Senaste nytt

SAS flyttar ut verksamhet

Nej, då får jag förtydliga mig. Jag undrar hur det ska funka när Storbritannien enligt sin avsikt har lämnat Europeiska unionen.
Det är väl en typisk sådan "återstår att se, beror på vilka avtal de ger".

RyanAir t.ex. har ju precis samma problem, med irlänskt AOC och stora baser i Storbrittanien (mångdubbelt större än SAS kommer få - även Norwegians bas lär ju vara större än SAS med god marginal). Inte alls omöjligt att även ett brexitat Storbrittanien kommer ge bolag i EU fulla rättigheter där, just för att inte bli av med t.ex. dem.
 
Vore fint att se politik och näringsliv i samspel där det inte enbart handlar om att kapa kostnader - väldigt lite innovation i det. Dessutom extremt glädjedödande att arbeta i en organisation vars huvudmål är att kapa interna kostnader. Ser då hellre reglering, eller konkurs för SAS, än att den nedåtgående spiralen fortsätter. Bortsett från korrupta politiker och ett fåtal nyckelpersoner i företagsledningar finns det ju ingen vinning för den stora massan att hela tiden eftersträva thailändska villkor på en marknad som förtjänar bättre. Priset för 200-kronorsbiljetten till Spanien blir väldigt högt i slutändan... Ursäkta om det förefaller kommunistiskt, men jag ser inte att det handlar om varken utveckling av företag eller samhälle när allt och alla ses som en övermäktig kostnad. Satt för inte så länge sedan och lyssnade på ett samtal mellan två piloter, en från SK och den andra från DY - som ville till SAS... Likadant är det ju i alla andra tramsbolag, nästan alla vill till en vettig flag carrier. Finns ju ingen stolthet att jobba för kaffepengar och med usla villkor.
Pratar man med människor (eller ser sig själv i spegeln) är det ju ett tydligt faktum, ingen vill ju detta egentligen, ändå fortgår det.
 
Stämmer de här sifforna är det inte svårt att förstå
GRAFIK: Så stor forskel er der på flylønningerne i Europa | Nyheder | DR
SAS kan spare over 100 kroner i timen på at hyre personale uden for Skandinavien.

Löner är väl fel i den rubriken, lönen är väl bara 50% av kostnaden i Sverige, resten är skatter, pensionsavsättningar, egenavgifter och allt vad det heter. Jag tycker man borde fokusera på att det är Staten som med sina skatter och regleringar gör att tjänsteföretag nu flyr. Vi har redan sett det i tillverknings och IT-industrin, nu är det dags för nya sektorer.
 
Kan bara konstatera att det är en lika tråkig som väntad utveckling annars är en fråga hur väl förankrat detta är med facken... känns som att detta mycket väl kan resultera i ett antal konflikter framöver. Perfekt timing med nyheten om Rickard Gustafssons tvåmiljonerslöneföjning också...
 
Funderade också på hur facken kommer ställa sig till detta? Vore olyckligt med massa konflikter men kanske inte förvånande om det skulle ske :(
 
Toppen