Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Visst skulle ARN-FRA ha dålig konkurrens men å andra sidan har jag svårt att se att något annat bolag skulle ha något större intresse av att ge sig in i större utsträckning för att plocka några point to point.
Just därför som regelverket finns, behövs och behöver efterlevas.

Hört på flygbussen av 2 canincrew som tjattrade nonstop i 60 minuter. Ingen av dom arbetade på SAS utan hos charterbolag.

”Jag känner en kille som ska vara med och starta upp SAS Link i Stockholm”

För övrigt så skulle den ena sjukskriva sig på sin standby 13-17 på midsommar. Och på TUI får man nu ha synliga tatueringar och piercingar, vilket den andra tyckte var Nice för då slapp hon ha svarta strumpbyxor på sig. Novair har bara 1 helt plan (av totalt 2). Robert som ringer ut dom som är på standby är en riktigt skön typ, han och den ena vibar bra. På sas kan man få jobba 4 timmar, men på bolaget där den ena är anställd jobbar man minst 10 timmar. Han hade även sökt hos SAS, och sedan upptäckt att det var SAS Connect. Sen andra upprepade flera gånger att BRA nu rekryterar och att dom inte har något avtal.

Jag är helt slut i öronen. :)

Hört på flygbussen av 2 canincrew som tjattrade nonstop i 60 minuter. Ingen av dom arbetade på SAS utan hos charterbolag.

”Jag känner en kille som ska vara med och starta upp SAS Link i Stockholm”

För övrigt så skulle den ena sjukskriva sig på sin standby 13-17 på midsommar. Och på TUI får man nu ha synliga tatueringar och piercingar, vilket den andra tyckte var Nice för då slapp hon ha svarta strumpbyxor på sig. Novair har bara 1 helt plan (av totalt 2). Robert som ringer ut dom som är på standby är en riktigt skön typ, han och den ena vibar bra. På sas kan man få jobba 4 timmar, men på bolaget där den ena är anställd jobbar man minst 10 timmar. Han hade även sökt hos SAS, och sedan upptäckt att det var SAS Connect. Sen andra upprepade flera gånger att BRA nu rekryterar och att dom inte har något avtal.

Jag är helt slut i öronen. :)
Jag är bara nyfiken vad canincrew gör :)

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur SAS vill minska sina kostnader.

Bakgrund:
För många år sedan fanns det ett avtal som heter 3-2-2 avtalet, vilket var framförhandlat av facken.
Detta innebar att x-personer från ARN/OSL måste vara med på långlinjerna från CPH.
Konsekvens var:
Dåligt utnyttjande av personal som flög passiva ner till CPH ibland dagen innan avresa och vila i CPH innan avresa hem.
Ökade kostnader för hotell och traktamente, etc..
Det tog många år att få bort detta avtal för CC och för FD finns den kvar som en variant och kostnaden låg på många hundratals miljoner.

Nutid för CC under CH-11:
Åter igen flyger ett antal CC från OSL och ARN långlinjer från CPH, ibland hela besättningar från OSL.
Då det då saknas CC från OSL/ARN måste CPH CC ställa upp istället.
Så nu har SAS CC från OSL/ARN boende på hotell i Kastrup och CC från CPH boende hotell runt om i Norge och i Sverige.
Även om SAS har bra priser på hotell, men det är ökade kostnader för dem och för deras traktamenten.
Gladast är nog hotellägarna...!

För mig låter det helt galet, men det kan finnas nog en orsak som jag inte vet/förstår.
(Som minoritetsägare skall jag väl bara vara "tyst")

I dagsläget är det bara mainland som kör longhaul och den gruppen är ju minskande i antal. Det finns heller ingen connect-bas i Oslo. Tyvärr kan de inte operera varandras plan.

Toppen