Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

En sån här bild illustrerar rätt bra hur detta forum trots allt är lite av en bubbla. De flesta av oss skulle inte tänka tanken att flyga med RyanAir, EasyJet eller Wizz om det inte gjordes under hot av att få våra fastTrack privilegier indragna.

För den stora massan så är dock dessa flygbolag första alternativen och kan inte ens tänka sig att betala de där extra tusenlapparna för vad de upplever som marginella fördelar.

Även om jag inte gör det ofta så har jag inget emot att boka en billig LCC biljett. Jag vill helst betala så lite som möjligt. Ofta är det med poäng men annars funkar Ryan också.

• Gilla
Reactions: hco
Skillnaden mellan SAS och LCC har ju nästintill plånats ut i vissa fall. Det är en sak om Ryanair innebär att flyga Skavsta-Frankfurt Hahn med avgång 06:30 eller 23:15 komplett med högljudd försäljning av scratchcards och elektroniska cigg, men skillnaden i upplevelse mellan billigaste SAS Go och Ryan på en rutt som Arlanda-Sturup är väl däremot närmast 0 idag?

Skillnaden mellan SAS och LCC har ju nästintill plånats ut i vissa fall. Det är en sak om Ryanair innebär att flyga Skavsta-Frankfurt Hahn med avgång 06:30 eller 23:15 komplett med högljudd försäljning av scratchcards och elektroniska cigg, men skillnaden i upplevelse mellan billigaste SAS Go och Ryan på en rutt som Arlanda-Sturup är väl däremot närmast 0 idag?

Nej, det är stor skillnad. Ungefär 2400kr skillnad.

Sambon behövde åka till Stockholm från Malmö vilket hon kom på dagen innan. SAS skulle ha ungefär 2500kr. Ryan 75kr. Hon kostade på sig säte för 25 spänn också.

Det finns ingen polarrulle värd 2400kr.

Nej, det är stor skillnad. Ungefär 2400kr skillnad.

Sambon behövde åka till Stockholm från Malmö vilket hon kom på dagen innan. SAS skulle ha ungefär 2500kr. Ryan 75kr. Hon kostade på sig säte för 25 spänn också.

Det finns ingen polarrulle värd 2400kr.
Nä precis haha, med den prisskillnaden kan jag till och med leva med att de försöker kränga lite lotter ombord.

Man kan till och med köpa fika ombord. Köpte chips och dricka, halva priset mot SAS koncept. Det kändes nästan rimligt!
Flög samma sträcka med Ryan, första gången. Billigt, nytt plan, glad och trevlig crew, landade i tid. Att det sen inte går att fälla stolarna, hemsk färgsättning får man ta.

Flög samma sträcka med Ryan, första gången. Billigt, nytt plan, glad och trevlig crew, landade i tid. Att det sen inte går att fälla stolarna, hemsk färgsättning får man ta.
jag har också testat Ryan. Jag hade ett mittsäte men sen kom en kille och undrade ifall han fick byta med mig så han fick sitta bredvid sin kompis. Jag fick ta över hans fönsterplats vid nödutgången.

För så lågt pris har jag inga bekymmer med eventuell olägenhet ombord.

Jag har synpunkter på diverse inköp av arbetskraft via byråer och så vidare men det är inte så att SAS är oskyldiga.

jag har också testat Ryan. Jag hade ett mittsäte men sen kom en kille och undrade ifall han fick byta med mig så han fick sitta bredvid sin kompis. Jag fick ta över hans fönsterplats vid nödutgången.

För så lågt pris har jag inga bekymmer med eventuell olägenhet ombord.

Jag har synpunkter på diverse inköp av arbetskraft via byråer och så vidare men det är inte så att SAS är oskyldiga.

Nä, sen SAS började med samma skit så har det argumentet försvunnit.

Och för att bli problem för konkurrensmyndigheterna ska de väl upp nånstans i en tredjedel av marknaden eller mer, inte 10-15%?
Jag tror inte att EU har satt en särskild nivå. Ett uppköp måste anmälas till EU som sedan gör en bedömning från fall till fall.
Det jag tycker är mest slående med tabellen ovan är att SAS är så pass stora. Jag visste t ex inte att de är större än KLM. Just därför så tror inte jag att det är helt självklart att Lufthansa får ta över SAS.

Toppen