Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

De reagerar ju hårt över att behöva ta av plasten från maten i Business också och krävdes fackförhandlingar för att få till. Skulle inte dra för stora slutsatser på hur facket sätter sig på tvären om något vad det gäller sas.
Det sägs detta på forumet ibland men jag skulle vilja läsa varifrån ursprunget kommer. Så som jag förstod handlade det om hygien, inte om personalen - men jag kan ha fel. Vilken är din källa att det är facket som motsätter sig att personalen tar av plasten på maten?

Det sägs detta på forumet ibland men jag skulle vilja läsa varifrån ursprunget kommer. Så som jag förstod handlade det om hygien, inte om personalen - men jag kan ha fel. Vilken är din källa att det är facket som motsätter sig att personalen tar av plasten på maten?
Det kan ju säkert vara både hygien och personal. Men kan inte säga exakt var jag fått infon ifrån men är en tämligen säker källa (muntlig och inte skriftlig). Det jag fick höra var att de behövde förhandla om det, exakt vad de förhandlare om vet jag ju inte då jag inte var med där och kan ju vara mer än 1 sak.

Facken ska inte sitta i knät på sin motpart anser jag. De ska gå sina medlemmars ärenden och driva de frågor som medlemmarna vill.

Sen kan vi och jag ha åsikter om de frågorna i sig. Men det är inget konstigt att facken gör vad medlemmarna vill, även om de hamnar på kant med motparten.
Naturligtvis. Det jag tänker på är mer en miljö av förtroende och omsorg om helheten.
Att medlemmarna vill ha bättre betalt är en sak, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att man som fackrepresentant öppnar alla diskussioner med "det kommer att kosta er".
Där finns det avdelningar och representanter av olika skolor precis som i alla förhandlingar. Men eftersom det är ett långsiktigt förhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare lönar det sig sällan för någon av parterna att alltid försöka maximera sitt eget utfall i varje liten fråga. Win-Win är ofta det bästa, men problemet är ju när man redan skadat det långsiktiga förtroendet. Då sitter båda parter och försöker vinna den där sista 50-öringen, till skada för alla.

Naturligtvis. Det jag tänker på är mer en miljö av förtroende och omsorg om helheten.
Att medlemmarna vill ha bättre betalt är en sak, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att man som fackrepresentant öppnar alla diskussioner med "det kommer att kosta er".
Där finns det avdelningar och representanter av olika skolor precis som i alla förhandlingar. Men eftersom det är ett långsiktigt förhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare lönar det sig sällan för någon av parterna att alltid försöka maximera sitt eget utfall i varje liten fråga. Win-Win är ofta det bästa, men problemet är ju när man redan skadat det långsiktiga förtroendet. Då sitter båda parter och försöker vinna den där sista 50-öringen, till skada för alla.
Vilken tur att vi inte har kvar 50-öringen då ;):D

Detta är dåliga nyheter för SAS. Rör sig om miljarder kronor.

Vad jag förstått handlar detta inte om att hålla kabinen fräsch under flygning, utan den städning som sker under turn around, normalt sett utfört av ett städbolag. Då blir det ju en helt ny arbetsuppgift som tidigare utförts av någon annan. Jag vet inte om det är vanligt hos andra flygbolag att kabinpersonalen städar kabin och toaletter på marken mellan två flygningar.

Vad jag förstått handlar detta inte om att hålla kabinen fräsch under flygning, utan den städning som sker under turn around, normalt sett utfört av ett städbolag. Då blir det ju en helt ny arbetsuppgift som tidigare utförts av någon annan. Jag vet inte om det är vanligt hos andra flygbolag att kabinpersonalen städar kabin och toaletter på marken mellan två flygningar.
Ryanair gör detta, häromveckan när jag flög med de vände de flyget på ca 25 minuter vilket jag gissar beror på att ingen markstädning skedde.

Detta är dåliga nyheter för SAS. Rör sig om miljarder kronor.
Tror att de kommer att överklaga, men frågan är om det har betydelse i och med de redan omfattas av CH-11?

Om de blir återbetalningsskyldiga så är det ytterligare miljarder som behöver hittas för att täppa det hålet tänker jag.
Bra fråga, men jag tror redan att lånen finns med som skuld när de gick in i CH-11 vilket innebär (gissning från min sida) de innefattas redan.
Dock inte de rena statsstöden och där vet jag inte hur mycket de fick. Men om det nu var fel och det var före tidpunkten för CH-11, så borde de också omfattas av CH-11 (än en gång gissning från min sida).

Toppen