Att flygbolaget SAS flyttar delar av produktionen till London och Spanien är ett misslyckande för det svenska samhället. Det säger Hans Sjöberg på fackförbundet Svensk Pilotförening efter morgonens besked.
sen är resten bakom en betalvägg
SAS-facket: "Ett misslyckande för hela vår samhällsstruktur"
Generellt betalväggstips om det verkligen kniper: Man hinner trycka Ctrl+A samt Ctrl+C innan betalväggen poppar upp. Sen kan man klistra in det i Word och läsa i lugn och ro. Detta funkar på DI och några andra sajter.
Artikeln fortsätter:
SAS kommer att flytta mellan 5 och 10 procent av flygverksamheten till
London och Spanien. Det sker via ett luftfartstillstånd i Irland och de nya baserna ska vara i drift till nästa vinter. Som Di skrivit tidigare under onsdagen motiveras beslutet med att sänka kostnadsbasen genom lägre skatt och sociala avgifter.
Svensk Pilotförening informerades om beslutet på tisdagen men Hans Sjöberg, ordföranden för fackförbundets SAS-sektion, säger att effekterna på sikt fortfarande är oklara men poängterar att det inte finns en schism mellan pilotfacket och SAS.
”I grund och botten kan man säga att vi delar företagets oro för att vi har svårt att nå lönsamhet. Det är en förutsättning för oss också, det är först när vi är lönsamma som vi kan känna oss trygga”, säger han.
Men den spontana reaktionen så här långt är ändå en besvikelse över att svenska jobb riskerar att flyttas utomlands. Även om SAS poängterat att den verksamhet som ska vara på plats till nästa vinter ska ses som ett komplement till den skandinaviska huvudverksamheten oroas fackförbundet av att det på sikt kan handla om fler jobb.
Hans Sjöberg säger att han inte är förvånad över att flygbolaget lyfter fram kostnader för skatt och sociala avgifter som den viktigaste anledningen till beslutet. Han beskriver det som ”djupt beklagligt” men säger sig samtidigt förstå bolagets agerande.
”Det här är inte en fråga om att sänka löner och villkor. Här hittar man pengar på annat sätt och då blir konklusionen att det är för dyrt att ha jobben i Skandinavien”, säger Hans Sjöberg.
Han poängterar att det inte bara är ett problem för SAS-piloterna om jobb försvinner utomlands.
”Det är en gemensam intäktskälla som går förlorad. Det är ett misslyckande för hela vår samhällsstruktur, vårt samhällsbygge”, säger Hans Sjöberg.
Under tiden har beskedet om de nya baserna gett fart åt aktien. Som mest steg SAS över 5,5 procent och strax efter klockan 15 handlas aktien upp 3,9 procent.
Svenska staten står som enskilt största ägare med 57 miljoner aktier i flygbolaget. Så sent som i höstas såldes 13,8 miljoner SAS-aktier och ägandet minskade till 17,2 procent.
Näringsminister Mikael Damberg säger att staten inte är en långsiktig ägare i flygbolaget.
”Men vi är en ansvarsfull ägare, vilket gör att så länge vi är ägare kommer vi att fortsätta ta ansvar för bolaget och backa upp det. Men över tid kommer vi att pröva vårt ägande i SAS”, säger han till TT.
FELICIA ÅKERMAN
felicia.akerman@di.se