Senaste nytt

SAS familjekonto

Herr Nilann och jag har bokat 40+ legs med SAS och har räknat med poängöverföring till mig som har SAS Amex Elite och samlar poängen för resa 2-4-1.
Nu ändras förutsättningarna. När SAS ändrade poängintjäningen förra året fick man poäng enligt tidigare intjäning på alla resor som bokats före försämringen, visserligen manuell hantering men det fungerade. Undrar om det kommer att finnas liknande möjlighet att föra över poängen till familjekontot för alla resor bokade före 31 mars, annars känner jag mig lurad.

Det står ju att sista överföringen sker 8 april. Således måste poängen finnas på givarkontot innan dess. När och vad Du bokat är ju inte relevant i detta fall.

Här är ett tydligt bevis på att information inte alltid är bra. Många här på forumet har synpunkter på att det är kort ledtid innan de inför förändring (vilket jag håller med om). Vi på forumet är planerade och strukturerade resenärer som alltid blir oroliga inför förändringar (eftersom vi inte vet vad nymodigheterna blir). Vi vill naturligtvis har klara och tydliga program som gör att vi kan maximera vårt resande på var och ens eget prioriterade sätt.

Det enda jag vill påpeka är att förändringen inte behöver vara till det sämre. Tongångarna gör lite gällande att de flesta befarar så. Ha förhoppning att det faktiskt blir bättre. :)

Undrar lite vad man kan förändra. Själva funktionen av knutna konton är att samla allt på samma ställe, hur kan man förändra/förbättra/försämra det?

Undrar lite vad man kan förändra. Själva funktionen av knutna konton är att samla allt på samma ställe, hur kan man förändra/förbättra/försämra det?
Det har ju skrivits i annan tråd om Eurobonus 3.0 att man kommer kunna samla baspoäng genom familjekonto, så antar att det är en av förändringarna som kan komma. Troligen kombinerat med en skatt på överföringen, även om man bara för över extrapoäng. Tror att detta varit lite för bra för kunderna i dagsläget, själv drog jag in närmare 200k poäng bara i januari på detta..., därav att det fryses 6 månader innan det kommer en "enhancement"

Det enda jag vill påpeka är att förändringen inte behöver vara till det sämre. Tongångarna gör lite gällande att de flesta befarar så. Ha förhoppning att det faktiskt blir bättre. :)

Jag håller med. Men också detta är relativt. T.ex., om de inför ett system med statusgrundande baspoäng, då vinner SAS min business helt suveränt och jag ska gå mot Diamond - MEN MEN...då kan det komma fler folk som tänker på samma sätt och en familj på 2+2 tex kommer att tjäna massvis på ett konto (ifall allt maximeras på ett konto) och detta i sin tur kommer att öka antalet Gold/Diamond och därmed skall gränserna höjas för att hålla en rimlig fördelning.
Kan dock innebära alltså att de som har stor familj kommer att vinna på det här, tro?

Rätt dyrt att flyga runt på milage run och samla poäng med en 8 personers familj för att bli Diamond...

Jag tror det blir dyrare att flyga runt ensam på milage runs och åka Norwegian med familjen på en semesterresa som man iaf kommer att göra, istället för att åka SAS med familjen och samla ihop poäng för att skippa milage runs :)

Smart move SAS! Eller kanske inte så smart after all om denna minskar på milage runs?????

Toppen