:30 eller 23:15 komplett med högljudd försäljning av scratchcards och elektroniska cigg, men skillnaden i upplevelse mellan billigaste SAS Go och Ryan på en rutt som Arlanda-Sturup är väl däremot närmast 0 idag?Klicka för att utvidga...


Nej, det är stor skillnad. Ungefär 2400kr skillnad.



Sambon behövde åka till Stockholm från Malmö vilket hon kom på dagen innan. SAS skulle ha ungefär 2500kr. Ryan 75kr. Hon kostade på sig säte för 25 spänn också.



Det finns ingen polarrulle värd 2400kr.
 
Hachans skrev:Nej, det är stor skillnad. Ungefär 2400kr skillnad.Sambon behövde åka till Stockholm från Malmö vilket hon kom på dagen innan. SAS skulle ha ungefär 2500kr. Ryan 75kr. Hon kostade på sig säte för 25 spänn också.Det finns ingen polarrulle värd 2400kr.Klicka för att utvidga...
Nä precis haha, med den prisskillnaden kan jag till och med leva med att de försöker kränga lite lotter ombord.
 
HCas skrev:Nä precis haha, med den prisskillnaden kan jag till och med leva med att de försöker kränga lite lotter ombord.Klicka för att utvidga...


Man kan till och med köpa fika ombord. Köpte chips och dricka, halva priset mot SAS koncept. Det kändes nästan rimligt!
 
Hachans skrev:Man kan till och med köpa fika ombord. Köpte chips och dricka, halva priset mot SAS koncept. Det kändes nästan rimligt!Klicka för att utvidga...
Flög samma sträcka med Ryan, första gången. Billigt, nytt plan, glad och trevlig crew, landade i tid. Att det sen inte går att fälla stolarna, hemsk färgsättning får man ta.
 
Gweilo_2 skrev:Flög samma sträcka med Ryan, första gången. Billigt, nytt plan, glad och trevlig crew, landade i tid. Att det sen inte går att fälla stolarna, hemsk färgsättning får man ta.Klicka för att utvidga...
jag har också testat Ryan. Jag hade ett mittsäte men sen kom en kille och undrade ifall han fick byta med mig så han fick sitta bredvid sin kompis. Jag fick ta över hans fönsterplats vid nödutgången.



För så lågt pris har jag inga bekymmer med eventuell olägenhet ombord.



Jag har synpunkter på diverse inköp av arbetskraft via byråer och så vidare men det är inte så att SAS är oskyldiga.
 
Fredrik skrev:jag har också testat Ryan. Jag hade ett mittsäte men sen kom en kille och undrade ifall han fick byta med mig så han fick sitta bredvid sin kompis. Jag fick ta över hans fönsterplats vid nödutgången.För så lågt pris har jag inga bekymmer med eventuell olägenhet ombord.Jag har synpunkter på diverse inköp av arbetskraft via byråer och så vidare men det är inte så att SAS är oskyldiga.Klicka för att utvidga...


Nä, sen SAS började med samma skit så har det argumentet försvunnit.
 
maswan skrev:Och för att bli problem för konkurrensmyndigheterna ska de väl upp nånstans i en tredjedel av marknaden eller mer, inte 10-15%?Klicka för att utvidga...
Jag tror inte att EU har satt en särskild nivå. Ett uppköp måste anmälas till EU som sedan gör en bedömning från fall till fall.

Det jag tycker är mest slående med tabellen ovan är att SAS är så pass stora. Jag visste t ex inte att de är större än KLM. Just därför så tror inte jag att det är helt självklart att Lufthansa får ta över SAS.
 
Back
Top