Senaste nytt

SAS flyttar ut verksamhet

Funderade också på hur facken kommer ställa sig till detta? Vore olyckligt med massa konflikter men kanske inte förvånande om det skulle ske :(

Kan bara konstatera att det är en lika tråkig som väntad utveckling annars är en fråga hur väl förankrat detta är med facken... känns som att detta mycket väl kan resultera i ett antal konflikter framöver. Perfekt timing med nyheten om Rickard Gustafssons tvåmiljonerslöneföjning också...

- Vi er skuffede og frustrerede, hvilket jo ikke er den bedste start på dagen, hvor vi opstarter overenskomstforhandlinger, siger Christa Ceré formand for det danske Kabinepersonale i Cabin Attendants Union, CAU, til Ritzau.

René Arpe undrer sig over, at SAS' medarbejdere ikke er blevet taget med på råd:

- Vi har ikke været inviteret med i forbindelse med etableringen af de her selskaber.

- De tager vores arbejdspladser og giver til nogle andre.

Pilotformand: De tager vores arbejdspladser og giver dem til andre | Nyheder | DR
 
Det lär inte bli någon expansion på LHR (tror jag) utan flygen kommer flyga till Skandinavien och sedan tillbaka till basen i London. Precis som idag fast tvärt om.
En annan besparing förutom att arbetsgivaravgifterna som är lägre än i tex Sverige är att man inte har några plan och kabinbesättningar som skall stanna över natten.
 
Det lär inte bli någon expansion på LHR (tror jag) utan flygen kommer flyga till Skandinavien och sedan tillbaka till basen i London. Precis som idag fast tvärt om.
En annan besparing förutom att arbetsgivaravgifterna som är lägre än i tex Sverige är att man inte har några plan och kabinbesättningar som skall stanna över natten.
Tror du alltså att svensk/dansk/norsk crew kommer att köra avgångar från Sverige/Danmark/Norge på morgonen?
 
- Vi er skuffede og frustrerede, hvilket jo ikke er den bedste start på dagen, hvor vi opstarter overenskomstforhandlinger, siger Christa Ceré formand for det danske Kabinepersonale i Cabin Attendants Union, CAU, til Ritzau.

René Arpe undrer sig over, at SAS' medarbejdere ikke er blevet taget med på råd:

- Vi har ikke været inviteret med i forbindelse med etableringen af de her selskaber.

- De tager vores arbejdspladser og giver til nogle andre.

Pilotformand: De tager vores arbejdspladser og giver dem til andre | Nyheder | DR
Inte alls mao.
 
Det vore den mest ekonomiska lösningen precis som sista flighten hem från LHR
Låter lite halvdant kan jag tycka. Sex avgångar försvinner då direkt. Jag kikade lite på schemat.

Från London går avgångar till Stockholm t.ex. som följer:

06:40-10:05 (SK1530)
10:35-14:05 (SK526)
13:50-17:20 (SK532)
18:05-21:35 (SK528)
19:00-22:30 (SK1524)
21:05-00:30 (SK534)

Detta skulle rent krasst betyda att om man inte vill natta brittisk personal i Stockholm måste de tre sista avgångarna köras med svensk personal eftersom det inte är vändande avgångar...
 
Enl Richard Gustavsson (intervjuad under fm i SR) så handlar det om att placera totalt 5 - 8 flygplan i England och Spanien så med tanke på det bör det vara fullt möjligt.
Några nya slottider har knappast SAS råd med så jag tror att det är en del befintliga linjer med personal från UK.
 
Last edited:
Följer en SAS pilot på instagram som idag lade ut en video på ett SAS flyg med texten "Today in the skies over Sweden. Meeting a company 737 full of Swedish colleagues, based and employed in Sweden. Let's make sure this doesn't become a rare sight."

Får känslan av att ombordpersonalen inte är helt nöjda över detta beslut...
 
Toppen