Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

MrDollar

Medlem
Är det inte bättre att dom tar och lär sig engelska?
Varför ska vi behöva anpassa oss till dem och deras bristande?
Tänk om vi, som lever i den bättre delen av världen, skulle börja ställa sådana krav att minst 3 crew på varje flight från Sverige skulle tala svenska. Hur skulle det bli? Jag skulle gärna höra den diskussionen med tex qatar, emirates, air china osv.



Ja, Det är fortfarande stor andel av folk i Asien som bokar utlandsresor genom resebyrå pga språkproblem.
Med tanke på att flygbiljettpriser är generellt dyrare från Asien än från Europa, vore det dumt av flygbolaget att inte satsa på cabin crew som pratar asiatiska språk.
 

Senator

Moderator
Är det inte bättre att dom tar och lär sig engelska?
Varför ska vi behöva anpassa oss till dem och deras bristande?
Tänk om vi, som lever i den bättre delen av världen, skulle börja ställa sådana krav att minst 3 crew på varje flight från Sverige skulle tala svenska. Hur skulle det bli? Jag skulle gärna höra den diskussionen med tex qatar, emirates, air china osv.

Det är väl ganska enkelt:
1. Det bor 27m människor i de fem nordiska länder. Få talar våra språk utanför Norden
2. De nordiska länder har varit resande folk i tusen år
3. Vi är exporterande nationer
4. Vi är duktiga på språk

Jag ser detta bara positivt: vi klarar oss bra som det är, samt kan erbjuda bättre service till länder som har egna världspråk.
 
Är det inte bättre att dom tar och lär sig engelska?
Varför ska vi behöva anpassa oss till dem och deras bristande?
Tänk om vi, som lever i den bättre delen av världen, skulle börja ställa sådana krav att minst 3 crew på varje flight från Sverige skulle tala svenska. Hur skulle det bli? Jag skulle gärna höra den diskussionen med tex qatar, emirates, air china osv.

Nu är väl Emirates ett dåligt exempel. De har ju faktiskt gjort det lite till sin grej att kunna erbjuda personal ombord som tillsammans behärskar en mängd olika språk.

För övrigt så gäller väl de vanliga reglerna att om man vill vara med så måste man ge marknaden vad den vill ha, och om det innebär att man måste erbjuda viss språklig kompetens så får man nog anpassa sig till det.
 

MrDollar

Medlem
Och jag ser det som minst 3 skandinaver som skulle kunna få ansällning men istället anställer man asiater...
Det är väl ganska enkelt:
1. Det bor 27m människor i de fem nordiska länder. Få talar våra språk utanför Norden
2. De nordiska länder har varit resande folk i tusen år
3. Vi är exporterande nationer
4. Vi är duktiga på språk

Jag ser detta bara positivt: vi klarar oss bra som det är, samt kan erbjuda bättre service till länder som har egna världspråk.
 
Är det inte bättre att dom tar och lär sig engelska?
Varför ska vi behöva anpassa oss till dem och deras bristande?
Mycket enkelt.

Om inte vi (=SAS) gör det, så gör någon annan det. Och då blir det inga linjer till Asien (med SAS)

Ungefär som i lumpen; om inte kartan stämmer med verkligheten så får man gå efter verkligheten.
 
Last edited:

SK989

Medlem
Jag har för min del ingen invändning mot att SAS har t.ex. japansktalande kabinpersonal på linjer till Japan eller kinesisktalande kabinpersonal till Hong Kong, jag stör mig dock ganska mycket på att SAS genom sina dotterbolag börjat med flygningar var ingen talar något skandinaviskt språk.

Skandinaver kanske är bättre på engelska generellt än japaner eller kineser men samtidigt kan långt ifrån alla skandinaver bra engelska. Min svärmor, 75 år, kan inte mycket engelska o flyger därför helst SAS. Hon blev väldigt förvånad härom veckan när ingen av kabinpersonalen på SAS-flyget förstod svenska överhuvudtaget (operated by SAS Ireland var en upplysning som svärmor inte förstått innebörden av).
 
Last edited:
Toppen