Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

KalleSus

Medlem
Visa bifogad bild 77703 Vet inte om detta varit uppe i tråden tidigare men de som förutspådde ändring av Chicago tiden kan jag nu bekräfta. Fick nedan från SAS tidigare idag.
Det är något konstigt med de där tiderna. Möjligen är allt inte riktigt genomfört än - men tidtabellen för SK946 stämmer ju inte med det som @SK1989 ovan skriver.
Enligt sas.se ska SK946, den 12:e december avgå 16:00 och ankomma 07:25+1.
Men du har, från SAS, fått tiden 19:45 med ankomst 11:10+1.
Expertflyer anger också 19:45 respektive 11:10+1, men har den gamla tiden för SK945 mot Chicago.
För den 8:e december anger Expertflyer avgång 15:30 och ankomst 17:45.

JacobGBG

Medlem
Som GOT baserad så välkomnar jag denna ändring, speciellt då jag kastat ögonen mot HKG som resmål för nästa stora semester (dock blir det nog OW flygningar inom SEA).

Connections mot CPH funkar riktigt bra.
Vardagar går GOT-CPH 18.30-19.25 (1h 30min min connection)
samt på återresan CPH-GOT 08.15-09.05 (1h 55 min connection)

Ytterligare något att betänka är att de nya flighttiderna funkar ypperligt mot anslutningar även i Asien för andra *A flighter. Jag minns mycket tydligt hur jag förra året försökte ta en leg på en award till/från HKG på SAS för min 2-4-1 till Asien men att det gick bara inte att få ihop vettiga connections med TG/SQ. Detta ändras

agehall

Medlem
Det verkar inte ha släppts en enda award-plats på den nya rutten till/från CPH. Hur lång tid brukar det ta innan de dyker upp på nya rutter?
Med tanke på att det inte är en ny rutt utan en flytt av en befintlig så är ju mycket av platserna redan uppbokade sedan linjen gick ARN-HKG. Över lag brukar SAS annars släppa platser rätt omgående.

Biznick

Medlem
Med tanke på att det inte är en ny rutt utan en flytt av en befintlig så är ju mycket av platserna redan uppbokade sedan linjen gick ARN-HKG. Över lag brukar SAS annars släppa platser rätt omgående.
Tveksam till det, då det ändå varit hyfsad award-tillgänglighet ARN-CPH. En sökning på CPH-HKG (SAS web + Travelhacks) ger inga träffar, alla resklasser inkluderade.

agehall

Medlem
Tveksam till det, då det ändå varit hyfsad award-tillgänglighet ARN-CPH. En sökning på CPH-HKG (SAS web + Travelhacks) ger inga träffar, alla resklasser inkluderade.
Vad är du tveksam till? Att det var en hel del awards bokade ARN-HKG?

Grejen är ju den att om en helt ny linje öppnas, så finns det 330 dagar som det kan släppas award på och där inget är bokat, dvs det är väldigt troligt att man hittar något.

I detta fall var awards till stor del uppbokade redan när linjen flyttade. Därmed är det ett mycket mindre fönster där man kan förvänta sig att nya award släpps. Därutöver får man ta hänsyn till att SAS kanske förväntar sig ett annat bokningsläge på linjen framöver och därmed är försiktiga med att släppa awards.

Biznick

Medlem
Vad är du tveksam till? Att det var en hel del awards bokade ARN-HKG?

Grejen är ju den att om en helt ny linje öppnas, så finns det 330 dagar som det kan släppas award på och där inget är bokat, dvs det är väldigt troligt att man hittar något.

I detta fall var awards till stor del uppbokade redan när linjen flyttade. Därmed är det ett mycket mindre fönster där man kan förvänta sig att nya award släpps. Därutöver får man ta hänsyn till att SAS kanske förväntar sig ett annat bokningsläge på linjen framöver och därmed är försiktiga med att släppa awards.
Sorry, ja, menade såklart ARN-HKG ovan och inte ARN-CPH. :) Hur som helst, så fanns det tills ruttändringen rätt gott om awards HKG-Skandinavien t.o.m. våren 2019, men över en natt fanns det inga efter 23/10 2018. Kan tänka mig att SAS är försiktiga med släpp och tackar för svaret!

Dr. Miles

Expert
Från och med 28 oktober 2018 gäller följande tidtabell:

• Flight SK965 avgår från CPH 20:55 och ankommer Hong Kong 14:45 dagen efter i lokal tid. Avgång alla dagar utom måndag och tisdag.
  • Flight SK966 avgår från HKG 01:20 lokal tid och ankommer CPH 06:20 samma dag. Avgång alla dagar utom onsdag och torsdag.
Det ser ut som att det har blivit tidtabellsändring för avgång från Hong Kong.
Ny tid är att avgången från Hong Kong blir kl. 01:00 och ankomst till Köpenhamn blir kl. 06:00.

Kod:
12..567
SK966
HKG 01:00 - CPH 06:00 343

..34567
SK965
CPH 20:55 - HKG 14:45+1 343

• Gilla
Reactions: pep
Toppen