Senaste nytt

SAS flyttar ut verksamhet

Känns ju dumt att utbilda ny personal på en typ som ska fasas ut. För 737 är väl på väg bort inom 5-7 år?
De har väl inte slutligt meddelat att de ska det? Det är bara vissa av oss som har hoppfulla tankar? :)

Det är väl framförallt 737-600 och -700 som man pratat om ska bort, men man har inte tagit beslutet om ifall de ska ersättas med 737NG/MAX eller A320-serien ännu väl. Eller har jag missat det någonstans?

Känns ju dumt att utbilda ny personal på en typ som ska fasas ut. För 737 är väl på väg bort inom 5-7 år?
Så vitt jag vet är inget beslut taget om nästa flygplanstyp, som ska ersätta de äldre 737-orna. Enligt SAS kan både Airbus Neo och Boeing MAX vara tänkbara.
Dessutom är de nyaste 737-800 (LN-RGA - LN-RGI) levererade under åren 2012 - 2014, så de har säkert 12-15 år kvar i SAS-flottan.

De har väl inte slutligt meddelat att de ska det? Det är bara vissa av oss som har hoppfulla tankar? :)

Det är väl framförallt 737-600 och -700 som man pratat om ska bort, men man har inte tagit beslutet om ifall de ska ersättas med 737NG/MAX eller A320-serien ännu väl. Eller har jag missat det någonstans?
Man kan titta på vilka 737-or som får ny inredning. Och därav dra slutsatsen vilka maskiner som kommer att finnas kvar inom överskådlig tid.
Alla 600 försvinner, en handfull av de äldsta 700 och 800, samt drygt hälften av de begagnade 700 som leasades in för att ersätta MD.

Jag tror att nästa order på 50 flygplan kommer att bli en mix av 737MAX och NEO. Gissar (har inget belägg alls för det) på 30MAX och 20 ytterligare NEO:s. Detta för att få ett jämnare flöde in av nya maskiner.

Lite så, dessutom komiskt att SAS Ireland inte alls har någon bas på Irland, utan i London och Malaga

Vilket väl visar ganska tydligt vad detta är, det är utflaggning. Ett sätt att undgå skandinaviska avtal och villkor genom att registrera om flygplan till Irland och sedan flyga dom från helt andra ställen. Besättning som kommer ifrån hela Europa, arbetar för ett företag på Irland men för ett bolag som heter "scandinavian". Lite som att ta en färja mellan Sverige och Tyskland som är registrerad och flaggad i Panama med en besättning som är från Filippinerna.

Jag står fast vid att jag inte tycker om den här utvecklingen alls.

Vilket väl visar ganska tydligt vad detta är, det är utflaggning. Ett sätt att undgå skandinaviska avtal och villkor genom att registrera om flygplan till Irland och sedan flyga dom från helt andra ställen. Besättning som kommer ifrån hela Europa, arbetar för ett företag på Irland men för ett bolag som heter "scandinavian". Lite som att ta en färja mellan Sverige och Tyskland som är registrerad och flaggad i Panama med en besättning som är från Filippinerna.

Jag står fast vid att jag inte tycker om den här utvecklingen alls.
Precis, jag gillar det inte heller, och jag hoppade i det längsta att SAS skulle stå emot, men när exempelvis Kjosan Air gör på det viset och folket tycker att det är OK och väljer att åka med dom så blir det inte juste konkurrens.

Håller helt med. Mycket tråkigt för Skandinavien och vår välfärdsmodell. Jag har dock full förståelse och till och med hejar på SAS då de inte kan tävla med helt andra arbetsgivaravgifter än konkurrenterna.

Jag tycker vår regering borde kunna erbjuda en typ "sjömansskatteordning". Vi kommer antagligen knappt ha skandinavisk CC annars i framtiden.

Toppen