Senaste nytt

SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 statuspoäng per månad

Ber om ursäkt på förhand om detta redan har besvarats, men får man välja kreditnivå själv eller är det som med Amex att den sätts automatiskt? Och vad är minsta nivån? Skulle helst inte vilja öka på krediterna för mycket precis innan bolånförhandling med banken...
Du väljer kreditnivå själv. Jag tror lägsta är 5000.

16.33 Köpt en Porsche 921
Näe, Porsche är inte min cup of tea, är mer än nöjd med min nuvarande tysk på gatan ;)

Kände väl mest att skall man kunna utnyttja kortets potential som komplement till Amex Elite så krävs lite högre kredit än 15K.
Som det varit tidigare har jag bara använt det som ett "nödkort" när inte Amex funkar.

Jag är också lite kluven. Har Amex Elite samt vanliga MC idag redan och är EBG. De 12000 baspoängen tar mig sannolikt inte från guld till diamant. Skillnaden mellan vanliga kortet och premium ligger på ca 1100kr/år och skulle då bara ge mig lite fler poäng per hundralapp.
De poäng jag skrapar ihop går idag rätt jämnt upp med det jag förbrukar med mina två 2-4-1 så även om fly premium ser bra ut på papperet kommer det inte vara särskilt användbart för mig i praktiken.
För kontantuttag och hyrbil har jag santanders kort och försäkringen är betydligt bättre med Amex.
Det lutar nog ändå åt att jag byter till premium-kortet åtminstone nu för att få signup bonusen.

Eftersom jag inte flyger på mycket så består min poänginsamlig mest från mina köp samt portalen. Jag kommer endast köra premium iett år och sedan byta till Amex premium då det blir billigare. Eventuellt har jag kvar vanliga SAS MC för tillfällen när det är dubbel poäng eller när de inte tar amex.

Mitt mål är iallafall att få uppleva min first first inom 2 år :)

Personligen undrar jag lite över hetsen för award-resor. För oss (endast mig själv kanske) som inte hållet på med sånt så är ju varken fly premium eller 241 intressant därav. Undrar vad det är som driver engagemanget från bolagen att ge "rabatt" just för den typen av resor o inte vanliga betal-resor

Personligen undrar jag lite över hetsen för award-resor. För oss (endast mig själv kanske) som inte hållet på med sånt så är ju varken fly premium eller 241 intressant därav. Undrar vad det är som driver engagemanget från bolagen att ge "rabatt" just för den typen av resor o inte vanliga betal-resor

Finns många orsaker till det men gissar den viktigaste är att bonusresor först kan bokas när du tjänat in poäng (tex genom att använda ditt MC /AMEX som SAS säkerligen tjänar pengar på att du gör. En annan anledning är att rabatt på publika priser är sämre än att ge bonusresor där SAS enklare kan reglera hur många stolar man släpper på sina avgångar = intäkt/kostnadskontroll.
Och Award systemet bygger lojalitet bättre än rabatt vid cash-bokning. Så tänker då jag om jag hade suttit på EB som loyalty manager :)

Enda jag inte hittat info om : när får man 25 poäng och inte bara 15?. På Amex är det ju tydligt: 20 med elite, och 30 för köp på sas.se. Men för premium?

Jag kan gå in på Mina korttjänster på SAS Eurobonus Mastercard och välja att uppgradera. Där står det om signup bonusen på 10 000p, dock står det ingenstans om dubbla poäng i jun-aug. Dyker den infon upp efter jag uppgraderat?

Toppen