Senaste nytt

SAS flyttar ut verksamhet

Såg på SAS engelska hemsida att de marknadsför LHR-AMS t ex, då så klart via transfer i någon av de skandinaviska huvudstäderna.
Finns kanske underlag och pengar att hämta från att börja med direktrutter från LHR till europeiska huvudstäder som inte har ett Star Alliance-bolag, så som Amsterdam, Paris, Spanien, Italien osv ?

Såg på SAS engelska hemsida att de marknadsför LHR-AMS t ex, då så klart via transfer i någon av de skandinaviska huvudstäderna.
Finns kanske underlag och pengar att hämta från att börja med direktrutter från LHR till europeiska huvudstäder som inte har ett Star Alliance-bolag, så som Amsterdam, Paris, Spanien, Italien osv ?

Visst underlag finns det säkert. Men de flesta huvudstad-linjer har väl stenhård konkurrens från just London redan. Men det är klart, kan man få folk att använda linjen som feeder till longhaul från London...

Försöker förstå SAS-logiken:
Inom 1,5år säljer SAS flera slottider på LHR och nu kommer man på att man vill satsa på LHR.
Om man nu vill flyga från LHR till andra europeiska städer så kommer det påverka linjerna CPH/OSL/ARN-LHR.
Jag räknar inte att SAS köper nya slottider på LHR.

Hur tänker SAS eller är det bara jag som har en tankevurpa?:confused:

Hur många maskiner behöver SAS placera på Heathrow för att täcka samtliga dagens linjer från LHR till Skandinavien?

Jag kan tänka mig att man kan använda några av slottarna mitt på dagen för att flyga London - bra destination i Europa. Visst kommer det minska antalet flyg som går fram och tillbaka men frågan är om det inte går en del tomma platser på turerna som inte är optimala för affärsresenärerna. Men varför skulle SAS lyckas bättre med att locka engelsmän att flyga med SAS till exempelvis Amsterdam... (Förutom de som verkligen vill tjäna poäng inom Star Alliance).

Finns väl inte på kartan att SAS skulle börja flyga mellan London- icke Skandinavien. Att de skulle bli någon form av "fullservice" Ryan, Wizz, Easyjet, DY är väl minst sagt tveksamt. Skulle denna nisch finnas så säger mig något att SAS inte skulle vara först på bollen.

Intervju med Eivind Roald i detta ämne på check-in.dk (betalvägg, så jag citerar lite). Det verkar som att det kan komma att bli en del skandinavisk personal ändå...

Når SAS i slutningen af oktober forventes at debutere med flyvninger fra udenlandske baser i Storbritannien og Spanien via datterselskabet Scandinavian Airlines Ireland, kan flyene meget vel være delvist bemandede med skandinaviske medarbejdere, der har valgt at tage imod udfordringen om at blive ansat på udebaserne på lokale vilkår.

Det vurderer koncerndirektør Eivind Roald fra SAS på baggrund af de umiddelbare reaktioner, som selskabet har fået, efter at det blev offentligt kendt, at SAS fremdadrettet kommer til at operere i alt ni nye Airbus A320neo-fly fra baser udenfor Skandinavien.

”Der er faktisk rigtig mange af vores skandinaviske ansatte, der er interesserede i at arbejde på udebaserne. Flere har givet udtryk for, at de ønsker at flytte til Spanien, og jeg bliver ikke overrasket, hvis det ender op med, at en del af vores nuværende SAS-ansatte vil bosætte sig i Spanien og flyve ud derfra,” siger koncerndirektør Eivind Roald til CHECK-IN.dk.

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser - CHECK-IN.dk

Edit: länk tillagd

Toppen