Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Är det inte bättre att dom tar och lär sig engelska?
Varför ska vi behöva anpassa oss till dem och deras bristande?
Tänk om vi, som lever i den bättre delen av världen, skulle börja ställa sådana krav att minst 3 crew på varje flight från Sverige skulle tala svenska. Hur skulle det bli? Jag skulle gärna höra den diskussionen med tex qatar, emirates, air china osv.

”Bättre delen av världen”? Ironisk?

Tråkig utveckling att de erbjuder detta på asiatiska marknaden? Har ju varit så i minst 20 år nu så ingen nyhet direkt. Finns ju exempel på att sas kinesiska crew jobbat för sas i 20 år och nu även pratar flytande danska.

Alla har vi möjligheten att rösta med fötterna om man inte uppskattar att personalen ombord inte pratar ens eget språk. Välj ett annat flygbolag som gör det. Det är precis vad asiatiska marknaden skulle göra om sas inte erbjöd detta ombord.

Jag uttryckte mig oklart. Att SAS har haft japansk kabinpersonal vet jag är sedan länge (snarare sen 40 år än 20 år) och det har jag inget emot alls. Det är utvecklingen med SAS Ireland och ett bolag som kallar sig Scandinavian men var kabinpersonalen inte pratar något skandinaviskt språk som stör mig. Kan jag välja vanliga SAS istället för SAS Ireland gör jag faktiskt det. Norwegian har jag aldrig flugit med faktiskt men jag gissar att de inte heller alltid har skandinavisktalande kabinpersonal.

Direktflyg till Tokyo från Stockholm är Stockholm Business Region stora dröm. Sen om det är SAS eller ngt annat bolag som flyger spelar mindre roll.
Vid mitt senaste besök i SAS loungen på ARN växlade jag några ord med SAS personalen om flytten. Den ena kvinnan sa följande ”CPH får HKG och vi får NRT”. Vet inte om det var en spekulation från henne själv eller om hon sade ett ord för mycket. Intressant i varje fall eftersom hon lät ganska övertygande.

Last edited:
Vid mitt senaste besök i SAS loungen på ARN växlade jag några ord med SAS personalen om flytten. Den ena kvinnan sa följande ”CPH får HKG och vi får NRT”. Vet inte om det var en spekulation från henne själv eller om hon sade ett ord för mycket. Intressant i varje fall eftersom hon lät ganska övertygande.

Det är ju ingen hemlighet att SAS vill börja flyga till Narita från Stockholm, men också flyga till Haneda från Köpenhamn. Jag tror till och med att jag refererade till det i ett inlägg ovan. Att kvinnan i Loungen uttryckte det med sådan säkerhet tyder kanske på att det är beslutat och kanske t o m redan överenskommet med de Japanska myndigheterna.

Dagens nyhet på flygtorget (jaja...) är att sas meddelat att Chicago linjen nu flyttar tillbaka till förmiddagsavgång från Stockholm. Perfekt att inte ha arn och cph linjerna samtidigt, nu blir det ju möjligt att få vettiga connections på flyget till USA igen. Och så kan man få connections hem via cph.

Så det kommer åtminstone något positivt ur det :)

Dagens nyhet på flygtorget (jaja...) är att sas meddelat att Chicago linjen nu flyttar tillbaka till förmiddagsavgång från Stockholm. Perfekt att inte ha arn och cph linjerna samtidigt, nu blir det ju möjligt att få vettiga connections på flyget till USA igen. Och så kan man få connections hem via cph.

Så det kommer åtminstone något positivt ur det :)
Jag gillar iof den sena avgångstiden från Chicago.
Här är länken till flygtorgets artikel:
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » SAS stuvar om bland långlinjerna

Upptäckte nu att direktflyget från Miami till Stockholm som jag hade bokat är INSTÄLLT. Vad är det jag har missat? Har man flyttat alla avgångar från/till Miami också till Köpenhamn?

Skärmavbild 2018-06-30 kl. 11.23.56.png

Toppen